کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

عملیات خنثی‌سازی بیلبوردهای رقیب

چرا کسب‌و‌کارهای رقیب مایل به فتح تابلوهای تبلیغاتی یکدیگر هستند؟

چند هفته دیجی‌کالا و چند هفته اسنپ. چند ماه فلایتیو و چند ماه علی‌بابا؛ حتماً برای شما هم پیش آمده که تبلیغات یکی از این شرکت‌ها را روی یک بیلبورد یا استرابورد ببینید و مدتی بعد، شاهد تبلیغات رقیب اصلی آن برند، درست در همان نقطه باشید!

حتماً فکر می‌کنید چنین تلاشی برای تصاحب یک نقطه خاص، می‌تواند به برگ برنده یک کسب‌و‌کار در تبلیغات بدل شود و به آن برای جلب مخاطبان بیشتر کمک کند. اما از نظر بسیاری از کارشناسان حوزه تبلیغات، فتح یک تابلوی تبلیغاتی برای یک شرکت رقیب، امتیازی را به همراه نمی‌‌آورد و تأثیری بر بهبود نتیجه کمپین‌های آن شرکت نمی‌گذارد.


دلیل اصلی محدودیت رسانه‌هاست

محمدرضا هاشمیان، مدیر ایده‌پردازی کانون ایران نوین، معتقد است اصلی‌ترین دلیل حضور شرکت‌های رقیب بر یک تابلو تبلیغاتی در زمان‌های متوالی، محدودیت رسانه‌هاست. از نظر او، از آنجا که شرکت‌ها رسانه‌های محدودی را برای تبلیغات در اختیار دارند، با توجه به برنامه‌های تبلیغاتی خود، گاهی چاره‌ای جز نشستن بر بیلبوردهای پیشین رقبا پیدا نمی‌کنند.


این تلاش‌ها بی‌ثمر است

به عقیده مدیر ایده‌پردازی ایران نوین، مشاهده تبلیغات یک شرکت بر تابلوی تبلیغاتی پیشین رقبایش، هیچ تأثیری بر موفقیت کمپین تبلیغاتی او ندارد و در اغلب موارد، تنها به دلیل محدودیت فضاهای تبلیغاتی اتفاق می‌افتد. با این وجود هاشمیان این موضوع را رد نمی‌کند که بسیاری از شرکت‌های تبلیغاتی، از حضور رقبا بر فضاهای شهری به‌ عنوان ابزاری برای ترغیب کسب‌و‌کارها به تبلیغات استفاده می‌کنند و بخشی از تشابه در انتخاب موقعیت‌های تبلیغاتی، به همین دلیل اتفاق می‌افتد.

به گفته هاشمیان، پایگاه اقتصادی، شغلی و فرهنگی بینندگان تبلیغات بر انتخاب تابلوهای تبلیغاتی از سوی کسب‌و‌کارها تأثیر می‌گذارد. برای مثال محصولاتی که در کلاس A و B قرار می‌گیرند، اغلب در مناطق ۱، ۲ ، ۳ و ۴ تبلیغ می‌شوند و محصولاتی که مورد استفاده عام‌تری دارند، تبلیغ آن‌ها در مناطق مختلف شهری اتفاق می‌افتد.


حضور مشتری در همان فضای شهری، حرف اول را می‌زند

به باور مدیر ایده‌پردازی ایران نوین، شناخت بازار، نوع محصول و مخاطبان و مشتریان آن، اصلی‌ترین عامل در موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی است. از نظر او اگر یک محصول در زمان مناسب، در مکان مناسب تبلیغ شود، تأثیر تابلوهای تبلیغاتی انتخاب‌شده به شکل چشمگیری بالا می‌رود. از طرف دیگر، خلاقیت و انتخاب رویکرد و کانسپت مناسب در تبلیغات محیطی هم بیشتر از توجه به موقعیت رقبا بر تابلوهای تبلیغاتی، بر انتخاب خریداران تأثیر می‌گذارد. به عقیده هاشمیان، تعدد بیلبوردها و رسانه‌ها، عامل دیگری است که خواه‌ناخواه بر مخاطب و بر انتخاب خرید او تأثیر می‌گذارد.


ما ماندگاریم! لطفاً وارد نشوید!

محمدرضا هاشمیان می‌گوید برندهایی که حضور بر یک تابلوی تبلیغاتی خاص را مهم تلقی می‌کنند، معمولاً با قراردادهای بلندمدت، احتمال حضور رقبا بر آن فضای تبلیغاتی را کاهش می‌دهند و طبیعی است که پس از اتمام مدت قرارداد، حتی رقبایشان هم ممکن است برای تصاحب آن جایگاه اقدام کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/90vt
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.