کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گزارش رگولاتوری از سه‌ ماه نخست امسال با تأخیر منتشر شد / کاهش مشترکین اینترنت ثابت در حوزه کسب‌وکارها

گزارش سه ماه نخست سال ۱۴۰۲ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که پیش از این یک بار در مردادماه منتشر، اما پس از مدت‌زمان کمی از سایت این سازمان حذف شده بود، مجدداً انتشار یافت.

بر اساس گزارش فصلنامه آماری شماره ۴۵، مردم بیشتر تمایل دارند از خدمات تلفن و اینترنت سیار استفاده کنند.

طبق آمار ارائه‌شده در این گزارش، تعداد مشترکین تلفن همراه در پایان سه ماه اول سال ۱۴۰۲ به نسبت بهار ۱۴۰۱ با افزایش 4.43درصدی همراه بوده و به بیش از ۱۴۷ میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک رسیده است. این در حالی است که تعداد مشترکین تلفن ثابت در مدت‌زمان مشابه با ۰.۳۳ درصد کاهش همراه بوده و به ۲۹ میلیون و ۲۴۵ هزار مشترک رسیده است.


رشد منفی ضریب نفوذ اینترنت ثابت


آمار مشترکین اینترنت سیار نیز با 8.16 درصد افزایش به حدود ۱۰۵ میلیون و ۸۲۴ هزار مشترک رسیده و در زمینه اینترنت ثابت، آمار در سه ماه اول سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سه ماه نخست سال ۱۴۰۱ با کاهش ۰.۲۷درصدی مواجه بوده است.

طبق گزارش رگولاتوری، ضریب نفوذ اینترنت سیار با ۷.۳۷ درصد رشد به ۱۲۴.۰۲ رسیده و ضریب نفوذ اینترنت ثابت با یک درصد رشد منفی، عدد ۱۲.۹ را نشان می‌دهد.

تعداد اشتراک‌های اداری- تجاری اینترنت ثابت در بهار امسال ۱.۰۸ میلیون است؛ درحالی‌که این آمار در سه ماه اول سال ۱۴۰۱ رقم ۱.۱۲ میلیون اشتراک عنوان شده بود و این موضوع نشان از کاهش مشترکین این بخش دارد.

فناوری X-DSL هم 76درصد سهم بازار اینترنت ثابت را به خود اختصاص داده و تعداد کاربران اینترنت که از فناوری TD-LTE استفاده می‌کنند به ۱۸ درصد رسیده است. شرکت مخابرات ۴۹ درصد بازار اینترنت ثابت را در اختیار دارد و ۲۹ درصد دیگر این بازار به دیگر شرکت‌های FCP مربوط می‌شود.


آماری از اینترنت 5G ارائه نشد


بیشترین سهم بازار مشترکان تلفن همراه را همراه اول با ۵۳ درصد در اختیار دارد و همچنان به‌عنوان اپراتور اول بیشترین سهم از این بازار را به خود اختصاص داده است. پس از آن ایرانسل با ۴۳ درصد و رایتل با چهار درصد سهم بازار در این حوزه فعالیت می‌کنند.

همراه اول همچنین در بازار مشترکین اینترنت سیار با ۵۳.۶۵ درصد بیشترین سهم را در اختیار دارد. در این بازار سهم ایرانسل ۴۲.۶۶ درصد و رایتل ۳.۶۹ درصد است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که ۹۲ درصد مشترکان اینترنت همراه از اینترنت 4G و هشت درصد همچنان از 3G استفاده می‌کنند. با اینکه اپراتورهای همراه از راه‌اندازی اینترنت 5G در برخی نقاط کشور خبر داده بودند، اما در این گزارش آماری از مشترکان این فناوری ارائه نشده است.

هر کاربر در بهار امسال به طور متوسط ۱۸۵ دقیقه مکالمه داشته و ۲۶۲ پیامک ارسال کرده است. در این میان ۶۷ درصد بازار مکالمه از آن همراه اول، ۳۱ درصد ایرانسل و دو درصد سهم رایتل بود. در حوزه پیامک هم همراه اول با ۸۲ درصد بیشترین سهم را داشته و پس از آن ایرانسل با ۱۵ درصد و رایتل با سه درصد قرار داشته‌اند.


بیش از ۶۵ میلیون مرسوله پستی در بهار امسال


در این گزارش بخشی به شاخص خدمات پستی اختصاص یافته است. بر اساس آمار ارائه‌شده در این بخش تعداد مرسوله پستی شرکت ملی پست و شرکت‌های خصوصی ارائه‌دهنده خدمات پستی در بهار ۱۴۰۲ بیش از ۶۵ میلیون بوده که ۸۲.۱ درصد توزیع موفق داشته است. ضریب ضایعات پستی در این گزارش عدد ۱۷.۵۴ و آمار باجه معطله بیش از یک میلیون و ۳۴۷ هزار و سرانه مرسولات تجارت الکترونیک ۰.۰۴ عنوان شده است.  

ترافیک مرسولات در شرکت ملی پست مربوط به سرویس‌های الکترونیکی ۹ میلیون و ۴۶۰ هزار مرسوله و ترافیک مرتبط با خدمات فروش حدود هشت میلیون و ۵۰۰ هزار اعلام شده است. سهم خریدوفروش‌های اینترنتی از ترافیک سه ماه اول سال ۱۴۰۲ شرکت ملی پست رقم سه میلیون و ۳۷۷ هزار مرسوله بوده است.


۷۵ درصد شکایات مرتبط با حوزه ثابت ارتباطات


وضعیت شکایات ثبت‌شده در سامانه 195 نشان می‌دهد که ۷۵ درصد شکایات ثبت‌شده در سه‌ماهه نخست امسال مربوط به حوزه ثابت و ۲۵ درصد مرتبط با حوزه سیار است.

در سه ماه نخست امسال بیش از ۳۶ هزار شکایت برای حوزه ثابت ثبت شده که ۱۲۵۸۰ مورد آن برای اینترنت ثابت بوده است. از ۱۱ هزار و ۲۳۵ شکایت ثبت‌شده در حوزه سیار نیز سهم اینترنت ۲۱۷۵ مورد عنوان شده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/uf8e
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.