کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

پادرو از وضعیت فعالیت کسب‌وکارها در اینستاگرام بعد از فیلترینگ گزارش می‌دهد / بازار به مسیر خود بازگشته است

«زنده ماندن در شرایط سخت»؛ شاید این کلمه طلایی پشوتن پورپزشک، مدیرعامل «پادرو» در نشست ارائه گزارش وضعیت این شرکت بعد از فیلترینگ اینستاگرام باشد. پادرو هرچند در سال ۱۴۰۱ به قول پورپزشک یک بهار رؤیایی را شروع کرده بود، اما در اواسط تابستان با اختلال گسترده روی پهنای‌ باند اینستاگرام و در نهایت فیلترینگ این شبکه اجتماعی محبوب در اواخر تابستان، تمامی برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌هایش به یک چالش پیچیده و غیر قابل حل تبدیل شد.

 با این حال با تمام سختی‌هایی که فیلترینگ اینستاگرام برای کسب‌وکارهای خرد و این شرکت به دنبال داشته، آنها توانسته‌اند مجدداً با یک برنامه‌ریزی جدید به چرخه درآمدزایی و رشد بازگردند. پشوتن پورپزشک اعلام می‌کند درست است که با فیلتر اینستاگرام بسیاری از کسب‌وکارها به صورت موقت یا دائمی از بین رفته‌اند، اما حالا بازار فعالیت در اینستاگرام به شرایط عادی خود بازگشته است. 

براساس آمارهایی که او در این نشست ارائه می‌دهد، از ۶۳۰ هزار فروشگاه ایرانی که برآورد می‌شد در اینستاگرام وجود داشته باشند، حالا این تعداد بعد از یک ریزش بالا در انتهای تابستان گذشته به دنبال فیلترینگ، به ۳۳۰ هزار فروشگاه رسیده و در حال افزایش است. به گفته پورپزشک، این تعداد فروشگاه می‌توانند نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان فروش در سال داشته باشند.

همچنین او اعلام می‌کند با تمام سختی‌هایی که در سال ۱۴۰۱ به آنها تحمیل شده، درآمد هفت‌برابری را تجربه کرده‌اند و مشتریان‌شان صددرصد بیشتر از گذشته شده است. تجربه پنج‌برابر سفارش بیشتر ماهانه و رکورد ۱۹ هزار و ۵۰۰ سفارش در یک روز، آن هم در بازه فیلترینگ اینستاگرام، از دیگر دستاورد‌هایی است که پورپزشک برای پادرو در سال سخت ۱۴۰۱ از آنها یاد می‌کند. 


رؤیایی که به کابوس تبدیل شد


شب گذشته (۲۱ خرداد) پادرو به عنوان پلتفرم هوشمند پرداخت و ارسال سفارش‌های اینترنتی به ارائه گزارشی از وضعیت خود در سال ۱۴۰۱ و همچنین شرایط فعالیتش بعد از فیلتر اینستاگرام در انتهای تابستان سال گذشته پرداخت. 

پشوتن پورپزشک، مدیرعامل پادرو در ابتدای این نشست اعلام می‌کند که فکر نمی‌کردند بهار سال ۱۴۰۱ که برای آنها رؤیایی شروع شده بود، در نهایت در تابستان به یک کابوس تبدیل شود. او می‌گوید عمده دغدغه‌شان در ابتدای سال ۱۴۰۱ این بوده که چگونه سرویس لجستیکی بین فروشگاه‌های اینستاگرامی داشته باشند یا اینکه چگونه حجم زیادی از فروشگاه‌های اینستاگرامی‌شان را مدیریت کنند. 

او در این زمینه می‌گوید: «بهار را رؤیایی و با یک کمپین بزرگ شروع کردیم و استقبال از کمپین فراتر از چیزی بود که فکر می‌کردیم. همه تمرکزمان را روی توسعه محصول گذاشته بودیم و اینکه بتوانیم نیاز فروشندگان و مخاطبان را تشخیص بدهیم و محصول مناسبی به آنها ارائه کنیم. نکته جذاب این است که پیشنهاد سرمایه‌گذاری نیز دریافت کرده بودیم.»

پورپزشک ادامه می‌دهد: «تا نیمه اول تابستان، هم اوضاع خیلی خوب بود و هم تا ۷۰ درصد تعداد فروشندگان ثبت‌نام‌کرده روی پادروشاپ افزایش پیدا کرده بود و ۳۸ هزار فروشنده اینستاگرامی روی پادروشاپ ثبت‌نام کرده بودند. تعداد سفارش‌هایمان به نسبت بهار ۳.۵برابر شده بود و یک رشد عجیب و غریب ترافیک داشتیم و تقریباً ۱۰۶ درصد به نسبت بهار افزایش ترافیک داشتیم.»

او تأکید می‌کند که در آن بازه زمانی عمده چالش‌ها و مشکلات‌شان این بوده که چگونه خدمات باکیفیت لجستیکی به فروشگاه‌های اینستاگرامی، با توجه به افزایش تعداد این فروشگاه‌ها، ارائه کنند و چگونه کسب‌وکارشان را توسعه دهند.

آن‌طور که مدیرعامل پادرو اعلام می‌کند، تمامی این اتفاق‌ها در نهایت با محدودیت عجیب‌وغریب روی پهنای‌ باند اینستاگرام در مردادماه مصادف شد که باعث شد فروش فروشندگان اینستاگرامی تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کند و ۳۰ درصد فروشگاه‌ها از بین بروند. او می‌گوید در این وضعیت آنها به فکر خارج شدن از این بحران و بازگشت به شرایط عادی بوده‌اند که در نهایت فیلترینگ اینستاگرام در انتهای تابستان رقم می‌خورد و اوضاع را برایشان پیچیده‌تر از گذشته می‌کند.

بنا بر اطلاعاتی که او در این نشست ارائه می‌‌دهد با فیلتر اینستاگرام ۹۰ درصد فروش فروشگاه‌ها از بین می‌رود و فروشندگان اینستاگرامی که با پول شخصی خود روی این پلتفرم یک کسب‌وکار درست کرده بودند تا صددرصد فروش‌شان را از دست می‌دهند و رشد در این زمینه متوقف می‌شود.

پورپزشک تأکید می‌کند که همین شرایط روی ارسال محصولات از طریق سرویس‌های پادرو تأثیرگذار بوده و پادروپین بخشی از ترافیک خودش را از دست می‌دهد. به گفته او با فیلتر اینستاگرام یک فروشنده اینستاگرامی که می‌توانست تا ۵۰ میلیون تومان درآمد در هر ماه داشته باشد، این درآمد را از دست می‌دهد.


بازگشت به مدار


اما در نهایت پورپزشک اعلام می‌کند که با مجموعه‌برنامه‌ریزی‌هایی توانسته‌اند در انتهای پاییز تا حدودی شرایط را به وضعیت قبل از فیلترینگ اینستاگرام بازگردانند. 

او در این زمینه توضیح می‌دهد: «آنقدر اتفاق‌ها و ریتم مشکلاتی که با فیلترینگ به وجود آمد زیاد بود که ما نتوانستیم خودمان را تا پاییز به مدار بازگردانیم. تنها کاری که در این بین از دست‌مان برمی‌آمد این بود که قید درآمد کمیسیون‌مان را بزنیم و دل به دریا بزنیم و کمپین شب یلدا را برگزار کنیم. تصمیم گرفتیم برای سه ماه به همه فروشگاه‌های اینستاگرامی خدمات‌مان را رایگان ارائه کنیم. در این اوضاع و همین تصمیم باعث شد که ما برگردیم به مدار کسب‌وکار و اتفاق‌های خوب را ببینیم و اوضاع تغییر ‌کند.»

پورپزشک ادامه می‌دهد: «با کمپین شب یلدا توانستیم هم کسب‌وکارمان را برگردانیم و هم مشتریان‌مان کم‌کم به پلتفرم برگشتند و این اثر موجب شد فروشگاه‌های اینستاگرامی به‌ واسطه جذب سفارشی که داشتند بتوانند از مسیر پادرو درآمد کسب کنند. رشد ماهانه ۲۰ درصد ناشی از تصمیمی بود که در کمپین یلدای خود گرفتیم و توانستیم بازار آفلاین را هم امتحان کنیم.»

او در ادامه برای اینکه اثرات فیلتر اینستاگرام و تأثیر آن بر کسب‌وکارهای خرد و این شرکت ملموس‌تر شود به ارائه آماری در این زمینه می‌پردازد و می‌گوید: «قبل از فیلتر اینستاگرام برآوردها این بود که ۶۳۰ هزار فروشنده فعال اینستاگرامی وجود دارد. این فروشگاه‌ها با توجه به فیلترینگ ریزش کردند و در آذرماه نزدیک به ۲۲۰ هزار فروشگاه باقی ماندند؛ یعنی بیش از ۴۰۰ هزار کسب‌وکار به صورت دائمی یا موقت از اینستاگرام خارج شدند.»

او از بازگشت فعالیت برخی فروشگاه‌های تعطیل‌شده خبر می‌دهد و اعلام می‌کند: «این بازار آسیب زیاد دید، ولی آنقدر جذاب بود و آنقدر قدرت داشت که کم‌کم برگشت و امروز که با هم صحبت می‌کنیم قریب به ۳۳۰ هزار فروشگاه فعال اینستاگرامی وجود دارد. این ۳۳۰ هزار فروشگاه اینستاگرامی فعال عموماً از قویترین‌ها هستند. متأسفانه در محدودیت‌ها آنها که ضعیف‌تر هستند بیشتر آسیب می‌بینند. بخش زیادی از فروشگاه‌هایی که در دوره فیلترینگ اینستاگرام از بین رفتند، فروشگاه‌هایی بودند که تاب‌آوری کمتری داشتند و احتمالاً نیاز بیشتری هم به فروش از طریق اینستاگرام داشتند.» 

پورپزشک با تأکید بر اینکه بازار به مسیر خودش بعد از فیلتر اینستاگرام برگشته، تأکید می‌کند که همین ۳۳۰ هزار فروشگاهی که مشغول به کار در اینستاگرام هستند و تعدادشان هم در حال افزایش است، می‌توانند نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان فروش در سال داشته باشند و بخشی از این مبلغ هم برمی‌گردد به تورمی که در کشور تجربه می‌کنیم.


رشد دوباره


پادرو هم با فیلتر اینستاگرام دچار مشکلات زیادی از جمله کاهش درآمد شد. بخشی از خدمات پادرو به کسب‌وکارهای فعال در شبکه اجتماعی است و از آنجا که اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی ایرانیان است، طبیعی است که با فیلتر این شبکه، پادرو و سرویس‌های زیرمجموعه‌اش از جمله پادروپین (پلتفرم مقایسه و انتخاب خدمات پستی) و پادروشاپ (فروشگاه‌ساز آنلاین) دچار مشکلات گسترده‌ای شوند.

پورپزشک در ادامه این نشست در مورد اتفاق‌هایی که برای پادروپین و پادروشاپ با فیلتر اینستاگرام رخ داد می‌گوید: «این نمودار نشان می‌دهد که با فیلتر اینستاگرام چه بلایی بر سر پادروپین و پادروشاپ آمده است؛ ما یک بهار رؤیایی داریم و در حال رشد هستیم و از شهریور و با فیلتر اینستاگرام یک سقوط را تجربه می‌کنیم. درآمد پادروشاپ (نمودار سبزرنگ) تقریباً صفر شده و پادروپین بیش از ۸۰ درصد درآمدش را از دست داده است.»

مدیرعامل پادرو ادامه می‌دهد: «به لطف پورتفولیو و سبد محصولی که داشتیم کم‌کم توانستیم به شرایط عادی برگردیم و در زمستان توانستیم به شرایط نسبتاً پایدار برسیم. تقریباً اواخر زمستان بود که توانستیم عددهای شهریور را دوباره داشته باشیم. ما شش ماه جان کندیم تا به رشد قبل برگردیم. درست است که رشدی اتفاق نیفتاد، اما همین که توانستیم کسب‌وکارمان را نجات دهیم، برای ما دستاورد بود و ما زنده ماندیم!»

پورپزشک تأکید می‌کند با همه سختی‌هایی که بعد از فیلترینگ اینستاگرام تجربه کرده‌اند، طی یک سال گذشته درآمد هفت‌برابری داشته‌اند و مشتریان‌شان صددرصد بیشتر از گذشته شده است. به گفته او حالا بیش از ۴۲ هزار فروشگاه اینستاگرامی در پادروشاپ وجود دارد و کسب‌وکارهای اینستاگرامی از این پلتفرم برای ارسال بسته‌های خود استفاده می‌کنند. 

تجربه پنج‌برابر سفارش بیشتر ماهانه و زدن رکورد ۱۹ هزار و ۵۰۰ سفارش در یک روز در بازه فیلتر اینستاگرام، همکاری با سه شرکت پستی جدید و اضافه شدن یک میلیون محصول به درگاه پادرو از دیگر دستاوردهایی است که پورپزشک اعلام می‌کند در سال سخت ۱۴۰۱ به دست آورده‌اند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/2b88
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.