کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
ارتباطات کمترین تورم سالانه را نسبت به سایر کالاها ثبت کرد / ثبت تورم نقطه به نقطه ۲۲درصدی ارتباطات
درگاه ملی آمار نرخ تورم را در فروردین ۱۴۰۱ اعلام کرد. بررسی این آمار نشان میدهد که هزینه ارتباطات در یک سال گذشته، نسبت به سایر آیتمها، افزایش چشمگیری نداشته است. در واقع کاهش به نسبت کمتر هزینه ارتباطات، ترمزی برای افزایش سرسامآور تورم بوده است.
وضعیت ارتباطات
در جدول تورم سالانه، ارتباطات ضریب ۲.۴۱ درصد دارد. یعنی تقریباً ۲.۵ درصد از هزینههای هر خانواده ایرانی به ارتباطات مربوط است. در این جدول، ارتباطات کمترین تورم نقطه به نقطه و کمترین تورم سالانه را دارد.
تورم سالانه ارتباطات ۱۳.۱ درصد است. در این جدول بیشترین نرخ تورم سالانه مربوط به هتل و رستوران است که رقم ۸۴.۳ در مقابل آن درج شده است. (ضریب اهمیت هتل و رستوران ۱.۳۵ است.)

در تورم نقطه به نقطه نیز بیشترین تورم سالانه مربوط به روغنها و چربیهاست. این آیتم شاهد تورم بیسابقه ۲۳۶درصدی بوده و کمترین نرخ تورم، در بخش ارتباطات، رقم ۲۱.۹ را ثبت کرده است. این یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۲۱.۹ درصد بیشتر از فروردینماه ۱۴۰۱ برای خدمات ارتباطی هزینه کردهاند.
وضعیت تورم ماهانه
دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه فروردین ۱۴۰۲ در کل کشور عدد ۴۷,۶ بود. این شاخص برای دهکهای مختلف هزینهای از ۴۶ درصد برای دهک دهم تا ۵۳.۴ درصد برای دهک اول است. بر این اساس، فاصله تورمی دهکها در این ماه به ۷.۴ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۱ واحد درصد کاهش داشته است.
بیشترین نرخ تورم سالانه در فروردینماه ۱۴۰۲ مربوط به استان لرستان با عدد ۵۶,۹ و کمترین مربوط به استان تهران با عدد ۴۳.۷ است.
در فروردین ۱۴۰۲ بیشترین تورم ماهانه مربوط به گروههای «میوه و خشکبار» با ۱۵,۳ درصد و «حملونقل» با ۸.۶ درصد بوده است. کمترین تورم ماهانه هم مربوط به «شیر، پنیر و تخممرغ» با ۰.۳ درصد و گروه «روغنها و چربیها» با ۰.۵ درصد بوده است.