کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

عماد قائنی، مدیرعامل مشاوره مدیریت ایلیا مطرح کرد / گسترش مهاجرت در حوزه‌های گوناگون

نگاهی به عوامل چالش کمبود منابع انسانی در گفت‌وگو با عماد قائنی، مدیرعامل شرکت مشاوره مدیریت ایلیا

گزارشی که شرکت مشاوره مدیریت ایلیا در سال گذشته تهیه و در آن رویکردها و دغدغه‌های مدیران عامل‌ شرکت‌ها جمع‌آوری و منتشر شده، تأیید می‌کند که بحث منابع انسانی متخصص و کمبودی که در این زمینه وجود دارد، از دغدغه‌های جدی شرکت‌ها به‌ویژه در حوزه فناوری به‌شمار می‌آید. عماد قائنی، مدیرعامل این شرکت در این‌باره می‌گوید: «مهاجرت از عوامل تأثیرگذار در دغدغه کمبود نیروی انسانی متخصص است. برای مثال مدیرعامل یکی از شرکت‌هایی که در حوزه نرم‌افزار فعالیت می‌کند، در این‌باره می‌گفت که در حال حاضر حدود شش نفر از نیروهای سابق این مجموعه در یک شرکت خارجی با هم همکار هستند.»


افزایش سن مهاجرت


او ادامه می‌دهد: «بر اساس اطلاعاتی که از گفت‌وگو با مدیران منابع انسانی شرکت‌ها به دست آوردیم، مهاجرت دیگر تنها شامل نیروهای تِک و توسعه‌دهنده نمی‌شود و دامنه آن به تخصص‌های دیگر نیز رسیده است. در زمینه سن مهاجرت هم تا پیش از این بیشتر افراد زیر ۳۰ سال اقدام به مهاجرت می‌کردند، اما در حال حاضر بازه سنی افرادی که اقدام به مهاجرت می‌کنند، بالا رفته است.»

قائنی، علاوه بر مهاجرت مسائلی مانند امید به آینده در میان افراد و همچنین این موضوع را که خروجی دانشگاه‌ها نیروهای متخصص آماده‌به‌کار نیستند که بتوانند نیاز شرکت‌ها را برطرف کنند، از جمله عوامل تأثیرگذار در چالش کمبود نیروی انسانی متخصص عنوان می‌کند.


پرداخت دلاری تعیین‌کننده نیست


او عنوان می‌کند که بحث‌های مالی مانند پرداخت حقوق دلاری تا حدودی می‌تواند روی کاهش مهاجرت تأثیرگذار باشد، اما معتقد است این تأثیر تعیین‌کننده نخواهد بود؛ چراکه مهاجرت، عوامل دیگری مانند کیفیت زندگی، امید به آینده و… را نیز شامل می‌شود که از حدود تأثیرگذاری شرکت‌ها خارج است.

او معتقد است: «در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور، از آنجا که تفکر، خلاقیت و قدرت حل مسئله افراد است که می‌تواند مشکلات را حل کند، چالش نیروی متخصص می‌تواند تأثیر زیادی روی عملکرد این‌گونه شرکت‌ها بگذارد. منابع انسانی عاملی است که می‌تواند سایر عوامل تولید را بهره‌ور کند.»

قائنی درباره مهاجرت مدیران و کارآفرینان عنوان می‌کند: «زمانی در حوزه استارتاپ‌ها شاهد یک فضای رو‌به‌رشد بودیم و استارتاپ‌های مختلفی در حال شکل‌گیری و شروع‌به‌کار بودند. در حال حاضر اما جذب سرمایه در این حوزه دشوار شده و چالش‌های موجود در زمینه تأمین مالی، رشد استارتاپ‌ها و خروجی‌ای که سرمایه‌گذاران باید داشته باشند و… مسائلی هستند که کارآفرینان با آن مواجه‌اند. در نتیجه فردی که قصد کارآفرینی دارد با نگاه به این شرایط، ناامید شده و مهاجرت برای آنها به موضوعی جدی تبدیل می‌شود.»


سردرگمی؛ اتمسفر غالب اجتماعی


چالش دیگری که کسب‌وکارها با آن روبه‌رو هستند، جابه‌جایی زیاد نیروها در میان شرکت‌های داخلی است. مدیرعامل شرکت مشاوره ایلیا در این‌باره می‌گوید: «بر اساس اطلاعاتی که از مدیران عامل به دست آمده، برخی از نیروهای کار در یک شرکت به‌دلیل شرایط اجتماعی و اقتصادی کلان حس و حال خوبی ندارند و گمان می‌کنند که با تغییر محل کار خود شاید حال‌شان بهتر شود. در واقع ما شاهد یک نوع سردرگمی هستیم که می‌توان آن را اتمسفر غالب اجتماعی دانست. عامل دیگر در این زمینه موضوع درآمد است. با توجه به شرایط اقتصادی سختی که افراد با آن مواجه هستند، یک اختلاف درآمد نسبتاً خوب می‌تواند عاملی مهم برای جابه‌جایی افراد از یک شرکت به شرکت دیگر باشد.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/557y
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.