کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

بیش از ۴۰۰ غرفه‌دار در اینوتکس ۲۰۲۴ حضور خواهند داشت

نگاهی به برنامه‌ها و بخش‌های مختلف اینوتکس ۲۰۲۴ در گفت‌وگو با عباسی فشمی، دبیر رویداد

دبیر رویداد اینوتکس، سجاد عباسی فشمی، تفاوت عمده اینوتکس ۲۰۲۴ با سال‌های پیشین را غربالگری شرکت‌کنندگان از صافی نوآوری اعلام کرد. به گفته او، اینوتکس امسال بخش‌های تازه‌ای مانند «اینونایت» دارد که امکان اقامت اردوگاهی شبانه را برای علاقه‌مندان فراهم کرده است.

اینوتکس رویدادی است که هرساله در اکوسیستم نوآوری برگزار می‌شود. این رویداد فرصتی است برای استارتاپ‌های نوآور و فناور تا ضمن ارائه توانمندی‌های خود بتوانند به جذب سرمایه یا حتی فروش محصولات و خدمات خود بپردازند.

نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ مانند سال‌های گذشته بخش‌های گوناگونی دارد. رویداد «معرکه»، جشنواره پیشگامان، رویداد کافه سرمایه، ایستگاه آینده، رویداد تأمین مالی جمعی، اینوتکمارت (فروشگاه محصولات فناورانه و نوآورانه)، استیج اینوتکس که میزبان بیش از ۳۰ سخنران است، ایستگاه آینده، پاویون مشاوران، فروم حکمرانی، ایستگاه کار، هاکامستر، کارگاه‌های فینوتکس، جشنواره پژوهش‌های کاربردی مسئله‌محور (ریسرچ‌پیچ)، تجربه فناوری، ارائه نیازهای فناورانه (ریورس‌پیچ)، اینوتکس‌پیچ و مانوین بخش‌های متنوع اینوتکس را تشکیل می‌دهند.


سرمایه‌گذاری، افزایش تعاملات B2B و تولید محتوا


عباسی فشمی درباره بخش‌های متفاوت اینوتکس به کارنگ می‌گوید: «اینوتکس همیشه سه بخش رویدادی، نمایشگاهی و جانبی داشته است. به همین دلیل هم از عنوان نمایشگاه بودن خارج شده و به آن رویدادی می‌گوییم که بخشی از آن شامل نمایشگاه است.»

او ادامه می‌دهد: «هرساله در بخش رویدادی برنامه‌های بسیاری وجود دارد و امسال نیز بیش از ۲۰ رویداد مجزا در این بخش وجود خواهد داشت. مجزا بودن رویدادها به این معناست که هر کدام از زیرشاخه‌ها، بخش‌های مختص خود را دارند. تمامی این ۲۰ رویداد مجزا در راستای اهداف اینوتکس طراحی شده است. اینوتکس سه هدف کلی دارد که شامل توسعه سرمایه‌گذاری، افزایش تعاملات B2B و تولید محتوا برای اکوسیستم است؛ بنابراین هر کدام از این رویدادها باید ذیل یکی از این اهداف بگنجد.»


تنوع در بخش‌های سرمایه‌گذاری


دبیر رویداد با بیان اینکه در بخش سرمایه‌گذاری، مانند سال‌های گذشته کافه سرمایه برگزار می‌شود و تأمین مالی جمعی را خواهیم داشت، توضیح می‌دهد: «رقابت استارتاپی اینوتکس‌پیچ نیز با هدف تأمین مالی استارتاپ‌ها ایجاد شده است. رویداد فینوتکس نیز با موضوع تأمین مالی اکوسیستم استارتاپی در اینوتکس برگزار می‌شود. همچنین برای ارتباط بیشتر بین پژوهشگرها با شرکت‌های فناور برای اولین‌بار رویداد ریسرچ‌پیچ را برگزار خواهیم کرد. در این رویداد نیازها و اولویت‌های پژوهشی شرکت‌های فناور دریافت شده و دانشجوهای مقاطع تحصیلات تکمیلی که پژوهش‌های‌شان نزدیک به نیازهای پژوهشی شرکت‌های فناوری بود با این شرکت‌ها ارتباط گرفته‌اند.»

سجاد عباسی فشمی در ادامه عنوان می‌کند: «از دیگر برنامه‌هایی که امسال برای ارتباط بیشتر بین شرکت‌ها با صنایع مختلف برگزار خواهد شد، رویداد ریورس‌پیچ است. صنایع در این رویداد نیازهای خود را مطرح می‌کنند و شرکت‌هایی که می‌توانند این نیازها را برطرف کنند، اعلام آمادگی می‌کنند. به طور کلی سعی کرده‌ایم برای ارتباط بیشتر هریک از B2Bها، یک رویداد را در نظر بگیریم.»

او اضافه می‌کند: «برای ارتباط بیشتر استارتاپ‌ها با شرکت‌های بزرگ‌تری که نیازمند استفاده از خدمات استارتاپ‌ها هستند، برای اولین‌بار رویداد هاکا ایران را برگزار کرده‌ایم. در این رویداد شرکت‌های بزرگ نیازهای خود از جنس استارتاپ‌استودیویی را معرفی می‌کنند. در این راستا استارتاپ‌هایی که می‌توانند کمک‌کننده باشند به این شرکت‌ها معرفی می‌شوند و از خدمات آنها استفاده می‌شود.»


 غرفه‌داران از صافی نوآوری گذشتند


دبیر نمایشگاه اینوتکس در ادامه گفت‌وگو به تفاوت اینوتکس ۲۰۲۴ با سال‌های پیشین پرداخت و گفت: «تفاوت اصلی و عمده اینوتکس ۲۰۲۴ با سال‌های گذشته این است که امسال برای نخستین‌بار همه مشارکت‌کنندگان و غرفه‌داران از فیلتر ارزیابی عبور کردند و شاخصه نوآوری در آنها بررسی شده است.»

او ادامه می‌دهد:‌ «به همین دلیل نیز تمرکز اینوتکس در بخش نمایشگاهی امسال بیشتر حول محور نوآوری تمرکز کرده است. تفاوت عمده دیگر اینوتکس امسال با سال‌های گذشته این است که شرکای بزرگی را در کنار خود داریم که هر کدام رویدادهای مخصوص خود را برگزار می‌کنند. ما از اینوتکس به‌عنوان یک پلتفرم برای ایجاد موقعیت هم‌زمانی برگزاری این رویدادها استفاده کرده‌ایم. برای مثال برنامه‌ای با عنوان مانوین با همکاری وزارت ارشاد، سازمان گردشگری و ستاد صنایع خلاق و نوآوری برگزار خواهد شد که رویدادی برای صنایع خلاق کشور خواهد بود. به عبارتی رویداد مانوین در کنار اینوتکس و در یک سالن مجزا برگزار خواهد شد.»


 رویدادهای جانبی در کنار نمایشگاه اصلی


دبیر نمایشگاه اینوتکس در ادامه صحبت‌هایش مطرح می‌کند: «همچنین برخی از انجمن‌ها تمایل داشتند رویداد خود را برگزار کنند، مانند انجمن رباتیک که علاقه‌مند است آخرین دستاوردهای خود را ارائه دهد. برای انجمن‌هایی که قصد برگزاری رویداد منحصر به خودشان را داشتند نیز یک سالن مجزا تدارک دیده شده است.»

عباسی فشمی در پاسخ به این سؤال که دستاوردهای اینوتکس تا به امروز چه بوده است بیان می‌کند: «برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید مشخص کرد که انتظار ما از یک رویداد یا نمایشگاه چیست؟ برای مثال آیا انتظار داریم مقدار خاصی سرمایه‌گذاری انجام شود؟ اما آیا سرمایه‌گذار در محل نمایشگاه سرمایه‌گذاری می‌کند؟ این اتفاق نمی‌افتد. در سرتاسر دنیا رویدادها مانند یک پلتفرم اتصال عمل می‌کنند. برای مثال اتصال استارتاپ به سرمایه‌گذار یا اتصال صنایع به استارتاپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها یا اتصال مردم با شرکت‌های فعال.»

او خاطرنشان می‌کند: «خروجی نهایی در ادامه برگزاری نمایشگاه حاصل می‌شود. همان‌طور که در نمایشگاه‌های استارتاپی در سراسر دنیا مانند جیتکس، KPI آنها برای مثال با میزان مخاطبان، تعداد مشارکت سرمایه‌گذاران یا تولید و توزیع خبر بررسی می‌شود. پس خروجی‌ای که باید از خودمان انتظار داشته باشیم این است که بتوانیم تعداد بیشتری از فعالان اکوسیستم را گرد هم آوریم.»


۵۶ میلیارد تومان عقد قرارداد؛ دستاورد اینوتکس ۲۰۲۳


دبیر نمایشگاه اینوتکس به طور اختصاصی درباره دستاورد نمایشگاه پیشین اینوتکس می‌گوید: «به طور کلی در سال گذشته از بین رویدادهای ریورس‌پیچ که برگزار کردیم، بیش از ۵۶ میلیارد تومان انعقاد قرارداد داشتیم. ۵۶ میلیارد تومان عدد بالایی نیست، اما اینکه در چهار روز نمایشگاه و در خود نمایشگاه این مقدار انعقاد قرارداد رخ داده، قابل توجه است. طبیعتاً بسیاری از جلسات نیز بعد از اتمام نمایشگاه برگزار می‌شود.»

اینوتکس ۲۰۲۳

 امکانات رفاهی اینوتکس ۲۰۲۴


عباسی فشمی درباره امکانات رفاهی این دوره از نمایشگاه اینوتکس بیان می‌کند: «امسال فضای بزرگی را به‌عنوان فودکورت در نظر گرفتیم که بعضاً تأمین‌کننده‌های استارتاپی مواد غذایی هستند. همچنین امسال برای اولین‌بار موضوع اقامت را در نظر گرفته‌ایم. در این راستا علاقه‌مندان می‌توانند از خود هتل مجموعه پارک فناوری پردیس استفاده کنند. علاوه بر این امسال برای افرادی که قصد ندارند در هتل حضور داشته باشند یک اقامتگاه خوابگاهی در کنار نمایشگاه در نظر گرفته‌ایم. افرادی که از شهرهای دیگر برای بازدید می‌آیند می‌توانند از این فضا استفاده کنند. این اقامتگاه خوابگاهی امکان رزرو هم دارد. همچنین گزینه اقامت کمپی هم وجود دارد. این اقامت کمپی در واقع همان برنامه اینونایت است که مخاطبان آن می‌توانند از دورهمی در کنار آتش و سخنرانی‌های شبانه نیز استفاده کنند. به عبارتی در طول این چهار روز اینوتکس زنده است.»

او درباره تعداد غرفه‌داران اینوتکس ۲۰۲۴ توضیح داد: «اکنون ثبت‌نام برای رزرو غرفه تمام شده است. ظرفیت نمایشگاهی ما حدود ۹ هزار مترمربع بود، اما امسال ۱۰ هزار و ۵۰۰ مترمربع است که ظرفیت همه قسمت‌های آن تکمیل شده است. با توجه به اینکه در قسمت‌هایی از نمایشگاه، شرکت‌ها به صورت پاویون مستقر شده‌اند در حال حاضر تعداد نهایی را هنوز جمع نزده‌ایم اما یقیناً بیش از ۴۰۰ شرکت در قالب غرفه‌دار در نمایشگاه حضور دارند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/6de9
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.