کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مدیرعامل دیوار: دستگاه‌های دولتی می‌خواهند تقصیر کم‌کاری خود را گردن پلتفرم‌ها بیندازند

پس از تهدید دیوار و شیپور به مسدود شدن در صورت عدم راه‌اندازی وب‌سایت احراز هویت در بخش املاک، اشکان آرمندهی عنوان کرد که وزارت راه به تعهداتش عمل نکرده است

مدیرکل دفتر اقتصاد و مسکن به پلتفرم‌های دیوار و شیپور در خصوص احراز هویت کاربران بخش مسکن هشدار داد در صورتی که این دو پلتفرم وب‌سرویس احراز هویت را در بخش املاک خود راه‌اندازی نکنند، با مسدودشدن این بخش از پلتفرم خود مواجه خواهند شد.

ابوالفضل نوروزی با اشاره به انتشار آگهی املاک در سکوهای دیوار و شیپور بیان کرد: «بعضاً دلالان و سوداگران از این بستر استفاده کرده و املاکی را که اصلاً وجود خارجی ندارند، در این سکوها آگهی می‌کنند.»


به تعهدات‌مان عمل کردیم


به گزارش کارنگ، مدیرعامل دیوار در واکنش به این صحبت‌ها، نسبت به این موضع وزارت راه و شهرسازی که صرفاٌ روی مسأله مسدودسازی تاکید می‌کند، ابراز تعجب کرده و می‌گوید: «ما ۷ ماه است به تعهدات‌مان عمل کردیم و هر کاربری در فرآیند ثبت آگهی ملک می‌تواند درگاه اتصال به سامانه املاک و اسکان را ببیند.»

به گفته اشکان آرمندهی، دیوار از ۱۸ مهر ۱۴۰۲ به سامانه املاک و اسکان وصل شده و در فرآیند ثبت آگهی، هر کاربری که بخواهد آگهی ملک منتشر کند، امکان استفاده از این سامانه و دریافت نشان تطبیق کد ملی با کد پستی را دارد.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان می‌کند: «مشکل اینجاست که دوستان وزارت راه و شهرسازی چندین ماه است روی یک موضوع سلیقه‌ای درباره محل قرار گرفتن دکمه ورود به این سامانه بدون در نظر گرفتن استانداردهای طراحی رابط کاربری متوقف شده‌اند.»


وزارت راه و شهرسازی به تعهداتش عمل نکرده است


در جلسه‌ای که ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ با حضور وزیر ارتباطات برگزار شد برای پلتفرم‌ها تعهد ایجاد درگاه اتصال به سامانه املاک و اسکان تعیین شد که آرمندهی مدعی است در کوتاه‌ترین زمان ممکن دیوار به این تعهدها عمل کرده اما در همین جلسه برای وزارت راه و شهرسازی هم تعهداتی تعیین شد که تاکنون به آن عمل نشده است.

از جمله تعهدات وزارتخانه این بود که اگر شخصی غیر از مالک، قصد آگهی ملکی را داشت، تنها در صورتی مجاز به انتشار آگهی است که کد ملی و شماره همراه مالک را هنگام ثبت آگهی در سکو وارد کند و پس از تأیید مالک اجازه انتشار آگهی داده شود. مدیرعامل دیوار ضمن بیان این موضوع ادامه می‌دهد: «پیاده‌سازی این موضوع از وظایف وزارت راه و شهرسازی است ولی تاکنون برای مشخص کردن این فرآیند هیچ اقدامی نشده است.»

اشکان آرمندهی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان می‌کند: «ما به این وضعیت تکراری عادت کرده‌ایم، چون از سال ۹۸ دستگاه‌هایی که در انجام وظایف خود کم‌کاری می‌کنند هر سال در همین فصل که پیک جابه‌جایی مستاجران است، به دلیل انتقادات و نارضایتی‌ها صرفاً می‌خواهند تقصیر را به گردن پلتفرم‌ها بیندازند. چند سال می‌گفتند قیمت‌ها از روی سایت برداشته شود، یک سال حکم به تعلیق دادند و حالا هم از مسدودسازی می‌گویند.»

چالش بین این دو پلتفرم درج آگهی و رگولاتور بی‌سابقه نیست. تابستان ۱۴۰۲ دیوار و شیپور در ردیف متهمان ایجاد تورم در بازار خودرو و مسکن قرار گرفته بودند. دلیل این اتهام عدم نظارت پلتفرم‌های درج آگهی بر قیمت خودرو و ملک بیان شده بود و این دو پلتفرم با خطر تعلیق مواجه شده بودند.

اما با تلاش رضا باقری اصل، معاون وزیر ارتباطات و دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات تعلیقی در کار این دو پلتفرم درج آگهی صورت نگرفت. باقری در این راستا بیان کرد تعلیق دو پلتفرم مذکور ابتدا باید در معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری مورد بررسی قرار بگیرد. او در ادامه بیان کرده بود که مشکل تأیید مالکیت ملک با کمک وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت حل خواهد شد.

اما به نظر می‌رسد این مشکل هنوز حل نشده باقی‌ مانده است. این در حالی است که پلتفرم دیوار برای ثبت آگهی املاک از کاربران خود درخواست کد پستی و کد ملی دارد اما ثبت آن را برای کاربران خود الزامی نکرده است. اما پلتفرم شیپور برای درج آگهی املاک از کاربران خود هیچ‌کدام از این موارد را درخواست نمی‌کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/z8qz
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.