کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز (۳۱ خرداد) در حاشیه جلسه هیئت دولت اعلام کرد کسبوکارهای اینترنتی که روی سکوهای بومی فعالیت کنند به تصمیم دولت از پرداخت مالیات معاف میشوند.
عیسی زارعپور در این مورد گفت: «دولت مصوبهای برای تسهیل کسبوکارهای اینترنتی داشته که براساس آن کسبوکارهای اینترنتی که تا پایان سال ۱۴۰۱ کد مالیاتی نداشتند و اظهارنامه مالیاتی پر نکردند، از معافیت مالیاتی برخوردار میشوند و این امکان بسیار خوبی برای کسبوکارهایی است که میخواهند در سکوهای داخلی فعالیت کنند.»
او ادامه داد: «یکی از مشکلاتی که کوچ کسبوکارهای اینترنتی از سکوی خارجی به داخلی داشت، این بود که آنها باید در پلتفرمهای بومی مالیات میپرداختند؛ درصورتیکه در پلتفرم خارجی مالیاتی نمیدادند. حالا دولت این معافیت مالیاتی را فراهم کرده است.»
زارعپور تأکید کرد درصورتیکه کسبوکارها در هر دو بخش مجازی و فیزیکی فعالیت دارند، باید به جداسازی صورتهای مالی خود بپردازند. آنطور که او توضیح داد اگر کسبوکارها صورتهای مالی بخش آنلاین و غیر آنلاین را از هم تفکیک کنند، آن بخش از فعالیتشان که در سکوهای اینترنتی داخلی انجام میشود مشمول معافیت مالیاتی خواهد بود. او ابراز امیدواری کرد که این معافیت مالیاتی به رونق کسبوکارها در پلتفرمهای بومی منجر شود.
پیش از این نیز در اسفندماه نمایندگان مجلس در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۲، کسبوکارهایی را که در پلتفرمهای داخلی فعالیت میکنند معاف از مالیات کردند.
در تبصره ۶ مربوط به عوارض و مالیات در بند «ط» بودجه ۱۴۰۲ آمده که در راستای حمایت از توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور و تشویق کسبوکارهای اینترنتی برای استفاده از سکوهای داخلی مورد تأیید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، کسبوکارهایی که تا پایان سال ۱۴۰۱ فاقد پرونده مالیاتی بودهاند، مشمول نرخ صفر مالیاتی میشوند. همچنین عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی توسط اشخاص یادشده بابت کسبوکارهای اینترنتی تا پایان سال ۱۴۰۰ موجب محرومیت از معافیتهای مالیاتی نخواهد شد.
از ۳۰ شهریور سال گذشته با فیلترشدن و ایجاد محدودیت برای شبکههای اجتماعی چون اینستاگرام و واتساپ کسبوکارها؛ بهخصوص کسبوکارهای خانگی با مشکلات بسیاری روبهرو شدند.
در این شرایط دولت و حاکمیت در صحبتهای خود از پلتفرمهای داخلی حمایت میکنند و سعی دارند مردم و کسبوکارها را به استفاده از این پلتفرمها ترغیب کنند.
وزیر ارتباطات بارها در صحبتهای خود اعلام کرده که یکی از اولویتهای اصلی او در این وزارتخانه، توسعه پیامرسانها و شبکههای اجتماعی بومی است، او حتی خود را مبلغ این سکوهای بومی معرفی کرده است.
در گزارشی هم که به مناسبت گرامیداشت سالگرد انتخابات ریاستجمهوری ۱۴۰۰ اخیراً منتشر شد، تأکید شده که یکی از دستاوردهای وزارت ارتباطات در دو سال گذشته، خودکفایی در صنعت پیامرسان است. طبق اطلاعات این گزارش با تمام حمایتهای بیچون و چرای وزارت ارتباطات از این پیامرسانها تعداد کاربران یکتای پیامرسانهای بومی به حدود ۳۵ میلیون نفر و شبکه اجتماعی بومی به حدود ۳۹ میلیون نفر رسیده است.