کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

یادداشت اول از هفت یادداشت در حال و هوای جیتکس / بهار فناوری در پاییز فصل‌ها

جیتکس ۲۰۲۳ روز دوشنبه ۲۴ مهرماه شروع می‌شود؛ بخش استارتاپی‌اش اما از فردا. این چهل‌و‌سومین جیتکس تاریخ است. با توجه به اینکه جیتکس از سال ۱۹۸۱ شروع شده، اگر سالی یک جیتکس برگزار می‌شد،‌ امسال باید چهل‌و‌چهارمین دوره‌اش می‌بود، ولی یکی کم‌تر است؛ به خاطر آن سالی که کرونا رویدادها را یکی پس از دیگری تعطیل می‌کرد. همان کرونایی که سبیت را برای همیشه خاموش کرد.

اگر از آن سال‌های سیاه بپریم، ۴۴ سال استمرار در برگزاری یک رویداد به‌تنهایی قابل تحسین است. بماند که هر سال چیزی به این رویداد اضافه شده و در چهل‌و‌سومین دوره قوی‌تر از همیشه بازگشته است. سال‌های کرونا تأثیر غیرقابل انکاری بر کیفیت این رویداد گذاشته بود، ولی حالا به نظر می‌رسد با رویدادی طراز اول در سطح جهان روبه‌رو هستیم. رویدادی که در خاموشی سبیت آلمان کماکان به مسیرش ادامه داده و پابه‌پای رویدادهایی مانند MWC بارسلونا و CES لاس‌وگاس به قبله فناوری و نوآوری تبدیل شده. گفته می‌شود امسال بیش از ۱۷۰ هزار نفر در این رویداد مشارکت خواهند داشت. ۱۷۰ هزار نفر در زبان راحت می‌چرخد، وگرنه آنهایی که رویدادی در ابعاد چندصدبرابر کوچک‌تر برگزار کرد‌ه‌اند هم می‌دانند که به همین سادگی نیست برگزاری رویدادی در این ابعاد. همین موضوع به پاشنه‌آشیل رویداد هم تبدیل شده است. شاید در پاسخ به همین انتقادها بوده که امسال جیتکس گلوبال تغییرات جدی را شروع کرده. مثلاً برای اولین‌بار جیتکس در دو مکان برگزار می‌شود؛ بخش اصلی در مرکز تجارت جهانی دوبی و بخش استارتاپی با عنوان «نورث‌استار» در «دوبی‌هاربر» یا بندرگاه دوبی.

در بازدیدی که امروز با همکارانم در راه‌کار از محل برگزاری نورث‌استار داشتیم به وضوح معلوم بود که با بخش استارتاپی بزرگ‌تر از گذشته روبه‌رو هستیم. بخش‌بندی محتوایی رویداد در نگاه اول جلب توجه می‌کند. جالب است که در بزرگ‌ترین رویداد فناوری خاورمیانه و شمال آفریقا، بخش‌هایی مستقل برای فین‌تک و بلاکچین داریم. در سال‌های گذشته فناوری‌های مالی و اکوسیستم رمزارز رشد قابل توجهی داشته‌اند و در نتیجه شاهد این هستیم که رویدادهای متنوعی برای آنها شکل گرفته. برگزارکنندگان جیتکس هم متوجه این تغییرات بوده‌اند و با طراحی بخش‌هایی مستقل در دل رویداد به استقبال این بازیگران نوظهور رفته‌اند.
فردا بخش استارتاپی رویداد جیتکس شروع می‌شود و پس‌فردا هم بخش اصلی جیتکس. بخش استارتاپی تا روز چهارشنبه ادامه دارد و بخش اصلی تا روز جمعه. روز چهارشنبه گردهمایی ایرانیان را داریم که به نوعی بخش دولتی حاضر در جیتکس را نمایندگی می‌کنند و روز پنج‌شنبه هم گردهمایی «پرشین‌تک سامیت» را خواهیم داشت که بخش خصوصی را نمایندگی می‌کنند. احتمالاً امسال جیتکس پرمحتوایی را شاهد خواهیم بود. در روزهای آینده سعی می‌کنم در حداکثر ۵۰۰ کلمه از این رویداد با شما صحبت کنم. پیشنهاد می‌کنم یادداشت‌ها و گزارش‌های همکاران من در کارنگ را هم دنبال کنید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/xvtt
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.