کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
هشتم شهریورماه، رویداد برند کارفرمایی توسط کارخانه نوآوری رسانه راهکار برگزار میشود؛ موضوعی که طی سه، چهار سال اخیر پررنگتر شده است. برند کارفرمایی پیش از این هم اهمیت داشت، اما بعد از دوران عجیب کرونا اهمیت این موضوع بیش از گذشته خود را نمایان ساخت.
در این دوران کسبوکارها شرایط پیچیده و جدیدی را تجربه کردند و این بحران جهانی به بحران منابع انسانی در کسبوکارها منجر شد. تغییر نسل و پررنگشدن حضور نسل زِد، چه در لایه کارشناسی و چه در لایههای مدیریتی به خودی خود اهمیت تحول در بخش منابع انسانی سازمانها را میطلبید و بحران کرونا سبب شد این تحول سرعت بگیرد.
در ایران برند کارفرمایی طی چند سال اخیر وارد دایره واژگان کسبوکارها و خصوصاً کسبوکارهای اقتصاد دیجیتال شده است. کسبوکارهای ما علاوه بر اینکه با تمام مسائل جهانی حوزه منابع انسانی دستوپنجه نرم میکنند، به سبب شرایط خاص کشور باید مسائل پیچیدهتری را نیز در نظر بگیرند.
در کسبوکارهای اقتصاد دیجیتال کشور بحران منابع انسانی به بحرانی جدی تبدیل شده است. مسئله کمبود نیروی انسانی ماهر و آموزشهای ناکافی دانشگاهها از یک طرف و خطر مهاجرت منابع انسانی آموزشدیده و متخصص از طرف دیگر، شرایط پیچیدهای را به وجود آورده و سبب شده برخی کسبوکارها به سکوی پرش منابع انسانی خود به سایر کسبوکارها یا به کسبوکارهای خارج از مرزهای کشور تبدیل شوند.
این شرایط کسبوکارها را به رقیبی برای جذب و نگهداشت منابع انسانی تبدیل کرده و برنده این رقابت، کسبوکارهایی هستند که با آگاهی از بحران موجود تلاش میکنند برای گذر از این بحران، برندی خوب از خود در نگاه منابع انسانی موجود در بازار ایجاد کنند. کسبوکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال در زمینه برند کارفرمایی از سایر کسبوکارهای کشور جلوتر هستند، اما مسئله در این بخش جدیتر است و ضمن پذیرش چنین بحرانی باید بهطور جدی برای تغییر نگرش، شنیدن نیازهای منابع انسانی، تحول در مدیریت منابع انسانی و در یک کلام خلق برند کارفرمایی خوب فرصت را از دست ندهند. در رویداد برند کارفرمایی که اولین دوره آن در شرف برگزاری است، قرار است فرصتی برای مدیران ارشد و مدیران منابع انسانی کسبوکارها فراهم کنیم تا تجربههای موفق خود در این زمینه را به اشتراک بگذارند.