کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گزارش سالانه ابر دراک در خصوص رفتار کاربران ایرانی منتشر شد / افزایش استفاده از آی‌پی‌های خارجی در طول یک‌ سال

گزارش سالانه ابر دراک درباره وضعیت اینترنت ایران منتشر شد. در این گزارش رفتار کاربران ایرانی طی یک‌ سال مورد بررسی قرار گرفته است.

در این گزارش موضوعاتی مانند میزان استقبال کاربران ایرانی از سرویس‌دهندگان اینترنت، دستگاه‌های محبوب کاربران برای اتصال به اینترنت، تغییرات به‌وجود آمده در انتخاب مرورگرهای مورد استفاده و توزیع ساعات استفاده کاربران ایرانی از اینترنت مورد بررسی قرار گرفته است.

نکته قابل تأمل در گزارش ابر دراک در خصوص حملات سایبری است که ابر دراک توانسته در طول سال گذشته در مقابل آنها ایستادگی کند.

آمار مربوط به حملات سایبری نشان‌دهنده افزایش این دست حملات در ماه‌های آذر، دی و بهمن سال گذشته به زیرساخت‌های اینترنتی در ایران است که بارها مورد توجه رسانه‌ها و متخصصین قرار گرفته است.

نکته دیگری که البته مورد توجه رسانه‌ها نیز بوده، افزایش آمار دوبرابری استفاده ربات‌ها از اینترنت ایران است. این آمار از هفت درصد در سال ۱۴۰۰ به ۱۶ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

سارا راد، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره ابر دراک، هدف از ارائه این گزارش را این‌گونه تعریف می‌کند: «در راستای بهبود کیفیت سرویس‌های آنلاین و شبکه اینترنت، ابر دراک هم مانند دیگر شرکت‌های ابری سراسر دنیا، با ارائه گزارش‌های تحلیلی در تلاش است عملکرد مؤثرتری ارائه دهد. داده‌های این گزارش به روایت تیم فنی ابر دراک قابل دفاع و بررسی هستند؛ چراکه این نتایج از رصد و پایش داده‌های مرتبط با فعالیت کاربران به دست آمده است.»

همچنین سینا سلطانی، مدیرعامل ابر دراک توضیح داد: «از نیمه دوم سال ۱۴۰۱، ناپایداری‌های بسیاری در اینترنت و تغییرات اساسی نحوه استفاده کاربران از سرویس‌های ابری را شاهد بودیم؛ مواردی که باعث بروز مشکلاتی در ارائه سرویس مطلوب و همچنین تغییر در برنامه‌ریزی‌ها و توسعه زیرساخت محصولات ابری ابر دراک شد.»


استفاده حداکثری کاربران از گوشی همراه و سیستم‌عامل اندروید


بر اساس گزارش ابر دراک 56 درصد از کاربران ایرانی از گوشی همراه برای استفاده از اینترنت بهره‌ می‌برند و تعداد کسانی که از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کنند با آمار 40 درصد، 26 درصد بیشتر از کاربران سیستم‌عامل آی‌اواس بوده است.

بر اساس آمار ارائه‌شده 56 درصد از کاربران ایرانی از دستگاه‌های قابل حمل و 28 درصد نیز از کامیپیوترهای شخصی استفاده کرده‌اند.

اما یکی از نکته‌های قابل توجه این قسمت از گزارش، رشد 16درصدی بات‌ها بوده که نسبت به سال گذشته افزایش دوبرابری داشته است.


گزارش اختلال، اتصال و قطعی اینترنت


در قسمت دیگری از گزارش ابر دراک وضعیت پلتفرم‌های محبوب ایرانی مورد بررسی گرفته است. ابر دراک در این بررسی نشان‌داده استفاده از آی‌پی‌های خارجی در سال 1401 بیشتر از سال گذشته بوده که این موضوع خود نشان‌دهنده افزایش استفاده از فیلترشکن‌ها برای استفاده از پلتفرم‌های پرکاربردی چون واتس‌اپ و اینستاگرام است.

آمار ارائه‌شده توسط ابر دراک به وضوح نشان می‌دهد پلتفرم‌های محبوب ایرانی در نیمه دوم سال با اختلال شدید و گسترده‌ای روبه‌رو بوده‌اند.


آمار بالای استفاده از میزبانان ایرانی اینترنت


با بررسی نمودار ارائه‌شده از سهم ارائه‌دهندگان اینترنت به وضوح مشخص است که کاربران سهم بیشتری را به ارائه‌دهندگان سرویس‌های داخلی اختصاص داده‌اند. بیشترین سهم را در این نمودار علی‌بابا داشته و کمترین سهم را آسیا‌تک.


دفع حملات سایبری به ابر دراک


در قسمتی از گزارش ابر دراک مشخص است بیشترین حملات سایبری در تاریخ 15 و 16 بهمن‌ماه 1401 صورت گرفته؛ این حملات با سرعت ۴۵۰ گیگابیت بر ثانیه ترافیک حمله و به مدت ۳۶ ساعت به گستردگی سـرویس CDN و شبکه ابر دراک انجام شده؛ البته ابر دراک خاطرنشان کرده که تمامی این حملات با موفقیت دفع شده‌اند.

در این قسمت از گزارش امن‌ترین روز سال از لحاظ حملات سایبری 4 فروردین اعلام شده است.

نمودار حملات سایبری روزانه:

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/g2rq
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.