بازیکن شماره ۲۱۲

درباره شرکت برفاب که بازیگری توانمند در صنعت لوازم خانگی است

برفاب جمع نقیضین است؛ نامی متضاد که هم در بطن خود سرما و خنکای زمستان را دارد و هم از آن‌سو، چون دارد آب می‌شود، از درونش گرما می‌جوشد. این اسم زیبا که ریشه‌ای در زبان کردی و در فرهنگ پرقدمت ایل بختیاری دارد، نام شرکتی است که به عنوان دویست و دوازدهمین بنگاه بزرگ ایران در فهرست شرکت‌های بزرگ کشور جا گرفته است.

عجیب‌ترین نکته درباره این شرکت این است که به‌رغم اینکه در یکی از کوچک‌ترین بخش‌های اقتصاد ایرانی یعنی صنعت لوازم خانگی کار می‌کند، اما توانسته به بازیگری مهم در نقشه صادرات لوازم خانگی کشور بدل شود و از بطن صنعتی واقعی و عمومی، ارزآوری کند. ۲۸ سال پس از آغاز به کار برفاب، این شرکت حالا یکی از ۱۰ صادرکننده برتر ایران به انتخاب وزارت صنعت، معدن و تجارت است و با دامنه وسیعی از تولیدات، در قلب ایران در چهارمحال و بختیاری به فعالیت مشغول است.

اعداد مهم

۳۸۵ میلیارد تومان درآمد

۶۵ درصد رشد درآمد

دویست و دوازدهمین شرکت ایران


برفاب در سالی که گذشت

شرکت برفاب چند حسن بزرگ دارد. خودِ خود بخش خصوصی است. همان چیزی که ایران صنعتی باید با هزاران هزار آن‌ها پر شود تا دوره سیاه اقتصاد نفتی را پشت سر بگذارد. این شرکت در بین انبوهی از برندها و شرکت‌های بزرگ که دل‌بسته به توان دولت و و رانت‌های گاز، برق و محصول هستند، توانسته نام خود را در صنعت لوازم خانگی مطرح کند. برفاب در حالی که اسمی پرایهام دارد، دامنه متکثری از محصولات برودتی و حرارتی را با تکیه بر دو بعد یعنی «همکاری مناسب با شرکای خارجی» و «ارتقای توان داخلی» تولید می‌کند.

فعالیت بارز این شرکت در صنعت لوازم خانگی که به‌زحمت گردش مالی آن به شش تا هفت میلیارد دلار می‌رسد، گویای تلاش درخور توجهی است. این صنعت که بازیگران انبوه و مشکلات متعددی دارد، در سال گذشته رشدی بالغ بر ۷۰ درصد را تجربه کرد. این یعنی رشد بیش از ۱۵۰ میلیارد تومانی در فروش که در مقایسه با عملکرد سال ۹۸ شرکت، رشد قابل توجهی است. در عین حال حجم تولید این صنعت در همه محصولات و مایحتاج خانگی به ورای ۱۵میلیون رسید. برفاب در چنین بازار بزرگ و متنوعی توانسته خود را به یک صادرکننده برتر که باثبات صادر می‌کند، تبدیل کند.


تولید ثروت در گرما و سرما

با بیش از ۲۱ میلیون دلار صادرات در سال ۹۸ و تولید بیش از ۴۰ محصول در نُه رده مختلف، برفاب یکی از شرکت‌هایی است که به‌خوبی از تنگنای تحریم و تورم و تعرفه بیرون جهیده است. در چهار سال اخیر که بازار لوازم خانگی ایران با شوک‌های متعدد خارجی ناشی از بازگشت تحریم‌ها، افزایش شدید سطح عمومی قیمت‌ها و ممنوعیت واردات، وضعیتی بسته و انحصاری پیدا کرده است، برفاب توانسته خود را در قالب یک بازیگر برجسته بازسازی کند و ضمن گسترش محصولات از نظر تنوع و تیراژ، بازارهای خارجی بسیار خوبی را برای خود دست و پا کند.

تولید لباسشویی، یخچال فریزر، کولر آبی، یخچال‌های صنعتی، آبگرمکن، بخاری برقی، پنکه، اجاق گاز صفحه‌ای و جاروبرقی از برفاب برندی ساخته که زمینه بالایی برای جهش در سالیان آتی دارد؛ جهشی که اگر در پرتو احیای برجام بتواند خود را از گزند تحولات حفظ کند، شانس افزایش ده برابری درآمد و صادرات را نیز خواهد داشت. این مهم البته به شرط رگولاتوری درست صنعت و طراحی سیاست‌های مناسب تجاری، ارزی و کسب‌وکار به دست می‌آید. برفاب فعلاً ثابت کرده در یک بازار بسته، توان رقابت با انبوه رقبا را دارد. حال اگر مسیر به سمتی هدایت شود که تولیدات برفاب رقابت‌پذیری بالاتری داشته باشند، باز شدن بازار و رفع تنگنای خارجی نه‌تنها ترسناک نیست که برای برندهایی از این دست یک فرصت جهش بزرگ است.


یخ توسعه صنعتی آب می‌شود

اینکه یک صادرکننده بزرگ لوازم خانگی از استانی کوچک سر برآورد، نشانه بسیار خوشایندی است از آب شدن برف‌ها و فرارسیدن توسعه صنعتی. با داشتن هزار کارگر در خط تولید و درآمدی بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان در سال، برفاب کاملاً از فرم یک SME ناشناس فاصله گرفته و در حال تبدیل شدن به غولی صنعتی است. این را از کجا می‌توان فهمید؟

خب کافی است به لیست ۵۰۰ شرکت برتر ایران در سال‌های اخیر نگاه کنید تا متوجه جایگاه گروه صنعتی برفاب شوید. این شرکت از سال ۹۶ جزو صادرکنندگان نمونه کشور در صنعت لوازم خانگی است و در دو سال گذشته در شمار ده صادرکننده برتر کشور قرار گرفته است. برفاب که بزرگ‌ترین تولیدکننده لوازم خانگی حاضر در لیست IMI500 است، از سال ۲۰۰۸ نقشه تبدیل شدن به یک صادرکننده لوازم خانگی را طراحی کرد و در سال ۲۰۲۰ نیز توانست در زمره موفق‌ترین شرکت‌های این حوزه در ایران قرار گیرد. این شرکت امروز به غیر از دفاتر خود در ایران، در امارات، چین، افغانستان، آذربایجان، تاجیکستان و عراق دفتر دارد و به این کشورها اقسامی از محصولاتش را صادر می‌کند.

نویسنده محمدحسین شاوردی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.