کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

رویداد «روز ملی تجارت الکترونیکی» برگزار شد / رشد ۷۵درصدی تجارت الکترونیکی در شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۲

به مناسبت روز ملی تجارت الکترونیکی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی رویداد سالانه خود را برگزار کرد. در این رویداد گزارشی هم از عملکرد شش‌ماهه اول سال 1402 مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ارائه شد.

امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در سخنرانی خود اعلام کرد که تجارت الکترونیکی کشور در شش‌ماهه نخست سال 1402 نسبت به شش‌ماهه نخست سال 1401 رشد 75درصدی داشته است.

همچنین در این رویداد که در سالن همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد، از برترین کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال تقدیر شد. این تقدیرنامه بر اساس اطلاعات گردش‌های مالی، اطلاعات ثبت‌شده از پاسخگویی به مشتریان و برخی ویژگی‌های دیگر به این کسب‌وکارها اهدا شد.

در رویداد روز ملی تجارت الکترونیکی بخش تازه‌ای با عنوان «رویداد ملی جوانه‌ها» به بخش‌های دیگر اضافه شده بود. این بخش با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم آغاز شده و هدف آن آشنایی جوانان و نوجوانان با اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیکی اعلام شد. در ادامه رویداد از برترین‌های رویداد ملی جوانه‌ها در بخش دانشجویی نیز تقدیر شد.


به دنبال کمک گرفتن از تجارت الکترونیکی هستیم


امین کلاهدوزان، مدیر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اظهار داشت: «بحثی وجود دارد در خصوص تفاهم‌نامه‌های همکاری و مسیرهای مشترک بین دولت و فناوران خصوصی. در دو سال گذشته دولت بر اقتصاد مردمی بسیار تأکید داشت و در وزارت صمت نیز ما همین رویکرد را پیش گرفتیم. برمبنای این رویکرد بسیاری از کارها بیشتر به عهده بخش خصوصی پیش خواهد بود و تصدی‌گری دولت به حداقل خواهد رسید.»

کلاهدوزان ادامه داد: «ما از سال گذشته سه موضوع اصلی را پیگیری می‌کنیم. این حوزه‌ها شامل فروش و نظارت بر بازار موبایل است و دو موضوع دیگر شامل لاستیک و روغن موتور و قطعات یدکی می‌شود؛ وزارت سمت با کمک شرکت‌های تجارت الکترونیکی قصد دارد شفافیت بیشتری در حوزه‌های گفته‌شده به وجود آورد.»

او ادامه داد: «ما نسبت به سال گذشته در حوزه تجارت الکترونیکی شاهد رشد 48درصدی در مقدار مبادلات بوده‌ایم. در شش‌ماهه امسال نیز رشد بسیار بیشتری در حجم معاملات تجارت الکترونیکی نسبت به سال گذشته داشتیم. عدد این رشد در شش‌ماهه اول سال 1402 نسبت به شش ماهه اول سال 1401، 75 درصد بوده است؛ البته این اعداد به جز معاملات دولتی است.»

علیرضا شاه‌میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در سخنان خود از جدولی که نشان‌دهنده رشد در شش‌ماهه نخست سال 1402 بود رونمایی کرد. به گفته او آمارهایی که ارائه می‌شود بر اساس آمارهای بانک مرکزی است و بر اساس شش‌ماهه امسال نسبت به شش‌ماهه اول سال گذشته است. ما به لحاظ ریالی 75 درصد رشد داشته‌ایم. این عدد البته با توجه به رکود و تورم است.

جدول ارائه‌شده توسط شاه‌میرزایی به صورت زیر است:

شاخص مقادیر درصد رشد
ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیک1,345 هزار میلیارد تومان75
تعداد کل معاملات تجارت الکترونیک 1,8 میلیارد 28
متوسط مبلغ تراکنش‌های تجارت الکترونیکی 734 هزار تومان 37
ارزش معاملات تجارت الکترونیکی 502 هزار میلیارد تومان 112
تعداد معاملات تجارت الکترونیکی دولتی 221 هزار 17
تعداد کل اینمادهای فعال 183 هزار واحد45
گواهی امضای الکترونیکی صادرشده1/5 میلیون 86

شفافیت در اقتصاد، درمان میزان کم خرده‌فروشی اینترنتی است


سعید محمدی، نایب‌رئیس انجمن تجارت الکترونیکی و هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا، یکی دیگر از سخنرانان روز ملی تجارت الکترونیکی بود. او در گفته‌های خود به مسئله خرده‌فروشی در تجارت الکترونیک اشاره کرد و بیان کرد که سهم این حوزه در تجارت الکترونیک ایران نسبت به خرده‌فروشی سنتی تنها چهار درصد است که البته سهم بسیار کمی است. او همچنین بیان کرد سهم خرده‌فروشی در تجارت اکترونیکی با حذف موانع افزایش پیدا خواهد کرد.

محمدی گفت: «امروز در کشورهای مختلف بازار خرده‌فروشی به شکل خرده‌فروشی از مسیر فروش اینترنتی انجام می‌شود. بازار خرده‌فروشی اینترنتی در ایران حدود چهار درصد است که به نسبت کشورهای همسایه عدد بسیار پایینی است و به‌طور مثال ترکیه در این بخش سهم ۲۰درصدی از کل اقتصاد را دارد.

او افزود:‌ «دلیل پایین بودن این سهم، موانعی است که در این بخش وجود دارد که با برداشته شدن آنها می‌توانیم شاهد رشد تجارت الکترونیکی در کشور باشیم.»

در ادامه محمدی به ساختار غیرشفاف اقتصادی در کشور اشاره کرد و عدم امکان رقابت با بخش غیر شفاف اقتصاد کشور را از جمله موانع بر سر راه تجارت الکترونیک بیان کرد. به بیان او حوزه خرده‌فروشی اینترنتی نیازمند یک اقتصاد شفاف است.

نایب‌رئیس انجمن تجارت الکترونیکی و هم‌بنیانگذار دیجی‌کالا گفت: «مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر عملکرد جزو اهرم‌هایی است که به شفافیت ساختار اقتصادی منجر می‌شود. مادامی که اقتصاد غیرشفاف در کشور اقتصاد بزرگی است نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که تجارت الکترونیک رشد زیادی داشته باشد.»

او ادامه داد: «محاسبات انجام‌شده در یک دهه گذشته در اقتصاد دیجیتال کشور نشان می‌دهد نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار در این بخش سرمایه‌گذاری شکل گرفته است. این در حالی است که در ترکیه، فقط در یک پلتفرم و در یک مرحله 2.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است. بخش خصوصی باید در این بخش فعالیت بیشتری انجام دهد تا جذب سرمایه بهتری صورت بگیرد.»

محمدی در ادامه بیان کرد: «بحث دیگر مربوط به تنظیم‌گری‌هایی است که باید توسط دولت و مجموعه‌های مختلف انجام شود. پلتفرم‌های حوزه فروش کالا شرایطی ایجاد کرده‌اند تا مردم بتوانند کالاهای مورد نیاز خود را به‌راحتی به صورت اقساطی خرید کنند، اما قوانین و مقررات دست‌وپای این پلتفرم‌ها را بسته است؛ چیزی که در پلتفرم‌های غیرشفاف به صورت عادی انجام می‌شود.

او تأکید کرد: «با رفع این موانع می‌توانیم شاهد رشد بسیار زیادی در حد کشورهای منطقه باشیم و سهم خرده‌فروشی را در چهار سال آینده به ۲۰ درصد برسانیم.»


برترین‌های تجارت الکترونیکی


در رویداد ملی تجارت الکترونیکی به برترین‌های کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال کشور در سال 1402 تقدیرنامه اهدا شد. جایزه برترین چند‌منظوره به دیجی‌کالا و برترین فروشگاه پشتیبانی فناوری اطلاعات نیز به «هاست ایران» تعلق یافت.

در ادامه پلتفرم «آچاره» به‌عنوان بهترین مجموعه نصب و تعمیر لوازم خانگی برقی معرفی شد. بهترین مجموعه فروش مواد و محصولات خوراکی و آشامیدنی، اسنپ ساپلای؛ بهترین مجموعه تجهیزات دیجیتال و لوازم جانبی، موبایل ۱۴۰؛ بهترین مجموعه حمل‌ونقل هوایی و ریلی، علی‌بابا؛ بهترین مجموعه فروش کتاب، فیدیبو؛ بهترین مجموعه نوبت‌دهی و مشاوره پزشکی، دکتر ساینا، بهترین مجموعه فروش خودروی سبک، خودران وفا و بهترین پرداخت‌یار، زیبال معرفی شدند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/8t76
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.