کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

با همکاری مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران / دوره آموزشی تحول دیجیتال در صنایع برگزار می‌شود

امروزه با سیر شتابان تغییر در مدل‌های تولید، کنترل کیفیت، ارزیابی، صادرات و بازارهای متفاوت که به واسطه ورود و گسترش فناوری اتفاق افتاده و خواهد افتاد، آشنایی با تحول دیجیتال و آماده شدن برای پیاده‌سازی آن برای صنایع، دیگر یک انتخاب نیست و یک الزام شده است.

کشورمان ایران نیز از این اصل مستثنی نیست؛ گرچه ایران در انقلاب‌های صنعتی پیشین هم از قافله فناوری عقب مانده بود. اما انقلاب صنعتی چهارم، آنقدر به‌سرعت ساختارها را تغییر می‌دهد که می‌تواند یک صنعت یا یک کسب‌وکار را به کلی از بین ببرد. در انقلاب صنعتی چهارم دیگر آماده شدن برای اجرای گام‌به‌گام تحول دیجیتال تنها برای بهبود راندمان یا یکپارچه کردن نظارت یا داده‌محور کردن تصمیمات در صنعت نیست، بلکه برای زنده ماندن است. بنابراین، با توجه به حساسیت موضوع، لازم است آموزش تحول دیجیتال در صنایع به‌عنوان یک موضوع کلیدی در دستور کار صنایع، کسب‌وکارهای بخش خصوصی و حتی دولت قرار بگیرد.

در این رابطه باید متوجه باشیم که تحول دیجیتال فقط مسئله فناوری نیست، بلکه شامل فرایندی نسبتاً طولانی، فراگیر و پیچیده است که از مدل کسب‌وکار تا نیروی انسانی یک شرکت را درگیر می‌کند، نتایج و تأثیراتی درون‌سازمانی و برون‌سازمانی دارد، می‌تواند بر محیط اطراف صنایع تأثیر بگذارد، راندمان و بهره‌وری را بهبود ببخشد و مدل تصمیم‌گیری‌های درون‌سازمانی را تغییر دهد. همه اینها نتایج مثبتی هستند، اما مانند هر تغییر دیگری، پیچیدگی‌هایی ایجاد می‌کنند.

از این رو، دوره تخصصی آموزشی تحول دیجیتال پیرو حساسیت‌های موجود، با رویکرد آموزش مفاهیم اصلی «تحول دیجیتال» به مدیران ارشد صنعت، مدیران کسب‌وکارهای فناورانه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‌های مرتبط تدوین و برنامه‌ریزی شده است.

هدف از برگزاری این دوره نه فقط آموزش، بلکه تشکیل میز گفت‌وگویی است برای ارتباط مؤثر میان صنعت، اکوسیستم نوآوری و فناوری و دانشگاه؛ به همین دلیل مخاطبان این دوره از هر سه گروه مذکور هستند. ارزش افزوده این دوره آموزشی علاوه بر آموزش، تشکیل بستری برای تبادل تجربه، شناسایی چالش‌ها، راه‌حل‌ها و ارتباط مؤثر آینده برای پیاده‌سازی و اجراست.

این دوره در پنج هفته، ۳۲ ساعت آموزش و یک رویداد چهارساعته با سرفصل‌هایی شامل استراتژی‌های نوآوری و تحول دیجیتال در صنعت، رهبری و معماری دیجیتال در سازمان، فناوری هوش مصنوعی در صنعت، فناوری اینترنت اشیا و بهبود فرایندها در صنعت، فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در صنعت، زیرساخت فناوری برای تحول دیجیتال در صنعت، سناریوهای آینده تحول دیجیتال در صنعت و تحول دیجیتال و تأثیرات محیطی برگزار خواهد شد.


 مزایای شرکت در این دوره چیست؟


هر جلسه از جلسات چهارگانه دوره به میزبانی یکی از بازیگران صنعت یا اکوسیستم نوآوری برگزار خواهد شد تا شرکت‌کنندگان علاوه بر آموزش، امکان بازدید و آشنایی با مختصات این صنایع را نیز داشته باشند.

در پایان دوره یک رویداد چهارساعته با حضور فعالان اکوسیستم نوآوری در دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

یک بازدید داخلی برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده که شامل بازدید از کل زنجیره ارزش معدن تا تولید شمش در زنجان به میزبانی یکی از معادن کشور خواهد بود.

شرکت در نمایشگاه «صنعت ۴» در آلمان که موجب آشنایی شرکت‌کنندگان با آخرین دستاوردهای انقلاب صنعتی چهارم خواهد شد.


 محتوای دوره


دوره تحول دیجیتال با همکاری و مشارکت نهادها و مجموعه‌های فعال در بخش خصوصی، با این رویکرد طراحی شده که به شرکت‌کنندگان – با توجه به دسته‌بندی مخاطبان – یک رویکرد کلی به همه این مسائل بدهد.

در روز اول به آموزش مفاهیم کلی و پایه تحول دیجیتال پرداخته خواهد شد. تاریخچه انقلاب‌های صنعتی، ضرورت تحول دیجیتال و اهمیت پرداختن به آن، شیوه‌های پیاده‌سازی و استراتژی‌های نوآوری از سرفصل‌های این جلسه است.

روز دوم به درون سازمان، رهبری سازمانی در تحول دیجیتال و معماری سازمانی و تغییراتی که متوجه آن خواهد بود پرداخته می‌شود.

روز سوم به سناریوها و تأثیرات محیطی اختصاص دارد. اینکه سناریوهای تحول دیجیتال کدام است و تحول دیجیتال چه تأثیراتی بر اشتغال، جامعه، شکل زندگی و جامعه اطراف صنعت خواهد داشت.

هدف روز چهارم هرچه بیشتر روشن‌کردن محیط اطراف است. تأثیر تحول دیجیتال بر محیط زیست، اقتصاد کلان، رسانه، جامعه و ارتباطات بین‌الملل اقتصادی و صنعتی. این روز با سخنرانان کلیدی متخصص در هر زمینه همراه خواهد بود و امکان پرسش‌وپاسخ و شبکه‌سازی برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌شود.


 دستاوردهای دوره


دوره تحول دیجیتال با این ایده طراحی شده که اولین گام برای پیاده‌سازی تحول دیجیتال درون صنعت باشد. بنابراین دستاورد اول و مهم آن ساخته‌شدن فضای مفهومی و اجرایی واقع‌گرایانه برای مدیران ارشد صنعت، مدیران کسب‌وکارهای فناورانه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دوره است. از دیگر دستاوردهای دوره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 · آشنایی با مفاهیم و ضرورت تحول دیجیتال

 · یافتن راه‌حل‌های جدید مبتنی بر فناوری برای مسائل و مشکلات در صنعت

 · آشنایی با روش‌های پیاده‌سازی تحول دیجیتال

 · آشنایی با فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم

 · آشنایی با برنامه‌ریزی بر اساس سناریو و مدیریت عدم قطعیت‌ها

 · آشنایی با تأثیرات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و محیط زیستی تحول دیجیتال

 · آشنایی با صنعت، امکان شبکه‌سازی متقابل میان اکوسیستم نوآوری و صنعت و امکان تبادل تجربه

بر اساس این گزارش، این دوره با همکاری مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران، انجمن مدیریت فناوری و نوآوری، اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان، گروه کسب‌وکارهای نوین آن و آکادمی آن‌سو و سایر فعالان بخش خصوصی و اکوسیستم نوآوری کشور در دی و بهمن‌ماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/sn4p
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.