کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ضربه افزایش قیمت بنزین به بخش خصوصی / نیاز به تشکیل اتحادیه برای صنعت لجستیک خرده‌فروشی

سعید ناسوتی، مدیرعامل «پیشرو پست» باور دارد که افزایش هزینه بنزین باعث افزایش هزینه‌های جانبی شده و علاوه بر تأثیر مستقیمی که بر شرکت‌های لجستیکی دارد، به‌صورت غیرمستقیم نیز هزینه‌هایی را به کسب‌وکارها تحمیل می‌کند.

او تصمیم به افزایش کرایه‌ها به‌دنبال افزایش بنزین را به‌عنوان یک چالش مطرح می‌کند و باور دارد این مسئله باعث می‌شود کسب‌وکارهایی که از خدمات شرکت‌های لجستیک خرده‌فروشی استفاده می‌کنند، به سوی استفاده از خدمات پست بروند.

ناسوتی در این زمینه توضیح می‌دهد: «اداره پست همچنان با قیمت پایین کار می‌کند و چون یک سیستم دولتی است، بعید می‌دانم با توجه به اینکه در یکی، دو ماه اخیر افزایش قیمت داشته، مجدداً بخواهد چنین کاری انجام دهد. به همین دلیل با گرانی سوخت شرایط برای شرکت‌های لجستیکی مانند ما سخت‌تر خواهد شد.

برخی از شرکت‌های همکار ما می‌گویند در صورت گرانی بنزین، قیمت‌ها را به گونه‌ای که متناسب با تورم باشد، با یک حاشیه سود افزایش خواهند داد. اما به نظر من چنین کاری در عمل اشتباه است و شرکت‌ها را دچار چالش می‌کند. این اتفاق باعث می‌شود برخی فروشگاه‌ها به پست روی بیاورند و اگر چنین اتفاقی بیفتد، نتیجه آن فقط ضعیف‌تر شدن بخش خصوصی در این حوزه است.»

او با اشاره به شرایط اقتصادی کشور معتقد است مردم هنگام خرید به این موضوع دقت دارند که آیا کرایه پستی را خودشان پرداخت می‌کنند یا فروشگاه.

برای عموم مردم سخت است که بخواهند چنین هزینه‌ای را پرداخت کنند و با توجه به افزایش هزینه‌ها ترجیح می‌دهند کار خرید را به‌صورت حضوری انجام دهند. به همین دلیل با افزایش قیمت بنزین افزایش قیمت خدمات متناسب با تورم کار دشواری است و در نهایت چنین اتفاقی شرایط را برای شرکت‌های لجستیکی سخت‌تر خواهد کرد.

ناسوتی می‌گوید در حال حاضر نیز شرکت‌هایی به‌دنبال این هستند که با ارائه قیمت‌های پایین‌تر، فروشگاه‌ها را به‌عنوان مشتری جذب کنند. ما امسال تصمیم گرفتیم چنین کاری نکنیم، چون در چنین شرایطی فقط فروشگاه‌ها هستند که منتفع می‌شوند، زیرا شرکت‌های این حوزه در یک جنگ رقابتی بر سر قیمت قرار گرفته‌اند که نتیجه آن به نفع این صنف نیست.

او با اظهار تأسف عنوان می‌کند که در این صنعت هیچ اتحادیه‌ای وجود ندارد و این مسئله باعث می‌شود برخی از کسب‌وکارها به‌راحتی در این میان اقدام به دامپینگ‌ کنند و به بازار آسیب برسانند.

ناسوتی اضافه می‌کند: «برای مثال فلان شرکت که کار خود را تازه آغاز کرده، برای اینکه در این بازار شناخته شود، با پایین‌آوردن غیرمنطقی قیمت‌ها در یک بازه زمانی، اقدام به جذب مشتری می‌کند. فروشگاه‌ها هم از این فضای به‌وجود‌آمده سوءاستفاده می‌کنند.

وقتی یک شرکت برای جذب‌شان قیمت پایین پیشنهاد می‌دهد، آن را تا زمانی که قیمت به این شکل است، می‌پذیرند اما همین که آن شرکت قیمت را به حالت معمول بازار برگرداند، فروشگاه‌ها هم برمی‌گردند و با شرکت قبلی خود کارشان را ادامه می‌دهند. اما همین اتفاق هم باعث آسیب به بازار و فعالان آن می‌شود. متأسفانه هنوز هیچ کاری در راستای تشکیل یک اتحادیه انجام نشده و این در حالی است که شکل‌گیری آن برای این صنعت یک نیاز است.»

او همچنین مسئله جذب راننده برای ناوگان را یکی از دغدغه‌های شرکت‌های این حوزه عنوان می‌کند و در پایان تصریح می‌کند که با شرایط فعلی نمی‌توان چشم‌انداز خوبی نسبت به این حوزه داشت و احتمالاً برخی از کسب‌وکارهای این حوزه در آینده توان ادامه‌دادن در این فضا را نداشته باشند. 

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ugml
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.