کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مرثیه‌سرایی برای کارآفرینان سلبریتی / درباره مهاجرت نازنین دانشور و مسئله سلبریتی‌ها در اکوسیستم نوآوری

رویداد روز ملی فناوری اطلاعات بهانه‌ای بود تا باز هم به مهاجرت اخیر نازنین دانشور توجه نشان داده شود. کسی که سال گذشته بیانیه اختتامیه را خوانده بود، امسال کیلومترها دورتر در جغرافیای دیگری زندگی می‌کرد و اداره امور کسب‌و‌کارش را به دیگران واگذار کرده بود.

درباره مهاجرت او صحبت‌های بسیاری شده است؛ عده‌ای می‌گویند او که پرامید کار می‌کرد و همین چند سال پیش موفق شده بود نت‌برگ را خریداری کند، به کجا رسید که عطای فعالیت در ایران را به لقایش بخشید و مهاجرت کرد؟ بعضی هم معتقدند تخفیفان بدون حضور دانشور شاید دیگر مثل گذشته نتواند به فعالیت خود ادامه دهد و به‌مرور از بازار رقابت حذف شود و این اتفاقی نامیمون است.

بررسی مهاجرت این کارآفرین از این نقطه‌نظر که می‌تواند اندرزدهنده باشد، جالب توجه و قابل ارزیابی است. از این منظر که او یک نمونه از هزاران افرادی است که با امید فعالیت می‌کردند و دیگر امیدی به بهبود شرایط ندارند، مهاجرت این شخص اهمیت می‌یابد. اما چیزی که بعضاً دیده‌ام، نوعی مرثیه‌سرایی برای شخص دانشور است. اتفاقاً امثال او به سبب موقعیت زمانی‌ای که وارد فعالیت حرفه‌ای شدند، بیش از سایر کارآفرینان اکوسیستم نوآوری – چه مرد و چه زن – دیده شدند، در محافل عمومی و خصوصی دعوت شدند و پای حرف‌هایشان نشستند.

مصاحبه‌های متعدد داشتند و به همین واسطه توانستند بازاریابی گسترده‌ای برای کسب‌و‌کارشان داشته باشند و به‌عبارتی به سلبریتی‌های اکوسیستم نوآوری تبدیل شدند. این مسئله البته نه ناپسند است و نه اتهامی را متوجه این افراد می‌کند. مسئله آنجاست که ما فراموش کنیم در کنار این سلبریتی‌ها، دیگرانی هم هستند که هرچند سر‌و‌صدای کمتری داشته‌اند یا حداقل موقعیت کمتری برای ایجاد سر‌و‌صدا، اما بسیار کار کرده‌اند و چه‌بسا حاصل زحمات‌شان از این سلبریتی‌ها پربارتر هم بوده و در ماه‌های اخیر، خسته و ناامید شده‌اند و مهاجرت کرده‌اند؛ باز هم بی‌آنکه توجهی را به خود جلب کرده باشند.

اکوسیستم نوآوری درگیر بحران ناامیدی شده و این بحران یقه بسیاری از افراد مستعد و صاحبان کسب‌و‌کار را چسبیده است. تنها هم مسئله ناامیدی آنها نیست؛ وقتی چنین بحرانی فراگیر می‌شود، مردم جدا از مشکلات اقتصادی که جیب‌شان را کوچک کرده، دست‌و‌دل‌شان هم به خرج کردن نمی‌رود. همین مسئله بحران‌های پیچیده‌تری را پیش پای صاحبان کسب‌و‌کارها می‌گذارد و باعث می‌شود یکی‌یکی پا پس بکشند. بنابراین توصیه می‌کنم از این به بعد، زمانی که یاد مهاجرت نازنین دانشور افتادید و دل‌تان به درد آمد، این مهاجرت را گسترده‌تر و بزرگ‌تر ببینید و بیشتر دل بسوزانید و اگر کاری از دست‌تان برمی‌آید، انجام دهید. دل‌سوزاندن برای یک کارآفرین سلبریتی و مرثیه‌سرایی برای گرفتن چند لایک بیشتر، راه به جایی نمی‌برد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/exod
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.