کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

رئیس اداره فناوری‌های نوین شرکت تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات ملل (فام) / از جیتکس اعتماد به‌ نفس سوغات آوردم

یادداشتی از مهدی طالب، رئیس اداره فناوری‌های نوین شرکت تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات ملل (فام) درباره نمایشگاه جیتکس 2023

مهدی طالب / همان‌طور که مطلع هستید نمایشگاه جیتکس بزرگترین و فراگیرترین رویداد فناوری جهان است که امسال برای چهل‌و‌سومین دوره در شهر دوبی برگزار شد.

این نمایشگاه هر سال با حضور پیشرفته‌ترین شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان فناوری جهان و با هدف توسعه تجارت و اقتصاد و ارتقای فرهنگ جامعه بشری در این حوزه‌ها با حضور جمع بزرگی از مدیران ارشد شرکت‌ها، دانشگاهیان و متخصصان فناوری برگزار می‌شود. تمرکز این دوره از جیتکس روی هوش مصنوعی (AI) بود. طی روزهایی که این نمایشگاه را بررسی می‌کردم با نکات جذابی مواجه شدم که در این یادداشت به آنها خواهم پرداخت.


حضور و نقش دانش‌آموزان در جیتکس


یکی از قسمت‌های جالب جیتکس، بخش استارتاپ‌ها و حوزه فین‌تک بود که در خارج از نمایشگاه «جیتکس‌ گلوبال» و با نام «اکسپند نورث‌استار» (EXPAND NORTH STAR) در «دوبی‌هاربر» برگزار می‌شد. نکته جالبی که به نظرم آمد فضای زیادی بود که برای شرکت‌های نوپا در حوزه فناوری مهیا شده بود. اکثر پروژه‌ها آنجا در حد ایده یا بسیار ابتدایی بودند. اولین و مهم‌ترین موضوعی که در این فضا توجه من را جلب کرد حضور دانش‌آموزان در این نمایشگاه به‌‌عنوان غرفه‌دار و همچنین بازدیدکننده بود.

یک غرفه دانش‌آموزی هم در نظر گرفته شده بود که تعداد زیادی محصل در آن حضور داشتند. طی گپ‌وگفتی که با آنها داشتم متوجه شدم که پروژه‌ای جالب دارند و در آن با قرار دادن یک قطعه کوچک در کفش، الکتریسیته تولید می‌کنند که با آن می‌توان با راه رفتن تلفن همراه یا دیگر گجت‌ها را شارژ کرد. پروژه نسبتاً ساده بود ولی آموزش و پرورشی که برای این نوجوانان بین 11 تا 14ساله داشت، قابل توصیف نبود.

هر کدام از این دانش‌آموزان نقش مشخصی در غرفه داشتند؛ یکی مسئول پرزنت اولیه محصول بود، یکی دیگر مسئول توضیحات فنی و دیگری مسئول اینکه توضیح دهد این محصول علاوه بر خدمت‌رسانی، چقدر می‌تواند برای سلامتی افراد و تشویق به پیاده‌روی مفید باشد. راستش را بخواهید حسرت خوردم. این بچه‌ها از همین سن نقش خود را در پروژه می‌دانند و توانمندی هرکدام شناسایی شده که کدام ذهن فنی خوبی دارند و کدام ذهن کسب‌وکاری خوب و… . آموزش علمی در کنار آموزش عملی و پرورش توانمندی‌ها بسیار مفید خواهد بود و می‌تواند آینده‌ای خوب برای این نوجوانان بسازد.


هوش مصنوعی و واقعیت افزوده در جیتکس


در ادامه به توضیح مختصری درباره دو پروژه جذاب دیگری که در جیتکس توجهم را به خود جلب کرد خواهم پرداخت. اولین آنها استارتاپی بود که توسط تصاویر پزشکی با کمک هوش مصنوعی می‌توانست احتمال سرطان در اشخاص را تشخیص دهد.

استارتاپ دیگری نیز در آنجا حضور داشت که با عینک هوشمند امکانی برای بازی کردن فوتبال مجازی ایجاد می‌کرد. با محصولی که این استارتاپ ارائه داده بود، شخص می توانست بدون حضور فرد دیگری به صورت واقعیت افزوده (AR) ضربات ایستگاهی یا پنالتی و… را تجربه کند و دروازه‌بان و بازیکن‌های دیگر در این بازی به صورت مجازی بودند.

در نمایشگاه جیتکس گلوبال (GITEX GLOBAL) بیشترین موردی که جلب توجه می‌کرد نشست‌ها و سخنرانی‌های تخصصی در حوزه هوش مصنوعی و سایر حوزه‌ها بود که توسط افراد بزرگ در صنعت هر حوزه انجام می‌شد و برای افراد علاقه‌مند بسیار مفید بود.


مایکروسافت و رونمایی از دستیار دیجیتال «مای»


در نمایشگاه امسال جیتکس، غرفه مایکروسافت با توجه به رونمایی از محصول جدیدش بسیار مورد توجه قرار گرفت. محصولی به نام مای (Mai) که یک دستیار دیجیتال جدید مجهز به هوش مصنوعی مولد (generative AI) است و قابلیت‌ها و همچنین ظاهر آن را می‌توان برای نیازهای کاربری خاص تنظیم کرد. ظاهر این هوش مصنوعی در این نمایشگاه به شکل یک خانم عرب و باحجاب به نمایش گذاشته شده بود که خود این موضوع می‌تواند نشان از امکان تنظیم برای کاربردها و شرایط مختلف باشد. قرار است مای برای درخواست گواهینامه رانندگی و Emirates ID در امارات به کار گرفته شود. این دستیار دیجیتال این قابلیت را دارد که برای هر صنعت و موضوع دیگری آموزش ببیند و استفاده شود. طی بررسی‌هایی که انجام دادم متوجه شدم که ظاهراً این شرکت به دنبال ساخت یک نمونه پیچیده‌تر از این محصول است.

نکته دیگری که خیلی پررنگ بود همکاری شرکت‌های بزرگ با یکدیگر بود که شاخص‌ترین آنها شرکت «اینتل» (INTEL) بود. این شرکت با تعداد زیادی از شرکت‌های بزرگ مانند «سیسکو»، «اچ‌پی» و… در پروژه‌های مختلفی همکاری داشت که این همکاری‌ها می‌تواند نتایج بسیار خوبی در پی داشته باشد. حضور پررنگ پلتفرم‌های ابری مانند google cloud، cloud flare و… نیز چشمگیر بود.


اتصالات؛ بزرگترین غرفه جیتکس


غرفه اتصالات مانند هر سال بزرگترین غرفه نمایشگاه بود که چند محصول جالب در آن به نمایش گذاشته شده بود. یکی از این محصولات تاکسی هوایی با کوادکوپتر بود. همچنین می‌توانستید در این غرفه یک تاکسی هوشمند بدون راننده را که چهار نفر ظرفیت داشت و به صورت خودران حرکت می‌کرد، ببینید. از دیگر محصولات ارائه‌شده در اتصالات یک ربات برای رساندن مرسوله‌ها بود که به صورت یک باکس چرخدار بسته را به مقصد مشخص انتقال می‌داد.


لزوم تمرکز روی روش ارائه توانمندی‌ها در کشور


در پایان سوغات من از جیتکس 2023 اعتماد به نفس بود. با بررسی محصولات شرکت‌های بزرگ به این نتیجه رسیدم که در حوزه نرم‌افزار و هوش مصنوعی در کشور در جایگاه بسیار خوبی قرار داریم و بیشتر از توان علمی باید روی روش ارائه توانمندی‌ها در عرصه داخلی و بین المللی تمرکز کنیم. کارهایی که در کشور انجام می‌شود، کارهای بسیار بزرگ‌ و کم‌هزینه‌تری از کارهای انجام‌شده در دنیاست. امیدوارم که این حس اعتماد به نفس و باور توانمندی‌ها در همه ایجاد شود تا بتوانیم کارهای بسیار بزرگ‌تری در کشور انجام دهیم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/e65e
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.