کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

اولین روز جیتکس 2023؛ از انتظار تا واقعیت

اگر امروز به‌عنوان روز اول نمایشگاه جیتکس 2023 سری به آن می‌زدید شاید بهترین جایی که می‌توانستید عکس یادگاری از نمایشگاه بگیرید و فیلمبرداری کنید، در سالن 22 نمایشگاه و غرفه اتصالات به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مخابراتی در خلیج فارس بود.

هنگام ورود به این بخش با یک غرفه بزرگ و کلی تجهیزات مواجه می‌شوید که در برابر دیدگان‌تان خودنمایی می‌کند. چند قدم جلوتر از این غرفه شرکت هواوی چین قرار دارد که کنار غرفه پرزرق و برق اتصالات تلاش می‌کند خودنمایی کند.

اما نکته‌ای که در این بین وجود دارد این است که شرکتی مثل هواوی در این نمایشگاه حضور پیدا نکرده تا آخرین مدل از گوشی‌های خود را رونمایی کند، بلکه در این نمایشگاه راهکارهای نرم‌افزاری خود را عرضه کرده و هدف‌گذاری خود را برای فروش و عرضه محصولات به مشتریان B2B قرار داده است.

هرچند من در سال‌های قبل و بعد از کرونا در نمایشگاه جیتکس حضور نداشتم، اما طبق شنیده‌ها در سال‌های نه‌چندان دور، جیتکس محلی بود برای رونمایی از محصولات متعدد فناوری‌محور. اما امروز که نگاهی به نمایشگاه، حداقل در چند سالن داشتم، عملاً چنین خبری نبود؛ بلکه نمایشگاه تبدیل به یک نمایشگاه کسب‌وکاری شده که شرکت‌های بزرگ‌، متوسط و کوچک سعی دارند محصولات اغلب نرم‌‌افزاری خود را به کاربران خود عرضه کنند.

این موضوع در جای‌جای نمایشگاه به چشم می‌خورد. حالا وقتی که عکس یادگاری از غرفه اتصالات تمام شد باید سری به نقاط دیگری از نمایشگاه بزنید تا متوجه شوید خونی که در نمایشگاه جریان دارد از جنس دیگری است.

حضور شرکت‌های متنوع از کشورهای بزرگ و کوچک جهان نشان‌دهنده همین شرایط است.

اگر از یک گوشه نمایشگاه خارج شوید و یک مسیر را پیاده‌روی کنید به سالن 3 و 4 این نمایشگاه می‌رسید. شرکت‌هایی مثل اپسون و برادرز را می‌بینید که سال‌هاست در حوزه چاپگر فعالیت می‌کنند. شاید این انتظار وجود داشت که این شرکت‌ها با آخرین فناوری‌های خود در حوزه پرینترهای سه‌بعدی و… وارد این نمایشگاه شوند، اما در عمل با چاپگرهای معمول خود به این نمایشگاه آمدند تا به صورت کاربردی محصولات خود را به بازدیدکنندگان عرضه کنند و آن را به مشتریان بفروشند.

اما یکی از غرفه‌هایی که برای من به‌عنوان بازدیدکننده این نمایشگاه بسیار قابل توجه بود، شرکتی عربستانی با عنوان «t2» بود. این شرکت هرچند به‌عنوان شرکتی عربستانی در این نمایشگاه حاضر شده، اما خود را خارج از جایی نزدیک به پاویون عربستان تعریف کرده بود و در جمع بزرگان فناوری دنیا ازجمله اوراکل قرار داشت.

این شرکت که عملاً مشاوره توسعه کسب‌وکارها در حوزه فناوری ارائه می‌کرد، از سال 2014 با توجه به رفتن به سمت توسعه فناوری در عربستان در این پروژه با دولت عربستان مشارکت داشته و حالا قصد دارد این مدل را با کشورها و شرکت‌های خصوصی دیگر به اشتراک بگذارد.

این مدل کسب‌وکار تنها مربوط به t2 نبود. کسب‌وکارهای دیگری ازجمله URBI در زمینه جمع‌آوری داده‌ها در حوزه لجستیک فعالیت می‌کنند و در غرفه خود راهکاری برای حل چالش‌های کسب‌وکاری در این حوزه ارائه می‌‌دادند.

به نظر می‌رسد حضور چنین کسب‌وکارهایی در جیتکس تنها یک پیام دارد و آن این است که کسب‌وکارها از مرحله نوآوری و رو آوردن به سمت ترندهای روز جهان گذشته‌اند و به دنبال کاربردی کردن و توسعه محصولات کنونی خود هستند.

حتی اگر سری به غرفه اوراکل می‌زدید، موضوع کلاد و امنیت داده و ارائه راهکار برای حل چالش‌های این حوزه بسیار حائز اهمیت است.

طبق این مجموعه شرایط هرچند جیتکس با نگاه اول سوار بر ترندهایی همچون هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، متاورس و وب3 هست؛ اما واقعیت آن است که کاربردپذیری این ترندها اهمیت خود را بیشتر نشان می‌دهد. شرکت‌های بزرگ به دنبال ارائه محصولات خود برای حل چالش‌های کسب‌وکارها هستند نه فقط ارائه یک محصول و سوار شدن بر ترندهای جهانی.

بنابراین فضای جیتکس بیشتر از اینکه فضای فروش یک سخت‌افزار یا ارائه یک ترند جدید باشد، بیشتر معطوف به ارائه راهکار برای توسعه کسب‌وکارهاست.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/5psb
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.