کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

با وجود ماموریت کارگروهی از طرف رئیس جمهوری برای بررسی کندی اینترنت، وزیر ارتباطات اعلام کرد: شرایط اینترنت روبه‌ بهبود است

به تازگی رئیس جمهوری کارگروهی متشکل از مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مامور بررسی کندی اینترنت کرده است. البته این اولین‌بار نیست که کارگروهی مسئول رسیدگی به وضعیت اینترنت می‌شود. دی ماه گذشته نیز وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیئت دولت اعلام کرد که بنا بر دستور رئیس جمهوری برای حل مشکل کندی اینترنت تشکیل کارگروهی پیش‌بینی شده تا مشکلات را در لایه مختلف بررسی کنند، کارگروهی که در نهایت نتیجه فعالیت آن تاکنون اعلام نشده است.

حالا این کارگروه جدید در حالی قرار است وضعیت کندی اینترنت را بررسی کند که وزیر ارتباطات پیوسته اعلام می‌کند که وضعیت اینترنت و سرعت آن با توجه به گزارش‌های جهانی مناسب است. 

در همین زمین حتی او امروز (۸تیر) به همراه محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری در حاشیه اختتامیه الکامپ بیست‌وششم در پاسخ به خبرنگاران در مورد کندی اینترنت گفته است که شرایط اینترنت روبه بهبود است. عیسی زارع‌پور اعلام کرده که در همین نمایشگاه سرعت‌هایی درحال فراهم کردن برای مردم است که به چند صد مگابیت برثانیه می‌رسد. 

زارع‌پور کندی‌های احتمالی در این زمینه را هم به گردن عدم سرمایه‌گذاری در دوره‌های گذشته انداخته است و اعلام کرد: «حدود 15 سال است که در حوزه اینترنت ثابت سرمایه‌گذاری صورت نگرفته و از این جهت عقب مانده‌ایم. طبق آمار سایت‌های سنجش سرعت نیز بین 190 کشور همیشه جزو کشورهای 140 تا 150 بودیم، انشالله با پروژه فیبرنوری می‌توانیم سرعت‌ها را بهبود ببخشیم و وضعیت را بهتر کنیم.»

او ادامه داد: «ما نسبت به گذشته هیچ‌وقت عقبگرد نداشتیم، اما نسبت به آنچه که باید باشیم عقب هستیم و شبانه‌روز تلاش می‌کنیم تا بتوانیم سرعتی که شایسته مردم است را فراهم کنیم.»

او تاکید کرده است که در نمایشگاه الکامپ بیست‌وششم شرکت‌های مختلفی هستند که در پروژه فیبر نوری و  نسل پنجم فعالیت می‌کنند و اینها مسیرهایی است که وزارت ارتباطات دنبال می‌کند تا سرعت‌های بالا را برای مردم فراهم کند.

او در مورد گله‌مندی مردم در مورد محدودیت‌های اینترنت گفت: «آنچه که یک عده از آن گلایه دارند بحث محدودیت‌هایی است که روی برخی پلتفرم‌ها اعمال شده و ما نیز اعلام کردیم هر پلتفرمی که قوانین کشور را بپذیرد، مانند عرفی که در همه جای دنیا است، قدمش روی چشم ما است و می‌تواند فعالیت کند، اما برخی این مسئله را نپذیرفتند و این در حالی است که در تمام دنیا برای فضای مجازی خود اهمیت قائل هستند و پلتفرم‌ها موظف به رعایت قوانین آنها هستند.»

زارع‌پور با اشاره به سایر محدودیت‌ها توضیح داد: «در مورد سایر محدودیت‌ها نیز ما بخشیش را قائل بر این هستیم که می‌توان روی برخی از آن‌ها تجدیدنظر کرد. بارها عرض کردم که مثلا گوگل پلی نظر تخصصی ما این است که رفع فیلتر شود و این را در کارگروه مصادیق مجرمانه که مرجع تصمیم‌گیری در این زمینه است  پیگیری می‌کنیم که این اتفاق بیفتد.»

پیش‌ از این هم عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در حاشیه افتتاح بیست‌وششمین نمایشگاه الکامپ در پاسخ به این سؤال «کارنگ» که محدودیت‌های اینترنت امروز باعث شده بسیاری از شرکت‌های فناوری در این نمایشگاه حاضر نباشند اعلام کرده بود که او با هرگونه اختلال اینترنتی مخالف است و محدودیت‌های اینترنتی در اختیار این وزارتخانه نیست. 

وضعیت اینترنت و کیفیت پایین آن در بیش از یک دهه اخیر یکی از معضلات اصلی کاربران بوده است، اما از نیمه دوم سال گذشته با توجه به شروع اعتراض‌ها در ایران محدودیت و اختلال‌ها در اینترنت چند برابر شده و صدای بسیاری از کاربران را درآورده است. با این حال وزیر ارتباطات در هر فرصتی اعلام می‌کند که سرعت و کیفیت اینترنت مشکلی ندارد. 

با وجود همه این‌ها «ابراهیم رئیسی»، رئیس جمهوری در جلسه هفته گذشته شورای‌عالی فضای مجازی، به برخی گلایه‌های مردمی درباره کندی اینترنت اشاره کرده است. در همین راستا، او کارگروهی متشکل از مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مأمور کرد تا موضوع کندی اینترنت را بررسی کنند.

در همین زمینه هم انجمن تجارت الکترونیک تهران بعد این دستور، در نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهوری، اعلام کرده که به زودی گزارشی از وضعیت اینترنت در ایران تهیه خواهد کرد. همچنین پیشنهادها و راهکارهای عملی بخش خصوصی برای کمک به دولت در این حوزه نیز ارائه خواهد شد.

از سوی دیگر این انجمن تأکید کرده که تحقق سهم 15 درصدی اقتصاد دیجیتال با تضمین اینترنت آزاد، پرسرعت و باکیفیت برای تمام مردم ایران محقق می‌شود

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/mzym
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.