کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

در نشست مسائل امروز اپلیکیشن‌های ایران بررسی شد / چالش تقلب در تبلیغات آنلاین و ضرورت مقابله با آن

نشست «مسائل امروز اپلیکیشن‌های ایرانی» در پنجمین رویداد «دی‌ام برد» با موضوع «رشد و بهینه‌سازی در اپلیکیشن مارکتینگ»، ۱۷ آذرماه ۱۴۰۲ در سالن قلم کتابخانه ملی برگزار شد. چالش‌ها و مشکلات اپلیکیشن‌های ایرانی و ارتباط اپلیکیشن‌ها با حوزه تبلیغات دیجیتال کشور ازجمله مسائلی بود که در این نشست به آن پرداخته شد.

هادی مرادی، سردبیر و بنیان‌گذار دی‌ام‌برد گرداننده این نشست بود و مهدی خانی، مدیر ارشد فروش کافه‌بازار؛ پویا خجسته،‌ مدیر ورتیکال‌مارکتینگ آپ؛ علیرضا داننده، مدیر توسعه بازار مگنت و احمد عطارزاده، مدیر ارشد بازاریابی تپسل به‌عنوان مهمان در این نشست حضور داشتند.


مارکت اپلیکیشن ایران کوچک نشده است


مدیر ارشد فروش کافه‌بازار درباره آخرین گزارش سال کافه‌بازار و اینکه چرا نسبت به گزارش‌های سال گذشته مختصرتر و محدودتر بوده و آیا می‌توان این موضوع را گواهی بر این دانست که مارکت اپلیکیشن‌ در ایران کوچک شده است، گفت: «این گزارش به دلایلی دیگر مختصرتر منتشر شده و دلیل آن کوچک‌تر شدن مارکت اپلیکیشن نیست و شاید باید بیشتر به آن گزارش می‌پرداختیم. مارکت اپلیکیشن در ایران کوچک‌تر نشده و شاهد رشد آن همانند سال‌های گذشته هستیم.»

مهدی خانی همچنین در خصوص فیلترینگ گوگل‌پلی اظهار کرد که بازار همیشه مخالف فیلترینگ بوده؛ چراکه علاوه‌ بر آسیب‌ها و زیان‌هایی که به فعالان و کاربران وارد می‌شود، بازار نیز نمی‌تواند در مقام Third Party از خدمات گوگل‌پلی استفاده کند تا بتواند نزدیک به لبه فناوری بماند و به کاربران خدمات دهد.

خانی در ادامه افزود: «فیلترینگ در اقتصاد دیجیتال و مخصوصاً در حوزه اپلیکیشن باعث شده نتوانیم در کشور پا‌به‌پای فناوری پیش برویم و از آن عقب بمانیم. از طرف دیگر، این اتفاق باعث می‌شود به دلیل اتفاقاتی مانند تحریم اپ‌استورهای ایرانی، این فروشگاه‌ها بیزینس‌مدل خود را تغییر دهند و از ارائه خدمات بهتر به مخاطبان بازبمانند.»


چالش نبود همبستگی میان فعالان اکوسیستم


پویا خجسته دیگر مهمان این نشست در خصوص چالش‌های موجود برای اپلیکیشن‌های ایرانی، این چالش‌ها را به دو نوع تقسیم کرد که عبارت‌اند از: نبود فرصت اشتباه کردن به دلیل فشارهای اقتصادی برای اپلیکیشن‌های کوچک‌تر و نبود چرخه انتقال تجربه.

خجسته در ادامه صحبت‌هایش، سیاست‌های اپلیکیشن‌های بزرگ مانند آپ و اپلیکیشن‌های کوچک‌تر را در حوزه تبلیغات متفاوت دانست. او با بیان مثالی از آپ که روزانه حدود ۶۰ هزار نصب فعال دارد، عنوان کرد که در حوزه تبلیغات سیاست‌هایی انقباضی را پیش می‌گیرند و به‌ سوی تخصیص بودجه برای بهبود و بازگشت مشتری کاربر می‌روند. اما برای اپلیکیشن‌های جدیدتر و کوچک‌تر همچنان تبلیغات در حوزه اپلیکیشن جذاب است و به آن نیاز دارند.

او در همین خصوص عنوان کرد: «نسل من، کسانی که از سال 1396 شروع به فعالیت در این حوزه کردند، شانسی که داشته‌اند این بوده که پول فراوان‌تری داشته‌اند. فراوانی پول در اکوسیستم سبب می‌شد بتوانیم ماهانه بودجه‌های دو میلیارد تومانی برای تبلیغات در نظر بگیریم. اما در حال ‌حاضر این کار بسیار سخت‌تر شده و این شرایط باعث می‌شود فرصت اشتباه کردن و ریسک‌پذیری از فعالان گرفته شود.»

مدیر ورتیکال‌مارکتینگ آپ، چالش دیگر موجود برای اپلیکیشن‌های ایرانی را نبود چرخه انتقال تجربه و همکاری عنوان کرد. خجسته این چالش را این‌گونه تشریح کرد: «متأسفانه در اکوسیستم بسیار از یکدیگر دور شده‌ایم و به‌ صورت جزیره‌ای و جدا از یکدیگر فعالیت می‌کنیم و جاهایی که رگولیشن برای همه ما مشکل و چالش ایجاد می‌کند، صدایی از ما بیرون نمی‌آید و در کنار یکدیگر قرار نمی‌گیریم.»

مهدی خانی نیز در ادامه بیان چالش‌ها، ‌یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها را نبود سرمایه‌گذاری در حوزه «ادتک» دانست و نه «مارتک». خانی همچنین رشد در حوزه دیجیتال را جایی عنوان کرد که بودجه و سرمایه وارد آن شود و با بیان اینکه در سال گذشته اپلیکیشن‌های ایرانی حدود ۱۰ میلیون دلار در گوگل هزینه کرده‌اند، اذعان کرد که رشد اتفاق افتاده و ادامه‌دار خواهد بود.


چالش تقلب در تبلیغات آنلاین


مدیر ورتیکال‌مارکتینگ آپ در ادامه در خصوص چالش‌هایی نظیر فراد (تقلب) در اپلیکیشن مارکتینگ سخن گفت. او ضمن بیان این نکته که این تقلب‌ها در لایه‌های مختلف همانند استور، اپلیکیشن‌ها، ترکرها، ادنتورک‌ها و پابلیشرها رخ می‌دهد، تأکید کرد که تقلب در لایه‌های گوناگون تبلیغات بسیار آسیب‌زننده است و باید در لایه‌های گوناگون درصدد کاهش آن بود.

علیرضا داننده نیز در ادامه دغدغه‌ها و چالش‌هایی را که پویا خجسته عنوان کرده بود کاملاً درست و دغدغه‌ای دوطرفه بین مارکترها و ادنتورک‌ها دانست.

هادی مرادی در ادامه، سرعت ارائه راهکارهای مقابله با فراد را کند و آهسته دانست و چرایی آن را در نبود رقیب خارجی برای آژانس‌ها و ادنتورک‌ها عنوان کرد.


روزانه ۱۰۰ هزار نصب از طریق سرچ‌‌ادز در بازار صورت می‌پذیرد


خجسته همچنین از نمایش بیش‌ از حد و عرف سرچ‌‌ادز در بازار گلایه کرد و افزود که این موضوع سبب می‌شود از کارآمدی کمپین‌های نصب در کانال‌های گوناگون کاسته شود.

مهدی خانی نیز با اشاره به اینکه حداکثر نمایش سرچ‌ادز در بازار چهار عدد است، عنوان کرد که بالا رفتن ترند سرچ برنامه‌ها در استورها، پس از اجرای کمپین‌های تبلیغاتی طبیعی است.

او خاطرنشان کرد: «مارکتری که روی ترند ایجادشده تصمیم به اجرای سرچ‌ادز و تخصیص بودجه به آن می‌گیرد، مارکتری باهوش است.»

خانی فضای استور را یکی از پررقابت‌ترین صنعت‌ها دانست و افزود: «با توجه به شرایطی که در این حوزه وجود دارد، نمایش سرچ‌ادز طبیعی است و برای ادامه خدمت‌رسانی به کاربران مجبور به آن هستیم. در بازار، روزانه حدود پنج میلیون نصب صورت می‌گیرد که از این تعداد تنها ۱۰۰ هزار عدد از آنها از طریق سرچ‌ادز و تبلیغات است و بقیه آن به‌ صورت رایگان انجام می‌شود که این موضوع رسالت یک استور است.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/loon
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.