کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
سال ۲۰۲۲ سال دوگانگی برای صنعت تجارت الکترونیک بود. این بخش با گسترش سریع برندهای D2C و قراردادهای لازمالاجرای مشتریان در کنار افزایش تمرکز بر تجارت اومنیچنل و تجارت اجتماعی، از سرگیری خرید در فروشگاه را متعادل کرده است. به نظر میرسد دادهها از ادامه رشد خردهفروشی تجارت الکترونیک حمایت میکنند و پیشبینی میشود فروش جهانی در سال ۲۰۲۴ به مرز شش تریلیون دلار برسد.
این پیشرفت در پسزمینه جنگ روسیه و اوکراین صورت میگیرد. با افزایش تورم، صندوق بینالمللی پول در ماه اکتبر نرخ کاهش رشد ۲.۷ درصد را برای سال ۲۰۲۳ برآورد کرد. کاهش سرمایهگذاریهای دولت و سرمایهگذاران خطرپذیر همراه با کاهش ارزش درآمد ۸ تا ۱۰ برابری سال ۲۰۲۱ به ۳ تا ۵ برابری در سال ۲۰۲۲، بر رشد تجارت تأثیر گذاشته است.
علاوه بر این، افزایش شدید هزینه جذب مشتری، برندها را به سمت حفظ مشتری و برندسازی هدفمند سوق داده است.
بنابراین سال ۲۰۲۲ سال پراکندگی تغییر رفتار مشتری، استراتژیهای کنترل تورم، انعطافپذیری و همکاری منابع بود. بیایید ببینیم در سال آینده چه چیزی در انتظار صنعت است.
حفظ مشتری در اولویت قرار میگیرد
اولین روند کلیدی که بر سرنوشت برندهای تجارت الکترونیک تأثیر میگذارد، توانایی آنها در حفظ مشتریان است. با حضور ۲۴ میلیون کسبوکار تجارت الکترونیک هفت نفر از هر ۱۰ مشتری، از آزادی انتخاب خود در جستوجوی رقبا استفاده میکنند.
بازدهی ناامیدکننده هزینه تبلیغات، جذب مشتری را در سال ۲۰۲۲ بسیار پرهزینهتر کرده است. در سالهای آینده با معرفی تبلیغات بدون کوکی و تغییر سیاستهای گوگل و اپل، این هزینه افزایش خواهد یافت. بنابراین حفظ مشتری به یک اولویت تبدیل میشود.
برای تبدیلشدن به یک شرکت تجارت الکترونیک انعطافپذیر، صاحبان برند باید حلقه وفاداری خود را با تمرکز بیشتر بر شخصیسازی، تعامل با مشتری و معرفی برند بنا کنند. انتخاب ارتباطات شخصی و در عین حال احترام به حریم خصوصی مشتری، راهحلهای مرجوعی شخصیسازیشده و بهاشتراکگذاری ارزشهای برند برای جذب مشتریان همفکر، راه خوبی برای شروع سفر است؛ همانطور که «پوما»، «نیکا» و «یونایتد کالرز آو بنتون» در این مسیر پیش رفتند.
همراهی با تجارت اجتماعی و خرید تعاملی
چین و ایالات متحده نشان دادهاند که خردهفروشان تجارت الکترونیک چگونه میتوانند با موفقیت از رسانههای اجتماعی برای هدایت و رشد فروش استفاده کنند. پاسخ تجارت اجتماعی و خرید تعاملی است. برندهایی مانند «اچاندام»، «شوگر» و «میشو» عمیقاً در تعامل با مصرفکنندگان هستند، بازاریابی برند را پیش میبرند و محصولات خود را مستقیماً روی پلتفرم میفروشند.
روند لایو استریمینگ توسط اینفلوئنسرها برای نمایش محصولات، پاسخ به سؤالات مشتریان و ترغیب کاربران به خرید در خریدهای تعاملی در حال افزایش است. با پیوستن بازیکنانی مانند والمارت و آمازون به این گروه، کسبوکارهای کوچک و متوسط در حال آزمایش رسانههای اجتماعی مانند تیکتاک و اینستاگرام بهعنوان منابع درآمد اضافی هستند.
خردهفروشی اومنیچنل به روند مثبت خود ادامه میدهد
دوران وابستگی کامل به خرید آنلاین با پیشبینیهایی که رشد خردهفروشی تا سال ۲۰۲۵ را ۱۵.۲۱ تریلیون دلار نشان میدهد، گذشته است. با افزایش رقابت از سوی فروشگاههای فیزیکی، روند کلیدی در آینده خردهفروشی اومنیچنل است.
تکرار تجربه خرید در فروشگاه و ترکیب آن با سهولت خرید و پرداخت آنلاین؛ اومنیچنل همه نقاط مهم در جریان خرید مشتری را در بر میگیرد.
این روند فرصتهای جدیدی را برای فروش بهویژه برای برندهای D2C ایجاد میکند. «کارات لین» با تقویت تجربه مشتری خود به روش اومنیچنل، یعنی ادغام خریدهای فروشگاه فیزیکی با ابتکار عمل در خانه، به محبوبیت رسید.
محبوبیت متداوم تحویلهای محلهای (هایپرلوکال)
مصرفکنندگان هندی برای خواربار، داروها و سایر محصولات، تحویل محلهای از برندهای محلی را ترجیح میدهند. این امر روی انتظارات مشتریان برای رضایت فوری سرمایهگذاری میکند و از فناوریهای نوآورانه مانند بلاکچین برای سادهسازی لجستیک بهره میبرد.
پیکهایی مانند «دونزو» و «شدوفکس» محدودیتهای انبارداری و مرجوعی را با مکانیسم تحویل محلهای خود برطرف کردهاند. آینده هایپرلوکال روشنتر میشود و انتظار میرود بازار آن تا سال ۲۰۲۵ از پنج میلیارد دلار فراتر رود.
استفاده از فناوری برای تقویت لجستیک و عملیات
روند بعدی به اختلال عملیات لجستیک سنتی در مقایسه با پیشرفتهای فناوری مانند بلاکچین، واقعیت افزوده، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین اشاره دارد. ۳۵ درصد از مصرفکنندگان جهانی از دستگاههای تشخیص صدا مانند الکسای آمازون و دستیار گوگل برای خرید آنلاین استفاده میکنند. طبق یک مطالعه، هوش مصنوعی با نوآوریهایی مانند آریما (یک الگوریتم پیشبینی) میتواند بهرهوری لجستیک را تا سال ۲۰۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش دهد.
کلاندادهها و هوش مصنوعی به کسبوکارها و تأمینکنندگان این امکان را میدهد تا اختلالات زنجیره تأمین را پیشبینی، آماده و حل کنند. شرکتهای SaaS مانند IBM، اوراکل و SAP که از تجزیهوتحلیل دادهها، دادهکاوی، بلاکچین و APIها استفاده میکنند، اهمیت این فناوریها را در بهینهسازی فرایندهای لجستیکی مانند ردیابی، پیشبینیهای EDD، بهینهسازی مسیر، ساخت محصول و… نشان میدهند.
در راستای آگاهی از شرایط جوی پیش بروید
با اهداف توسعه پایدار در راستای مبارزه با تغییرات اقلیمی، آگاهی جهانی برای پایداری و کاهش ردپای کربن در بین مصرفکنندگان افزایش یافته است. مصرفکنندگان برندهایی را میپذیرند و از آنها حمایت میکنند که آگاه به بحرانهای آبوهوایی و حامی کربن صفر هستند. از هر دو خریدار آنلاین، یک نفر میگوید که حاضر است برای راهحلهای پایدار زیستمحیطی، هزینه اضافی بپردازد.
برندهایی مانند اپل قبلاً متعهد شدهاند تا سال ۲۰۳۰ کربن صفر باشند. کسبوکارهای کوچک و متوسط و D2C مانند «نیمانز» و «ماماارث» با بستهبندی بدون زباله و خرید اخلاقی مواد به سمت پایداری حرکت میکنند.
روندهایی که از آنها گفتیم، به مرحله بعدی تجارت الکترونیک اشاره دارند؛ مرحلهای که همگام با نرخ پذیرش دیجیتال، نوسانات قیمت، پیشرفت فناوری و فشار رقابتی است. آینده به اشباع بازار از جمله افزایش مصرفکنندگان نسل زد اشاره میکند که پرداخت سریع، سهولت پرداخت و تجارت اجتماعی را در اولویت قرار میدهند. برای نبرد با تورم فزاینده و ارائه ارزش مشتری، شرکتهای تجارت الکترونیک باید از حفظ مشتری، خرید تعاملی و سازگاری با فناوری برای سودآوری بلندمدت نسبت به رشد درآمد کوتاهمدت آگاه باشند.