کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

حضور غول‌های خرده‌فروش در شنژن / پیش‌بینی رشد تجارت الکترونیک فرامرزی چین

صدها فروشنده و پلتفرم تجارت الکترونیک از جمله هلدینگ گروه علی‌بابا و آمازون به امید ارتباط با تولیدکنندگان، مشتریان و آماده‌سازی چیزی که امیدوارند یک دوره بهبود قوی پس از کووید در اقتصاد جهانی باشد، در نمایشگاهی در شنژن حضور یافتند.

والمارت نیز در این رویداد حضور داشت که یکی از اولین نمایشگاه‌های حضوری بزرگی است که از زمان بازگشایی مرزهای بین‌المللی چین در این شهر برگزار می‌شود.

تخمین زده می‌شود که بیش از ۱۰۰ هزار بازدیدکننده در نمایشگاه سه‌روزه تجارت الکترونیک فرامرزی چین (شنژن) شرکت کرده باشند. این استقبال فراتر از انتظارات سازمان‌دهندگان و غرفه‌داران بود و اعتمادبه‌نفس بسیاری به چین داد.

چین در تلاش است پس از کاهش رشد اقتصادی‌اش به سه درصد در سال گذشته که کندترین رشد اقتصادی از سال ۱۹۷۶ تا امروز است، دوباره روی پای خود بایستد. البته بدون در نظر گرفتن رشد ۲.۲درصدی در سال ۲۰۲۰ که زمان شیوع ویروس کرونا بود و تمام جهان را متأثر کرد.

بر اساس گزارش داده‌های خرده‌فروشی، بازار تجارت الکترونیک این کشور در سال گذشته شاهد تعطیلی حداقل ۸۹ پلتفرم خرید آنلاین بود، زیرا این بخش با اقدامات سفت و سخت کنترل کووید ۱۹، رقابت شدید و هزینه‌کرد کم مصرف‌کننده دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد.

به گفته زنگ جنهویی، رئیس بخش تجارت الکترونیک در دفتر بازرگانی شهرداری، شنژن در حال کار روی مقررات و پیشنهادهایی برای تقویت بخش تجارت الکترونیک فرامرزی خود است. این شهر برای تقویت استفاده از رسانه‌های تجارت آنلاین، در حال تهیه پیش‌نویس طرحی برای راه‌اندازی یک پلتفرم خدمات پخش زنده بین‌المللی است.

زنگ در روز افتتاحیه این رویداد گفت: «شنژن فرصت‌های بسیار، خاک غنی، جو قوی و اکوسیستم برجسته‌ای برای توسعه تجارت الکترونیکی فرامرزی دارد.»

غرفه «سانوکر»، یک استارتاپ هنگ‌کنگی که به کسب‌وکارها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا فروشگاه‌های خود را راه‌اندازی کنند و با مشتریان خود در واتس‌اپ ارتباط برقرار کنند، توسط جمعیتی از مردم که درباره خدمات آن پرس‌و‌جو می‌کردند، احاطه شده بود.

برتون چاو، مدیر کل سانوکر می‌گوید: «این اولین بار است که ما در نمایشگاهی تجاری در شنژن شرکت می‌کنیم و میزان مشارکت بسیار فراتر از انتظار ما بوده است.» غول‌های تجارت الکترونیک از جمله آمازون و علی‌بابا راهنمایی‌هایی را درباره نحوه راه‌اندازی کسب‌وکار در پلتفرم‌هایشان ارائه دادند.

به گفته برگزارکنندگان، حدود ۱۶۰۰ غرفه‌دار در این نمایشگاه شرکت کردند که از حدود دو هزار غرفه‌دار در سال ۲۰۲۱، از جمله تأمین‌کنندگان، تولیدکنندگان، ارائه‌دهندگان خدمات، پلتفرم‌های تجارت الکترونیک و خریداران کمتر است. بر اساس گزارش گروه تحقیقاتی آی‌مدیا واقع در گوانگژو، انتظار می‌رود بخش پررونق تجارت الکترونیک فرامرزی چین در سال ۲۰۲۴ به ۲.۹۵ تریلیون یوان (۴۳۰ میلیارد دلار) برسد که بیش از دوبرابر ارزش آن در سال ۲۰۲۱ است. بر اساس داده‌های وزارت بازرگانی، تجارت آنلاین فرامرزی در سال ۲۰۲۲ با ۹.۸ درصد افزایش به ۲.۱۱ تریلیون یوان رسید.

اگرچه در چند ماه پس از بازگشایی مرز چین شرکت‌هایی در برخی از بخش‌های نوظهور مانند ذخیره‌سازی انرژی یا دستگاه‌های تناسب اندام شاهد افزایش فروش بودند، اما شرکت‌هایی که کالاهای غیرضروری می‌فروشند، هنوز شاهد بازگشت معنی‌داری نیستند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/pwg5
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.