کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

پیشنهادهای فعالان اکوسیستم رمزارز و بلاکچین درباره رویداد 9 ژانویه / از رگولاتوری تا بازاریابی

کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار از سال 1400 رویداد 9 ژانویه را به عنوان یک رویداد تخصصی در حوزه رمزارز و بلاکچین برگزار می‌کند. رویداد 9 ژانویه، باعنوان دورهمی کسب‌وکارهای رمزارز و بلاکچین ایران، سومین دوره خود را در پیش رو دارد.

رویداد 9 ژانویه حالا به مهم‌ترین دورهمی فعالان اکوسیستم رمزارز و بلاکچین تبدیل شده است و فعالان این حوزه با گردهم آمدن در این رویداد از آخرین چالش‌ها و فرصت‌های دنیای نوظهور رمزارز و بلاکچین می‌گویند.

رضا جمیلی، مدیر توسعه کسب‌وکار راه‌کار و دبیر رویداد ۹ ژانویه در خصوص محورهای اصلی سومین دوره این رویداد می‌گوید: «امسال ما پنج بخش را برای رویداد نهم ژانویه طراحی کرده‌ایم که یک بخش آن کنفرانس یا همایش است که در سال گذشته محور مرکزی رویداد همین موضوع بود. در رویداد دو سال گذشته، تمرکز ما این بود که به فضای این کسب‌وکار رسمیت ببخشیم؛ از این رو ۱۰ صرافی رمزارز ایرانی را انتخاب کردیم که تمرکز همایش رویداد روی این صرافی‌ها بود و در کنار آن سعی کردیم چهره‌های صنفی و مرتبط با رگولاتوری را هم در کنار خود داشته باشیم. همچنین دیگر ذینفعان اکوسیستم که در فضای دارایی دیجیتال و رمزارز و بلاکچین کشور مشارکت داشتند، مانند استارتاپ‌ها، سرمایه‌گذاران خرد، سرمایه‌گذاران سازمانی و سرمایه‌گذاران خطرپذیر در رویداد اول حضور داشتند.»

به بهانه برگزاری این رویداد مجموعه رسانه‌های راه‌کار با فعالان حوزه رمزارز و بلاکچین گفت‌وگو کرده‌اند و نظرات آنها را در خصوص رویداد نهم ژانویه پرسیده‌اند. تاریخ برگزاری این رویداد 20 و 21 دی‌ماه است و از ساعت 9 صبح تا هفت شب، در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

در ادامه به نقطه نظرات فعالان حوزه رمزارز و بلاکچین پیرامون رویداد نهم ژانویه می‌پردازیم. فعالان این حوزه درخصوص برگزاری رویداد نهم ژانویه و پیشنهادهای خود درخصوص مسائلی که می‌تواند در این رویداد مطرح شود، گفته‌اند.


در رویداد 9 ژانویه مسائل روز حوزه بلاکچین مورد بررسی قرار گیرد


سهراب ثامنی، مدیر عامل زربان / من خیلی علاقه دارم مسائل روز حوزه بلاکچین مانند اکانت آبستراکشن، توسعه و قابلیت اسکیل در لایه دو و شاردینگ و همچنین فناوری‌های جدید رمزنگاری مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد. در مرحله دوم هم حوزه هویت غیرمتمرکز و بلاکچین‌های مبتنی بر هویت و همچنین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز از موضوعات مورد علاقه من هستند.


شناخت بازیگران فعالان حوزه بلاکچین


سید علی خوئی مدیربازاریابی محصول نوبیتکس / موضوعی که در حال حاضر فکر می‌کنم مهم است، شناخت و دسته‌بندی‌ بازیگران بالقوه و بالفعل این حوزه است. یعنی شناخت بازیگرانی که اکنون در این عرصه هستند و بازیگرانی که می‌توانند وارد این فضا شوند. زمینی که برای آنها فراهم می‌کنیم نیز مهم است. اینکه این زمین (محصولات، خدمات، قوانین، کسب‌وکارها و…) دارای چه خصوصیاتی باشد و چطور برای بازیگرهای مختلف جذابیت ایجاد کند، موضوعی است که باید در رویدادی مانند ۹ ژانویه درباره آن با یکدیگر حرف بزنیم. شناخت محصولات و روند رشد و توسعه آنها نیز موضوع مهمی است که باید در چنین رویدادی مورد بحث قرار بگیرد.


رقابت‌پذیری صرافی‌های داخلی با پلتفرم‌های خارجی


فرزان فرج‌پور، مدیر عامل صرافی اکس اونیکس / مهم‌ترین مباحثی که نیاز است در رویداد ۹ ژانویه بررسی شود، بررسی رقابت‌پذیری صرافی‌های داخلی با پلتفرم‌های خارجی است که بتوانیم امکانات و راحتی لازم را فراهم کنیم؛ چرا که کوچ کاربران به پلتفرم‌های خارجی می‌تواند ضربه بزرگی از هر لحاظ به کشور ما وارد کند. از طرف دیگر تعامل بیشتر با نهادهای حاکمیتی و رگولاتور باید مد نظر باشد و فرصت‌های این بازار توسط طرفین دیده شود، نگاه‌های محدودسازی از بین برود و همگی با هم برای کشورمان این اکوسیستم را تقویت کنیم.


آموزش در بازار ایران را بررسی کنیم


سجاد حسن‌زاده، مدیرمحصول فرهاد اکسچنج / موضوعی که کمبود آن در بازار ایران بسیار حس می‌شود، آموزش است. در واقع ما باید این فضا را برای کاربران شفاف کنیم. تا زمانی که نتوانیم این اطمینان را به کاربران‌مان بدهیم، در قدم‌های بعدی نیز نمی‌توانیم با آ‌نها کار کنیم و محصولی برایشان ارائه دهیم.


پذیرش این حوزه توسط قانون‌گذار


مهدی مرادیان، مدیرعامل جیبی مو/ امیدوارم در رویداد ۹ ژانویه این احساس را هم برای بازیگران و هم برای قانون‌گذار ایجاد کنیم که این فناوری را پذیرفته‌ایم و می‌خواهیم از آن استفاده کنیم. در واقع قصدمان این است که فضا را باز کنیم و فرصت‌ها را به وجود بیاوریم و در کنار هم بایستیم، نه در مقابل هم.


ایده محصولات برای سال آینده


فرهاد فلاح، مدیر عامل آبان تتر/ به خاطر دارم که مسئله وام و صحبت درباره آن در رویداد سال گذشته مطرح شد که امسال افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. در واقع مزیت این رویداد به این صورت است که شما فرصت آشنایی با افراد و کسب‌وکارها را دارید و می‌توانید فیچرهای مشترکی را با یکدیگر ارائه دهید. از این رویدادها ایده و محصولاتی برای سال آینده بیرون خواهد آمد. نکته دیگر این است که این کنار هم بودن می‌تواند قدرت تمام کسانی را که در این حوزه هستند بیشتر کند تا بتوانند با نهاد قانونگذار به صورت هم‌صدا صحبت کنند و باعث شوند قوانین بهتری تصویب شود.


چاره‌ای جز بحث درباره رگولاتوری نداریم


حمیدرضا طهماسبی مدیرعامل شرکت مشاوره تنظیم گری پنتا / تنوعی در رویداد وجود دارد و موضوعاتی مانند tecno product و سرویس‌های جدید حتماً در این رویداد سهم خواهند داشت که این تنوع یک امتیاز محسوب می‌شود، اما قلب رویداد و ایده مرکزی چاره‌ای جز صحبت درباره رگولاتوری ندارد. در حال حاضر موضوعی که می‌تواند سرعت و رشد اکوسیستم را بگیرد و وارد ۲۰ یا ۳۰ میلیون کاربر نشود این است که عدم توازن و منازعه بین کسب‌وکارها و رگولاتور ادامه پیدا کند. از نظر من مهم‌ترین کاری که مجموعه راهکار به‌عنوان متولی رویداد ۹ ژانویه می‌تواند انجام دهد این است که با طراحی پنل‌هایی، این دو مجموعه را به هم نزدیک و در شکستن این دیوار نقش جدی ایفا کند.


مهم‌ترین کار رویداد 9 ژانویه: شبکه سازی


کاوه مشتاق، مدیرعامل انجمن بلاکچین/ مهم‌ترین کاری که این رویدادها می‌توانند انجام دهند، شبکه‌سازی است. در این رویداد می‌شود با افراد زیادی آشنا شد و به‌واسطه هم‌افزایی با یکدیگر می‌توان پروژه‌های زیادی را جلو برد.


قابلیت بلاکچین صرفاً در حوزه تبادل نیست


جواد بهره، رئیس هیئت‌مدیره صرافی بیت‌مکس / شاید رویداد ۹ ژانویه بتواند با یک رویکرد جدیدتر و متفاوت‌تر بر حوزه اپلیکیشن‌هایی که قرار است در حوزه بلاکچین اجرا شود به مسائل روزانه مردم، مانند اپلیکیشن‌هایی که در وب ۲ وجود دارند، بپردازد. در واقع نشان دهند که قابلیت بلاکچین صرفاً در حوزه تبادل نیست و می‌تواند بر حوزه‌های دیگر نیز مثمرثمر باشد.


تنوع بخشی در حوزه‌ها رابررسی کنیم


بردیا احمدنیا، هم بنیان گذار والکس/ پیشنهاد من این است که در رویداد ۹ ژانویه بیشتر درباره این موضوع که تنوع‌بخشی در کدام حوزه‌ها اتفاق بیفتد، ‌صحبت شود. یا موضوعات دیگری مانند: چه بخش‌هایی می‌توانند در آن شکل بگیرد، آیا این موضوعات اتفاقات خوبی یا بدی است، در چه قسمت‌هایی می‌توان ورود کرد، چه قسمت‌هایی را باید بولدتر کرد، باتوجه‌به شرایط اقتصادی چه چیزهایی نیاز است و مهم ترین موضوع این است که درباره پخش‌کردن و تنوع‌بخشی صحبت شود.


چالش‌های رگولاتور چیست؟


حجت عباسی، عضو هیئت مدیره بنیاد بلاکچین سور/ این رویداد و رویدادهای به این شکل چه بخواهیم و چه نخواهیم یک‌بخشی از آن به سمت رگولاتوری حرکت می‌کند. من دوست دارم که این رویداد یا بخش عمده آن به این موضوع بپردازد که چالش‌های رگولاتور چیست؟ و چرا اکنون لایسنسی ارائه نداده‌اند. من دوست دارم راجع به چالش‌های رگولاتوری گفته شود و دوستان نیز برای آن راه‌حل پیدا کنند.


رویداد 9 ژانویه باید جایی برای صحبت کردن و شنیده شدن باشد


صالح خواجه دلویی، مدیرعامل صرافی هیتوبیت/ در رویداد سال گذشته موضوعی برایم جالب بود و آن این‌که همه جمع شده بودیم تا کمک کنیم این اکوسیستم که نسبت به اکنون بدنه نحیفی نیز داشت، حفظ شود و آن را بهبود ببخشیم. در واقع خواستار فضاسازی بودیم که اتفاق افتاد و اکنون نیز در حال بهتر شدن است. شنیده شدن یکسری صداها، نیازها و رفتارها باید اتفاق می‌افتاد که البته انجام شد. رویداد ۹ ژانویه برای من تصویر مکانی است که اکوسیستم در آن بتواند صحبت کند، شنیده، تحلیل و دیده شود؛ زیرا فضای رویدادهای دیگر به این‌گونه است که با یک هدف مشخص به یک بخش کوچکی از رمزارز می‌پردازند اما رویکرد تخصصی که کامیونیتی رمزارزها و فعالان دور هم جمع شوند و از چالش‌ها و دستاوردهایشان صحبت کنند و بتوانیم در انتها بگوییم به یک موفقیت و دستاوردی دست پیدا کرده‌ایم، نیاز است.


حل سریع مشکلات رگولاتوری


علیرضا مفتخر، مدیر محصول بیت پین / در این رویداد، دو موضوع کلیدی باید مورد بررسی قرار گیرند. نخستین موضوع، بحث مقررات و رگولاتوری است که دغدغه اصلی صرافی‌ها و بسیاری از کسب‌وکارهای نوظهور است. این مسئله سردرگمی زیادی برای بسیاری از ما ایجاد کرده و مانعی برای پیشرفت کسب‌وکارهای جدید به شمار می‌رود. بسیاری از ما به سمت کسب‌وکار نوظهوری به جز صرافی رفته‌ایم، اما به خاطر بحث رگولاتوری نتوانستیم کاری پیش ببریم. حل سریع این مشکل می‌تواند به تسهیل فعالیت‌های اقتصادی و رشد کسب‌وکارها کمک کند. دومین موضوع، اهمیت هوش مصنوعی و گفتگو درباره نقش آن در تکنولوژی‌های نوین است. بحث در مورد تجربیات و تصمیم‌گیری‌های مرتبط با AI می‌تواند بسیار جذاب و سازنده باشد.

یکی از دغدغه‌های من این است که بسیاری از متخصصان برجسته حوزه کریپتو از ایران مهاجرت می‌کنند. ما که در ابتدای راه همگان با جهان حرفی در این زمینه برای گفتن داشتیم، اکنون شاهد عقب‌ماندگی خود هستیم، زیرا افراد دانشمند به دلیل نبود فضای مناسب در ایران، به دنبال فرصت‌های بهتر در خارج از کشور هستند. امیدوارم که راه‌حلی برای این چالش‌ها یافت شود تا این افراد بتوانند در ایران به فعالیت خود ادامه دهند.


بایدها و نبایدهای توسعه اکوسیستم


سعید احمدی پویا، مدیرعامل شرکت ققنوس/ ما خیلی جزیره‌ای عمل می‌کنیم و کل سهم اقتصاد دیجیتال از GDP کشور پنج درصد است و همین مقدار هم به تجارت الکترونیک و شرکت‌های بزرگی نظیر دیجی‌کالا برمی‌گردد. این مسئله باعث می‌شود نتوانیم آن‌طور که باید با رگولاتور صحبت کرده و دغدغه‌‌هایمان را مطرح کنیم. اگر فعالیت‌هایمان از حالت جزیره‌ای خارج شود و اکوسیستم توسعه یابد، آنقدر سفره این حوزه گسترده می‌شود که تا سال‌های سال انواع کسب‌وکارها از آن بهره می‌برند.

رقیب ما هیچ صرافی و کسب‌وکار دیجیتالی نیست؛‌ رقیب ما بازار سنتی است که طلا و ارز می‌فروشد. در رویداد نهم ژانویه اگر درباره بایدها و نبایدهای توسعه اکوسیستم صحبت کنیم، خیلی خوب است. برای مثال به این بپردازیم که چگونه وقتی یک وزارتخانه یا نهاد تصمیم می‌گیرد استانداردهای فعالیت در این حوزه را مشخص کند، آن استانداردها را به نفع بخش مشخصی از اکوسیستم می‌نویسد و به مختصات و نیازهای کل اکوسیستم توجه نمی‌کند. شکل‌گیری اکوسیستم و مطالبه‌گری آن نیز مسئله مهمی است که باید به آن پرداخته شود. در اتاق بسته، استاندارد نوشتن خطاست و خرد جمعی بهتر از فرد عمل می‌کند.


درباره کاربردهای واقعی بیشتر صحبت شود


همایون قمری، مدیرعامل بینوست / فکر می‌کنم همه در یک کشتی نشسته‌ایم. چه کسانی که صرافی دارند و به‌ نوعی در این چند سال لیدر این مارکت بودند و به جهت میزان مبادلاتی که داشتند در واقع بازیگران بسیار مهم‌تری در این بازار بودند و چه بینوست، به‌عنوان مجموعه کوچک‌تری که در طرف کوچکی در حال فعالیت است، همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و در حال شکل‌‌دهی به اکوسیستم هستیم. مهم‌ترین کمک این رویدادها این است که متوجه می‌شویم ما تنها نیستیم و افراد بسیار زیادی در این فضا فعالیت می‌کنند و دغدغه‌های مشابهی با ما دارند و دنیا را یک مقدار شبیه‌تر به ما نسبت به دیگران می‌بینند و این موضوع احساس عضو بودن در یک جمع را به ما می‌دهد. رویداد ۹ ژانویه نیز برای من همین احساس را به وجود آورد و تا چند ماه بعد از آن نیز یک حس مثبت به من منتقل کرد؛ از این جهت که افراد بسیار زیادی در این فضا وجود دارند. فکر می‌کنم این موضوع مهم‌ترین مزیت این رویداد است.

این موضوع که خودم مخاطب چه موضوعی باشم یا اینکه چه موضوعی را به دیگران ارائه دهم، کاملاً متفاوت هستند؛ اما فکر‌ می‌کنم که در حال حاضر زمان آن رسیده که درباره کاربردهای واقعی بیشتر صحبت شود. درباره موضوعاتی همچون دارایی‌های رمزارزی، دیجیتال‌کارنسی‌ها، کریپتوکارنسی‌ها، توکن‌هایی که قابلیت خریدو‌فروش دارند و مانند آن صحبت‌های بسیاری شده است. فکر می‌کنم اکنون باید درباره کاربردهای واقعی صحبت شود و برایم جذاب است که درباره این بدانم که در دنیا واقعی این فناوری چه کاربردهایی می‌تواند داشته باشد که توانایی تسهیلات دادن به زندگی روزمره افراد را دارد.

برای مثال در حوزه توکنایزیشن، کسانی که در این فضا در حال فعالیت هستند قدم‌ روبه‌جلوی بسیار بزرگی را در این فضا برمی‌دارند. نکته‌ این است که چه کسانی آینده را می‌سازند؟ افراد بسیار جسور و نوآوری که مقداری دنبال دردسر هستند؛ اما بزرگ‌ترین موتور محرکه نوآوری در دنیا برای رسیدن به محصولات و سرویس‌های جذاب همین افراد هستند که خوشبختانه با چنین افرادی مواجه هستیم. فکر می‌کنم هرچه بیشتر کاربردهای نهایی نمایان شود، کل این اکوسیستم به‌صورت ارگانیک می‌تواند رشد بهتری داشته باشد.


بهترین فرصت‌ها را در بیت‌کوین می‌بینم


طاها تهرانی، پژوهشگر و مدرس حوزه بلاکچین / به نظر من ابتدا بیت‌کوین رشد می‌کند و به یک ثباتی می‌رسد سپس به پشتوانه بیت‌کوین ارزهای دیگر رشد می‌کنند. بله بسیاری از ارزها هستند که می‌توانند رشد بسیار خوبی داشته باشند اما باید در نظر داشته باشیم که تا زمانی که بیت‌کوین رشد نکند، سرمایه‌ها ثبات را در بازار نخواهند دید که بخواهند به سمت ارزهای دیگر بروند. من امروز می‌توانم بیت‌کوین داشته باشم و هر وقت به آن ثبات رسید روی دیگر ارزها سرمایه‌گذاری کنم؛ زیرا این بازار یک استارتاپ بزرگ است، پس من روی یک دارایی سرمایه‌گذاری می‌کنم که کمترین احتمال صفر شدن را داشته باشد. به نظر من ابتدا باید بیت‌کوین رشد کند تا به واسطه آن بقیه ارزها رشد داشته باشند، قبول دارم ممکن است در آینده نزدیک دیگر چنین نباشد اما این ۹ ژانویه، آن روز نیست. در آن روز تصمیم جدید خواهیم گرفت، اما امروز بهترین فرصت را در بیت‌کوین می‌بینم، تا زمانی که به یک ثباتی برسد. زمانی که به ثبات رسید می‌توانیم آن دارایی را تبدیل به دارایی‌ دیگر کنیم.


شکل‌گیری‌ همکاری‌های مشترک


محمدرضا شرفی، نماینده هیئت موسس انجمن بلاکچین و رمزارز اتاق بازرگانی ایران / کاری که در حال انجام است بسیار ارزشمند است و این ارتباطات و شبکه‌سازی به یک متولی احتیاج دارد و جا دارد از دوستانی که آن را عهده‌دار شدند تشکر کنیم؛ اما یک موضوع کوچک را هم باید اضافه کرد و آن اینکه می‌شود سازوکاری را دید که این رویدادها و گردهمایی‌ها منجر به شکل‌گیری‌ همکاری‌های مشترک شود. شاید محل طلاقی قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها و همچنین موجب شکل‌گیری ظرفیت‌ها و زمینه همکاری‌های جدید باشد که در آن صورت می‌شود گفت که این رویداد پای خود را فراتر از رویدادهای برگزارشده گذاشته است. این کشور واقعاً به چنین رویدادهایی نیاز دارد که یکسری همکاری‌ها و ظرفیت‌های جدید شکل بگیرد و در واقع تجمیع‌های جدیدی را شکل دهد. اگر یک روزی ما بتوانیم به آن نقطه برسیم، فکر می‌کنم بتواند تحول خاصی ایجاد کند.

حوزه فناوری یک حوزه پیشرو است و به همین دلیل انتظار می‌رود بتوانیم مسیرهایی ایجاد کنیم که افراد دیگر این کار را انجام نداده‌اند. شاید جاذبه حوزه بلاکچین برای من همین تغییراتی بوده که در نظام‌های سنتی ایجاد می‌کرد و روش‌های سنتی را تحت‌الشعاع قرار می‌داد و به چالش می‌کشید. این همان جاذبه‌ای بود که من جذب این حوزه شدم. این موضوع که شما بتوانید از یک گردهمایی یک خروجی دریافت کنید و آن خروجی را آنالیز کرده و تعدادش را بیشتر کنید، یک دستاورد ارزشمند است.


اتصال اکوسیستم بلاکچین ایران به خارج از کشور ، از مسائل مهم است


امیرعباس امامی، فعال حوزه بلاکچین و رمزارز / نوآوری، فناوری، سرمایه‌گذاری،‌ قیمت و اتصال به جهان خارج ازجمله مسائل و موضوعاتی هستند که باید در این رویداد بررسی شوند. اتصال اکوسیستم بلاکچین ایران به خارج از کشور مسئله بسیار مهمی است که باید برای آن راهی پیدا کرد.

 فضای حاکم بر اکوسیستم رمزارز و بلاکچین،‌ حالت گلخانه‌ای به خود گرفته و به دلیل تحریم‌هایی که وجود دارد ارتباط ما هم با دنیا قطع شده است. ایرانی‌ها باید از هر فرصتی که به دست می‌آورند برای تعامل با صاحبان کسب‌وکارهای خارجی استفاده کنند؛ فرصتی که در جیتکس به وجود آمده بود،‌ اما ایرانی‌ها باز به سراغ یکدیگر می‌رفتند و از فعالان این حوزه در کشورهای دیگر فاصله می‌گرفتند و اصلاً موضوعی برای ارائه به آنها نداشتند. مسئله دیگری که باید مطرح شود، این است که صرافی‌های رمزارزی در ایران توسعه لازم را پیدا کرده‌اند و حالا وقت آن رسیده که یک قدم فراتر رویم و وارد فضای بازی و متاورس شویم. این همان اتفاق مهمی است که بین دنیای واقعی و بلاکچینی پل می‌زند و خلق ارزش می‌کند. بحث ریال دیجیتال نیز مهم است.

 اگر بانک مرکزی، ریال دیجیتالی را که ارائه داده، به پلتفرم‌های خودش محدود نکند و اجازه دهد که روی پالیگان و اتریوم و سایر بلاکچین‌های عمومی نیز ارائه داده شود، انقلابی بزرگ در اکوسیستم رمزارز و بلاکچین ایران اتفاق می‌افتد که سال‌ها بعد از آن تحت عنوان نقطه عطفی در توسعه این حوزه یاد می‌کنند؛ اتفاقی که به صورت ملموس سطح زندگی افراد را نیز ارتقا می‌دهد.


دیدگاه‌ها مهم‌تر از دغدغه‌ها هستند


محمد قاسمی مدیرعامل صرافی مزدکس / من خیلی دوست دارم بدانم دیدگاه‌ها کدام هستند و خیلی دوست ندارم که بدانم دغدغه‌ها چیست، چون بالأخره یک‌جایی مطرح می‌شوند. خیلی برایم فرقی ندارد که چه کسی چه کاری را انجام داده زیرا تا الان هر کاری که انجام شده در باکس فعلی بوده ولی اینکه چه کاری می‌شود انجام داد که یک نوآوری برهم‌زننده باشد و به نفع همه، برایم جذاب است.

من کماکان همین عقیده را دارم و فکر می‌کنم چون بیشتر از دو دهه در جایی کار کرده‌ام که نگاه، نگاه محافظه‌کارانه بوده است. در کل صنعت مالی بورس، همه نهادهای مالی و شرکتی آن همین‌گونه است و من نیز شاید عادت کرده‌ام که این‌طور باشم. حتی اگر بوران شود هم باز به نظر بنده یک کلاس دارایی است که خوب است اما باید در کنار کلاس‌های دارایی دیگری قرار بگیرد و به‌عنوان ابزار سرمایه‌گذاری و ترید باشد.


مقوله سرمایه‌گذاری را بایکوت نکنید


نرگس مرادآبادی تریدر حوزه رمزارزها / در رویدادهای مختلف به مقوله ترید و سرمایه‌گذاری پرداخته نمی‌شود. انگار از آن فرار می‌کنند و آن را بایکوت می‌کنند یا اصلاً ترس دارند که به سمت آن بروند. خواهش من این است که فعلاً به این موضوع که جنبه‌های مختلف بسیاری را نیز شامل می‌شود، بیشتر پرداخته شود؛ به‌خصوص که در آینده نزدیک احتمال اینکه مارکت کریپتو یک موج صعودی جدید با کاربران بسیار زیاد را تجربه ‌کند، زیاد است. این کاربران نیاز به آگاهی دارند و باید بدانند چگونه در دنیای مواج و پرریسک کریپتو آسیب نبینند تا بتوانند سود کسب کنند.


رگولاتوری و سیاست‌های حوزه را مورد توجه قرار دهیم


عباس آشتیانی، مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران / با توجه به ماهیت این رویداد که کار جالبی بوده و تقریباً مورد اقبال کل سیستم قرار گرفته است و همچنین به صورت اختصاصی در مورد حوزه بلاکچین و دارایی رمزنگاری‌شده برگزار می‌شود، من فکر می‌کنم که موضوع کاربردپذیری، ابعاد اقتصادی در کنار موضوع رگولاتوری و از طرفی هم موضوع سیاست‌های مواجهه، موضوعات داغی است که باید به آنها توجه کنیم.

علت این است که ما متأسفانه در کشورمان جای علت و معلول را عوض می‌کنیم. بسیاری از آسیب‌های اقتصادی ما، معلول تصمیمات اقتصاد کلان ماست. ما به جای اینکه ریشه و علت اصلی را نگاه کنیم، معلول را به عنوان علت مورد توجه قرار می‌دهیم و برای آن دلیل می‌گذاریم. در حقیقت برای رفع مشکل آلودگی هوای تهران، یکی از پیش‌پا‌افتاده‌ترین مواردی که به ذهن‌مان می‌رسد این است که به طور کلی یا انسان‌ها نباشند یا ماشین‌ها نباشند؛ در حالی که آلودگی هوا معلول یکسری از موضوعات بوده است. این موضوع را می‌توان تعمیم داد به موضوعات رمزنگاری‌شده. ما نگران نرخ ارز و اقتصاد هستیم، اما متأسفانه جای علت و معلول را عوض می‌کنیم و من فکر می‌کنم این دارایی موضوع کاربردپذیری آن در یک پنل تخصصی، موضوع بهین‌یابی بین محدودسازی و شفاف‌سازی از یک طرف و ابعاد اقتصادی که می‌تواند برای کشور داشته باشد، می‌تواند موضوع داغ بحث باشد؛ غیر از موضوع رگولاتوری که بحث اصلی پنل‌هاست..»

من در پنل رویداد گذشته افتخار داشتم که میزبان افراد مهمی باشم و تمایل دارم در رویداد سال جاری در پنل مربوط به موضوعات ابعاد اقتصادی، محدودسازی، شفافیت و رگولاتوری حضور داشته باشم. قطعاً نیاز داریم که در این رویداد اقتصاددانان را وارد اکوسیستم کنیم. دلیل اینکه بسیاری از جلساتی که قرار است تصمیم‌گیری‌هایی انجام شود به بن‌بست می‌خورد، موضوعات اقتصادی است. ما باید این بار شاهد حضور اقتصاددان‌های مستقل در این موضوع باشیم. چه به صورت موافق چه به صورت مخالف، مطمئنم که اقتصاددانان می‌توانند به این موضوع کمک کنند. همچنین حضور حقوقدانان تخصصی به نظر من می‌تواند بسیار مفید باشد و فکر می‌کنم این موضوعات باید از نظر اقتصادی و حقوقی بررسی شود.


مهم‌ترین موضوع شفافیت و صداقت است


راضیه صباغیان، معاون توسعه نهادها و ابزارهای مجموعه کاریزما / مهم‌ترین موضوع شفافیت و صداقت است؛ به این معنا که شما بتوانید اعتماد را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنید تا بتوانند ارزش دارایی‌هایشان را به‌روز ببینند. همچنین بستری فراهم کنید تا بتوانند به راحتی‌ دارایی‌های خود را نقد کنند و به پشتوانه این دارایی‌ها کارهای دیگری انجام دهند. با کمک دوستان این فضا می‌تواند بسیار جذاب باشد. توسعه سرمایه‌گذاری در پلتفرم‌های مجازی به توسعه بازار فیزیکی کمک می‌کند؛ یعنی به‌واسطه آن می‌توانیم مشتریان و سرمایه‌گذارانی به این بازارها جذب کنیم که ممکن است بازار کلاسیک برایشان جذابیتی نداشته باشد یا نسل Z هستند که با آن بازار و فضای آن نمی‌توانستند ارتباط برقرار کنند. بنابراین همه این موضوعات باعث می‌شود این فضا توسعه پیدا کند و باعث عمق بخشیدن به بازارها شود. همچنین برای اقتصاد کشور نیز کمک‌کننده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/nbp1
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.