رسانه اقتصاد نوآوری ایران

حرفه‌ای‌ها بیشتر اخراج شده‌اند / اخراج‌ها چه تأثیری بر صنعت می‌گذارند؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه

شرکت‌های فناوری همیشه در تیتر خبرها هستند و معمولاً اتفاقات بزرگ بعدی را تبلیغ می‌کنند. با این حال اخیراً چرخه اخبار فناوری تحت سلطه آخرین ابزار یا نوآوری نبوده و در عوض اخراج کارکنان در سرفصل اخبار است. بیش از ۷۰ هزار نفر در سراسر جهان در سال گذشته توسط شرکت‌های بزرگ فناوری اخراج شده‌اند و این تبعات از دست دادن پیمانکاران و سایر سازمان‌ها به دلیل کمتر‌شدن بودجه را شامل نمی‌شود.

از پایان شیوع ویروس کرونا تعداد زیادی کارمند از شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله آلفابت (۱۲ هزار نفر)، آمازون (۱۸ هزار نفر)، متا (۱۱ هزار نفر)، توییتر (چهار هزار نفر)، مایکروسافت (۱۰ هزار نفر) و سلزفورس (هشت هزار نفر) اخراج شده‌اند. سایر نام‌های تجاری از جمله تسلا، نتفلیکس، رابین‌هود، اسنپ، کوین‌بیس و اسپاتیفای نیز در کانون توجه قرار دارند، اما اخراج‌های آنها به میزان قابل توجهی کمتر از موارد ذکر‌شده است.

نکته مهم این است که این ارقام شامل اخراج‌های جبرانی مانند اخراج کارکنان آژانس‌های تبلیغاتی به دلیل کاهش هزینه‌های تبلیغاتی یا کاهش تعداد تولیدکنندگان به دلیل کم‌شدن سفارش‌های محصولات فناوری یا حتی اخراج‌های احتمالی که هنوز در راه است، نمی‌شود.

فراموش نکنیم افرادی هستند که کار خود را داوطلبانه ترک می‌کنند، زیرا نمی‌خواهند به دفتر بازگردند یا از مدیران‌شان متنفرند یا علاقه‌ای به فلسفه کار سخت ایلان ماسک ندارند. اثرات همه موارد فوق در فضاهای مشاوره، بازاریابی، تبلیغات و تولید احساس می‌شود، زیرا شرکت‌ها هزینه‌ها را کاهش می‌دهند و آن را به سمت نوآوری در هوش مصنوعی هدایت می‌کنند.

اما چه چیزی باعث اخراج کارکنان می‌شود؟ بسیاری از شرکت‌های فناوری از طریق تبلیغات تأمین مالی می‌شوند. بنابراین تا زمانی که آن جریان درآمد برقرار بود، مخصوصاً در سال‌های منتهی به کووید، هزینه‌های مربوط به کارکنان نیز پابرجا بود. با کاهش درآمد تبلیغاتی در سال گذشته که حدی از آن به دلیل ترس از رکود جهانی ناشی از همه‌گیری بود، اخراج کارکنان اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌آید.

اما اپل یک استثناست. آنها به‌شدت در برابر افزایش تعداد کارمندان خود در سال‌های اخیر مقاومت کرده و در نتیجه مجبور نیستند تعداد کارکنان خود را کاهش دهند. البته آنها از جدایی برخی از کارکنان به دلیل تغییر سیاست کار از خانه مصون نبوده‌اند.

اگرچه خبرها می‌توانند شگفت‌انگیز باشند، اخراج‌ها برای مصرف‌کنندگان معنای خاصی نخواهد داشت. به طور کلی هنوز کار روی محصولات و خدمات فناوری در حال گسترش است. حتی توییتر که بسیاری پیش‌بینی می‌کردند تا کنون از دست رفته باشد، به دنبال تنوع‌بخشیدن به جریان درآمدی خود است. با این حال احتمالاً برخی از پروژه‌ها مانند متاورس مارک زاکربرگ آن‌طور که رهبران آنها در ابتدا امیدوار بودند، توسعه نخواهند یافت.

در چند سال گذشته، نرخ بهره پایین همراه با مصرف بالای مرتبط با کووید، به رهبران اعتمادبه‌نفس برای سرمایه‌گذاری در محصولات نوآورانه داد. این سرمایه‌گذاری‌ها به غیر از هوش مصنوعی، در حال حاضر کند شده یا از بین رفته است.
اخراج‌ها می‌توانند برای افرادی که تحت تأثیر قرار گرفتند، آسیب‌زننده و مخرب باشد.

اما چه کسانی متأثر شده‌اند؟ در بیشتر موارد افرادی که شغل خود را از دست می‌دهند، افراد تحصیل‌کرده و حرفه‌ای با قابلیت جذب و همکاری بالا هستند. به آنها بسته‌های پایان خدمت و حمایتی‌ای داده می‌شود که اغلب از حداقل الزامات قانونی فراتر می‌رود.

به‌عنوان مثال آمازون به طور خاص نشان داد که ضررها بر کارکنان فنی و کسانی که از آنها حمایت می‌کنند، اثرگذار خواهد بود نه بر انبارها. داشتن یک کارفرمای بزرگ در حوزه فناوری در رزومه خود یک مزیت واقعی خواهد بود، زیرا این افراد به سمت یک بازار کار رقابتی‌تر حرکت می‌کنند، حتی اگر آن‌قدر که بسیاری از آن می‌ترسیدند، ترسناک به نظر نیاید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ix42
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.