کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گزارش دوساله عملکرد دولت سیزدهم در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات منتشر شد / از بهبود وضعیت اینترنت تا خودکفایی در صنعت پیام‌رسان

دولت سیزدهم به مناسبت گرامیداشت سالگرد انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 خلاصه مدیریت عملکردی خود را منتشر کرده است. در این گزارش وضعیت بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز دیده می‌شود که به کارهایی که این وزارتخانه در دو سال گذشته انجام داده، تنها به صورت تیتر‌وار و بدون ارائه جزئیات دقیق اشاره شده است.

در این گزارش حتی به مواردی به‌عنوان عملکرد وزارت ارتباطات در دو سال گذشته اشاره شده که در واقعیت خبری در خصوص آنها از سمت این وزارتخانه رسانه‌ای نشده است. برای نمونه در این گزارش از «عملیاتی کردن فرکانس‌های جدید ارتباطی برای اپراتورهای همراه» صحبت به میان آمده، اما آن‌طور که اپراتورهای ارتباطی ادعا می‌کنند در دو سال گذشته فرکانس جدیدی به آنها تعلق نگرفته است. یا در حالی که در بیش از 9 ماه گذشته اختلال و محدودیت اینترنت صدای بسیاری از کاربران و کسب‌وکارها را بلند کرده، در این گزارش با استناد به مراجع بین‌المللی گفته شده که 20 درصد سرعت اینترنت ثابت و 70 درصد سرعت اینترنت همراه افزایش داشته‌اند.


بهبود عملکرد شبکه ملی اطلاعات


در این گزارش به مواردی اشاره شده که پیش از این در گزارش ۲۰ ماه خدمت وزارت ارتباطات که در اردیبهشت‌ماه منتشر شده بود نیز اشاره شده بود.

در ابتدای این گزارش به دستیابی به پیشرفت حدود 60درصدی شبکه ملی اطلاعات نسبت به پیشرفت 23درصدی در ابتدای دولت اشاره شده و اینکه فاز اول پروژه افزایش ظرفیت شبکه زیرساخت کشور با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی به میزان 7.6 ترابیت بر ثانیه افتتاح و بهره‌برداری شده است. در این گزارش عملکرد جزئیاتی از وضعیت توسعه زیرساخت از شروع دولت سیزدهم تاکنون منتشر نشده است.

توسعه مراکز تبادل ترافیک در کشور و افزایش سه‌برابری ظرفیت آنها بدون ارائه آمار و انجام مقدمات لازم برای راه‌اندازی چهار قطب مرکز داده کشور از دیگر کارهایی است که در این گزارش برای توسعه شبکه ملی اطلاعات به آن اشاره شده است.


بهبود وضعیت اینترنت؟!


در حالی که اخیراً وب‌سایت سرف‌شارک شاخص کیفیت زندگی دیجیتال در سال 2022 را منتشر کرده و نشان داده که کیفیت زندگی دیجیتال ایران یا به عبارتی کیفیت اینترنت آن در سال گذشته میلادی در مقایسه با سایر کشورهای جهان در رده 84 در میان 117 کشور قرار داشته، گزارش عملکرد دولت در بخش فناوری اطلاعات خبر از بهبود وضعیت اینترنت داده است. در این زمینه تنها به صورت کلی اشاره شده که با استناد به گزارش مراکز بین‌المللی، سرعت اینترنت ثابت 20 درصد و اینترنت همراه 70 درصد افزایش داشته است.

همچنین در این بخش اعلام شده که در دو سال گذشته امکان دسترسی بیش از چهار هزار روستای جدید به اینترنت و اتصال آنها به شبکه ملی اطلاعات (عبور میزان پوشش اینترنت روستاهای بالای 20 خانوار از مرز 91 درصد) فراهم شده است.

راه‌اندازی 600 سایت نسل پنجم تلفن همراه در این گزارش در حالی عنوان شده که در گزارش‌های فصلی رگولاتوری آماری از تعداد کاربران نسل 5G در کشور اعلام نشده است.

از سوی دیگر در این گزارش به عملیاتی کردن فرکانس‌های جدید ارتباطی برای اپراتورهای همراه اشاره شده است و این درحالی است که اپراتورهای تلفن همراه اعلام می‌کنند هنوز نتوانسته‌اند به جز استفاده آزمایشی از فرکانس 3500 برای ارائه افتتاح نسل پنجم تلفن‌ همراه، به این فرکانس حیاتی برای گسترش شبکه خود دسترسی داشته باشند.


خودکفایی در صنعت پیام‌رسان


از انتهای شهریورماه سال 1401 به دنبال شروع اعتراض‌های مردمی، دسترسی به اینترنت کند شد و در نهایت هم اینستاگرام و واتس‌اپ که برای سال‌ها از زیر تیغ فیلترینگ در امان مانده بودند فیلتر شدند. در این بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، آن‌طور که عیسی زارع‌پور بارها در گفت‌وگوهای خود اعلام کرده، به صورت تمام‌قد به حمایت از پیام‌رسان‌های بومی پرداخت و رشد این پلتفرم‌ها را در اولویت کار خود قرار داد. او معتقد بود در این شرایط نباید کار مردم لنگ بماند.

حالا نتیجه این حمایت‌ها آن‌طور که در گزارش دولت آمده، خودکفایی در صنعت پیام‌رسان و رسیدن تعداد کاربران یکتای پیام‌رسان‌های بومی به حدود 35 میلیون نفر و شبکه اجتماعی بومی به حدود 39 میلیون نفر است.

در این گزارش از راه‌اندازی سرویس ضد تحریم 403.online برای فراهم کردن امکان دسترسی پرسرعت و آسان نخبگان، برنامه‌نویسان و عموم مردم به سرویس‌هایی که کشور را تحریم کرده‌اند نیز به عنوان یک دستاورد دیگر در دو سال گذشته یاد شده است؛ سرویسی که در زمان راه‌اندازی مورد انتقاد بسیاری از برنامه‌نویسان قرار گرفت؛ چراکه به باور آنها در شرایطی که اینترنت دارای اختلال و محدودیت است، استفاده از چنین سرویسی مشکلات آنها را حل نمی‌کند.


توسعه دولت هوشمند


بخش دیگری از این گزارش عملکرد به توسعه دولت هوشمند اختصاص یافته است. طی آمارهای کلی که در این بخش از گزارش آمده، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در دو سال گذشته راه‌اندازی شده و بیش از 127 دستگاه دولتی به این سامانه متصل شده‌اند و بیش از سه هزار خدمت دولتی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند (my.gov.ir) ارائه شده است.

همچنین حدود 14 میلیون نفر در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ثبت‌نام کرده‌اند و به صورت روزانه تا دو میلیون نفر از پنجره ملی استفاده می‌کنند.

ارائه بیش از 2300 نوع استعلام الکترونیکی در مرکز ملی تبادل سرویس (NIX) به‌عنوان بستر اصلی تبادل استعلامات الکترونیک بین دستگاه‌های اجرایی و نیز بخش خصوصی و انجام بیش از 10 میلیارد تراکنش الکترونیک در این مرکز، افزایش تعداد دستگاه‌های متصل به مرکز ملی تبادل اطلاعات از 277 دستگاه در اول دولت به 403 دستگاه از دیگر دستاوردهایی است که در دو سال گذشته در حوزه دولت هوشمند رقم خورده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/5s3m
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.