کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

۵۰ درصد از ۲۷۰ کمپانی فعال در توسعه دارو با هوش مصنوعی در آمریکا مستقرند

پنل «کشف دارو با هوش مصنوعی: AI Driven Drug Discovery» با حضور محمد نقی‌زاده، بنیان‌گذار استیم آنالتیکس و لیلا زارعی، بنیان‌گذار ایکاف، یکی دیگر از پنل‌هایی بود که سومین روز از نکستیشن ۲۰۲۴ برگزار شد و در آن درباره توسعه داروهای آینده براساس هوش مصنوعی بحث و گفت‌وگو شد.

نقی‌زاده درباره تحولات توسعه دارو، تکنولوژی‌های این حوزه و شرکت‌های فعال در این عرصه اظهار کرد: «فرایند توسعه دارو در حال حاضر بازه‌ای چهار یا پنج‌ساله است، اما هوش مصنوعی می‌تواند این روند را به هشت ماه کاهش دهد. در حال حاضر ۲۷۰ کمپانی و شرکت در سراسر جهان در حوزه توسعه دارو با هوش مصنوعی فعالیت دارند که اکثر آنها در ۱۰ سال اخیر تأسیس شده‌اند و ۵۰درصد از آنها نیز در آمریکا مستقرند.»

محمد نقی‌زاده، بنیان‌گذار استیم آنالتیکس

او ادامه داد: «سرمایه‌گذاری در حوزه توسعه و اکتشاف دارو از طریق هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۵ میلیارد دلار بوده است. از سال ۲۰۱۰ تا کنون هزار و ۸۷ پتنت در این حوزه ثبت شده که ۲۳۸ مورد آن فعال است و در سه سال اخیر ثبت شده‌اند. ۴۶۵ پتنت ثبت‌شده در این حوزه در آمریکا و ۱۶۷ مورد در چین بوده است. متوسط رشد در این حوزه در پنج سال اخیر بیش از ۵۰درصد بوده است.»

لیلا زارعی، ضمن اشاره به این موضوع که شرکت ایکاف در سال ۱۳۹۴ تأسیس شده و در حوزه تحلیل و استفاده از اطلاعات پتنت‌ها فعالیت می‌کند، درباره استفاده از هوش مصنوعی در توسعه و اکتشاف دارو اظهار کرد: «با استفاده از این فناوری اسیدهای آمینه را در کنار هم قرار می‌دهند تا پپتاید خاصی بسازند که در پروتئین دارورسانی به کار می‌رود. بررسی پتنت‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا افرادی به سراغ ثبت حق امتیاز می‌روند که پتانسیل و بازار آن فناوری و نوآوری را دیده باشند.»

لیلا زارعی، بنیان‌گذار ایکاف

او ادامه داد: «رد پای استفاده از هوش مصنوعی در پتنت‌ها از سال ۲۰۱۷ دیده می‌شود. در این میان در حالی که پتنت‌های ثبت‌شده در آمریکا بیشتر در ارتباط با دانش اکتشاف یا یافتن الگوهاست، در چین بيشترین آنها در حوزه نحوه آرایش ساختار پپتایدها در ساخت پروتئین دارورسان است.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ypym
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.