کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

نگاهی به حضور اپراتورهای تلفن‌همراه و آخرین دستاوردهای‌شان در الکامپ بیست‌وششم / بشارت اینترنت پرسرعت با سرویس‌های فیبر نوری و 5G 

رضا امیر‌زاده / تنوع سرویس‌هایی که اپراتورهای تلفن همراه در الکامپ امسال ارائه کرده بودند، یکی از بخش‌‌های حائز اهمیت این رویداد بود. شاید مهم‌ترین این خدمات مربوط به سرویس‌های ارائه اینترنت پر سرعت یعنی فیبر نوری و 5G می‌شود که در صورت تحقق آنچه که درباره‌شان می‌گویند، می‌توانند تجربه متفاوتی برای کاربران ایرانی به همراه داشته باشند. هوشمندسازی و تامین محتوا از دیگر حوزه‌هایی است که اپراتورها در آن فعال شده‌اند و برای توسعه آن تلاش می‌کنند. کارنگ در گفت‌وگو با مدیران اپراتورهای شاتل موبایل، رایتل و ایرانسل به معرفی محصولاتی که در بیست و ششمین دوره الکامپ ارائه کرده‌اند و همچنین تجربه‌شان از حضور در این رویداد پرداخته است. 


ارائه راهکارهای سازمانی و سیم‌کارت هوشمند


آرش کریم‌بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل در حاشیه رویداد الکامپ در گفت‌و‌گو با کارنگ می‌گوید اینکه نمایشگاه‌ها با همان ساختار سنتی برگزار می‌شوند و یکسری مخاطب ثابت خاص دارند، لازم است تغییر کند و در این زمینه نیازمند تغییرات ساختاری جدی هستیم.

کریم‌بیگی درباره وضعیت برگزاری الکامپ پس از چهار سال می‌گوید: «الکامپ و تلکام دو رویدادی هستند که پیش‌تر هر سال به‌عنوان بزرگ‌ترین رویدادهای حوزه آی‌سی‌تی برگزار می‌شدند. اما وقفه‌ای چند ساله افتاد و این اولین رویداد گردهمایی بزرگ فعالان حوزه آی‌سی‌تی بعد از مدت‌هاست.» 

او معتقد است هم الکامپ و هم تلکام بیشتر از آنکه در مفهوم مرسوم جهانی، نقش نمایشگاهی داشته باشند، شبیه به یک گردهمایی فعالان صنعت و مراسم دید و بازدید بود، ولی امسال تا حدودی این ویژگی تغییر کرده است. او اعلام می‌کند: «امسال با توجه به وقفه چند ساله، شرایط اقتصادی جامعه و تلاش سرمایه‌گذاران یا صاحبان کسب‌و‌کار دارند برای عبور از شرایط سخت اقتصادی، به نظر می‌رسد که شاهد فضای نسبتاً متفاوتی نسبت به دوره‌های گذشته بودیم. البته باز هم به دلیل وضعیت تورم، شرایط اقتصادی جامعه و تحریم‌ها و عدم حضور بازیگران خارجی با اتفاقات نظیر یک رونمایی شگفت‌انگیز در این نمایشگاه مواجه نیستیم. هنوز هم ساختار نمایشگاه به شکلی است که بیشتر به اجماع و دورهمی می‌ماند.» 

کریم‌بیگی به این نکته نیز اشاره دارد که نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران امسال تلاش کرده با برگزاری پنل‌ها و سخنرانی‌های متنوع، حجم قابل توجهی از محتوا را به این رویداد بیفزاید، اما به نظر نمی‌رسد این کار هم تغییری در جامعه ثابت مخاطبان نمایشگاه ایجاد کرده باشد.

مدیرعامل شاتل موبایل ادامه می‌دهد: «می‌دانم نظام صنفی حتی از مناطق محروم دانشجوهای باهوش و نخبه و مستعد را به نمایشگاه آورده، ولی به نظر می‌آید که این فضا نیاز به یک تحول و بازبینی اساسی دارد و با سبک و سیاق نمایشگاه‌هایی که در حال حاضر در دنیا می‌بینیم، فاصله بسیاری دارد. معتقدم باید از این نمایشگاه‌های خارجی و نحوه برگزاری‌شان ایده بگیریم.»

او درباره علت حضور شاتل موبایل در بیست‌و‌ششمین نمایشگاه الکامپ می‌گوید: «در هر حال الکامپ و تلکام بزرگ‌ترین رویدادهای نمایشگاهی حوزه آی‌سی‌تی هستند، پس شاتل موبایل هم تلاش می‌کند در این فضا هم به معرفی محصولات و خدمات خود بپردازد و هم برای ایجاد شبکه جدیدی از مشتریان خود به‌خصوص با تمرکز روی لایه راهکارهای سازمانی‌اش تلاش کند. در نمایشگاه الکامپ هم بیشتر تمرکز ما روی معرفی راهکارهای سازمانی‌مان بود و همین‌طور مفهوم سیم‌کارت هوشمند که به‌تازگی به شکل رسمی راه‌اندازی شده است.»

او درباره جزئیات این محصولات توضیح می‌دهد: «مهم‌ترین آنها همین سیم‌کارت هوشمند است که در واقع سیم‌کارتی است که با تحلیل موقعیت جغرافیایی مشترک بدون نیاز به نصب اپ یا نرم‌افزاری، وی را به بهترین شبکه در آن منطقه وصل می‌کند. ضمن اینکه مشترک هم با اپلیکیشن شاتل موبایل من و هم با سیستم اطلاع‌رسانی شاتل موبایل و هم با کد دستوری ستاره #8*1* می‌تواند استعلام بگیرد که در حال حاضر به کدام شبکه وصل است و می‌تواند به شکل دستی هم بین شبکه‌های مختلف جابه‌جا شود. مضاف بر این، راهکارهای سازمانی را معرفی کرده‌ایم، به‌خصوص سیم‌کارت سازمانی و سرویس راهکارهای سازمانی در حوزه پیام‌دهی.» 


ارائه اینترنت ۱ گیگ بر ثانیه در الکامپ توسط رایتل


رایتل با داشتن سه غرفه که هر کدام به بخش خاصی از فعالیت این اپراتور تلفن همراه مربوط می‌شد، حضور پررنگی در این دوره از الکامپ داشت.

محمدصادق کریمی مهرآبادی، معاون برنامه‌ریزی راهبردی شرکت خدمات ارتباطی رایتل با اشاره به اینکه امسال این شرکت با هدف ارائه دستاوردهای خود در حوزه هوشمندسازی در الکامپ حضور یافته، می‌گوید: «باتوجه به اینکه الکامپ چندسال به‌خاطر همه‌گیری کرونا برگزار نمی‌شد، امسال شاهد استقبال خوب مردم از این رویداد بودیم و شرکت‌ها هم توانسته بودند با دستاوردهای زیادی در این رویداد حضور یابند. رایتل به عنوان اپراتور سوم تلفن همراه نیز با محصولات جدیدی مانند بیمارستان و حمل و نقل هوشمند در الکامپ حضور یافت. در مجموع در الکامپ امسال تمرکز ما روی موضوع هوشمند‌سازی بود. علاوه بر آن سرویس فیبر نوری هم با توجه به توافقات جدیدی که با وزارت ارتباطات داشتیم، از دیگر دستاوردهای ما بود که برای اولین بار در این نمایشگاه با اینترنت پرسرعت ۱ گیگ بر ثانیه ارائه شد.» 

او ادامه می‌دهد: «یکی از فعالیت‌های مهم رایتل در حوزه تامین محتوا، حیطه گیم و بازی است. در حال انجام  تفاهم‌هایی در این زمینه هستیم تا به زودی بتوانیم علاوه بر تامین اینترنت، در ایجاد پلتفرم‌های بازی نیز قدم‌هایی برداریم.»

محمدصادق کریمی مهرآبادی با اشاره به ارتباط قدیمی رایتل با شرکت‌های تولیدکننده محتوا، اعلام می‌کند: «در حال حاضر نیز با خیلی از شرکت‌های تولیدکننده محتوا، پیام‌رسان‌ها و ‌VOD‌ها همکاری می‌کنیم تا برای مشترکان‌مان امکاناتی را فراهم کنیم که با هزینه کم و کیفیت بالا از این خدمات استفاده کنند.»

این عضو هیئت مدیره رایتل درباره نحوه حضور رایتل در الکامپ توضیح می‌دهد: «ما امسال در سه سالن الکامپ غرفه‌های مجزا داشتیم. یک غرفه مربوط به ارتباطات ‌‌‌ B2B در بخش هوشمندسازی می‌شد. غرفه‌ای را به ارتباط با استارتاپ‌ها با توجه به اینکه می‌توانند در زمینه تکمیل زنجیره ارزش ما قدم بردارند، اختصاص دادیم و علاقه داریم با آن‌ها همکاری کنیم. در این زمینه اولویت اول ما تامین محتوا است. غرفه سوم ما نیز برای ارتباط مستقیم با مخاطبان در نظر گرفته شده بود تا بتوانند آنجا از سرویس‌هایی که برای‌شان در نمایشگاه ارائه کرده‌ایم، استفاده کنند.»


توسعه سرویس 5G و فیبر نوری ایرانسل


«بیژن عباسی‌آرند»، مدیرعامل ایرانسل در حاشیه بیست‌وششمین نمایشگاه الکامپ درباره برگزاری نمایشگاه الکامپ به کارنگ می‌گوید: «رویدادهایی از این جنس بستری برای شرکت‌ها و کسب‌وکارها فراهم می‌کند تا تجربه‌ها و ایده‌هایشان را ارائه کنند و همچنین با معرفی فرصت‌هایی که می‌توانند برای یکدیگر داشته باشند، موجب ایجاد هم‌افزایی شوند. امیدواریم در الکامپ امسال نیز افراد مرتبط با حوزه‌های آی‌تی و آی‌سی‌تی در این رویداد شرکت کرده تا با اتفاق‌های جدید این حوزه آشنا شوند و بتوانند در خلق فرصت‌هایی که موجب رونق این حوزه می‌شود مشارکت داشته باشند.»

عباسی‌آرند اعلام می‌کند که تمرکز اصلی آنها در حال حاضر توسعه تکنولوژی‌های 5G و فیبر نوری در سراسر کشور است.

بیژن عباسی‌آرند با اشاره به اینکه ایرانسل در حوزه کسب‌و‌کارهای سازمانی و B2C، سرویس‌ها و پلتفرم‌های جدیدی دارد که بخشی از آنها را در نمایشگاه الکامپ ارائه می‌کند، اعلام می‌کند: «5G به طور مشخص یکی از مهم‌ترین سرویس‌های دیتاست که ایرانسل در یکی دو سال اخیر ارائه آن را آغاز کرده است. در همین راستا نمایشگاه الکامپ تحت پوشش 5G ایرانسل قرار گرفته و بازدیدکنندگان قادر هستند در صورتی که گوشی‌ همراه‌شان قابلیت لازم را داشته باشد، از این سرویس پرسرعت استفاده کنند.»

به گفته عباسی مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که امکان استفاده از این سرویس برای برخی از گوشی‌های فعال در ایران به دلیل بحث‌های تحریم از سوی تولیدکنندگان مسدود شده است. 

او ادامه می‌دهد: «بسیاری از نقاط تهران تحت پوشش 5G  قرار گرفته و براساس برنامه‌ای که در راستای توسعه این سرویس داریم، امیدواریم در آینده بتوانیم در سایر نقاط تهران و دیگر شهرها امکان استفاده از آن را برای مشترکان خود فراهم کنیم. در حال حاضر اجرای فاز اول این سرویس که ۵۰۰ سایت بوده به اتمام رسیده و ۵۰۰ سایت جدید به زودی نصب خواهد شد.»

یکی از پروژه‌هایی که در چند ماه اخیر ایرانسل وارد آن شده توسعه پروژه فیبر نوری است. عباسی‌آرند در مورد روند پیشروی این پروژه می‌گوید: «فیبر نوری از دیگر پروژه‌های جدید ماست که امسال آن را شروع کرده‌ایم؛ در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با وزارت ارتباطات به امضا رسانده‌ایم که براساس آن ۵ میلیون پورت فیبر نوری در کشور اجرا می‌شود.»

او در ادامه داد: «پایلوت این طرح را ۲۷ اردیبهشت امسال در بابل راه‌اندازی کردیم که تا آخر مهر ماه کامل خواهد شد و همچنین برنامه این طرح برای ۱۵ شهر جدید در استان‌های تهران و البرز آغاز شده است. برنامه‌ریزی کردیم، فیبر نوری را در طول یک سال و نیم آینده برای سایر شهرهایی که با وزارت ارتباطات هماهنگ شده، اجرایی کنیم تا در این شهرها هم سرویس اینترنت پرسرعت ثابت خانگی ارائه شود.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/wuhl
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.