کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گفت‌وگو با عطیه پورفخیم، مدیر مارکام شرکت جی‌اس‌اس / جیتکس؛ راهی برای خروج از بن‌بست‌ها

عطیه‌ پورفخیم، مدیر ارتباطات و برندینگ شرکت جی‌‌اس‌اس در گفت‌وگوی خود با «کارنگ»، ضمن تأکید بر این موضوع که جیتکس فضای خوبی برای کسب‌وکارهای ایرانی فراهم می‌کند تا با کسب‌وکارها و بازارهای جهانی در حوزه‌هایی مانند بازاریابی و جذب سرمایه ارتباط مؤثرتری برقرار کنند، می‌گوید: «جیتکس یک رویداد با سابقه‌ای بیش از چهار دهه است که کسب‌وکارهای نوآور از نقاط مختلف جهان در آن شرکت می‌کنند. با توجه به اینکه محل برگزاری این نمایشگاه در همسایگی ما قرار دارد و همچنین محدودیت‌هایی که کسب‌وکارهای ایرانی به دلیل تحریم با آن مواجه هستند، این رویداد برای فعالان حوزه فناوری اطلاعات و کسب‌وکارهای نوآور امتیاز ویژه‌ای به ارمغان می‌آورد.


جیتکس؛ فرصتی برای نوآوری معکوس


نوآوری معکوس و بومی‌سازی کسب‌وکارهای روز بین‌المللی فرصت دیگری است که به باور پورفخیم، حضور در رویدادهای بین‌المللی همچون جیتکس در اختیار کسب‌وکارهای داخلی می‌گذارد. علاوه بر این «نورث‌استار» در «دوبی‌هاربر» (بخش استارتاپ‌های نوآور) یکی از بخش‌های اصلی این رویداد و فرصت خوبی برای دیده شدن استارتاپ‌های ایرانی با ظرفیت صادرات دانش‌بنیان است که در شرایط تحریم از دید سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ‌تر بین‌المللی پنهان مانده‌اند و فرصت ارائه نوآوری یا پروژه‌های خود را به‌خصوص در عرصه‌ای که بازیگران بین‌المللی حضور داشته باشند، پیدا نکرده‌اند.

پورفخیم توسعه یک اکوسیستم توسط کسب‌وکارهای ایرانی در امارات را غیرممکن نمی‌داند، اما تأکید می‌کند همکاری شرکت‌های بزرگ یا نوپا با چنین اکوسیستم‌هایی چالش‌های مهمی پیش رو خواهد داشت که از آنها می‌توان به مواردی مانند تفاوت‌های قوانین رگولاتوری، حساسیت‌های فرهنگی، عدم دسترسی به حساب‌های بین‌المللی، زنجیره تأمین و خدمات پشتیبانی اشاره کرد. حل این چالش‌ها زمان‌بر خواهد بود و به کسب مهارت و هم‌افزایی مابین اکوسیستم یادشده و کسب‌و‌کارهای داخلی نیاز دارد.


فرصت جذب سرمایه در جیتکس


عطیه پورفخیم درباره موضوع سرمایه‌گذاری که به یکی از چالش‌های کسب‌وکارهای داخلی تبدیل شده عنوان می‌کند: «به هر حال تحریم­‌ها ریسک سرمایه­‌گذاری در ایران را بالاتر برده و این امر را با چالش‌­هایی جدی مواجه کرده است. اما صنعت آی‌تی نیز مانند بسیاری از صنایع دیگر سعی در ادامه حیات دارد. کسب‌وکارها با شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی مانند جیتکس به دنبال به‌روز کردن فناوری‌های خود و یافتن راه‌های خروج از بن‌بست‌­های ایجادشده هستند و قطعاً امکان جذب سرمایه را نیز ناگفته در دستور کار خود قرار می‌دهند. با حضور در این رویداد امکان جذب سرمایه از ایرانیان مستقر در آنجا، شهروندان اماراتی ایرانی‌تبار و حتی دیگر گروه‌های سرمایه‌گذار بین‌المللی فعال در دوبی وجود دارد و همچنین امکان ایجاد نتورک تأثیرگذار، می‌تواند منجر به رای‌زنی‌ها و یافتن امکاناتی برای استفاده از ظرفیت‌های قابل بهره‌برداری در ایران شود، اما در این راستا باید به برخی نکات ازجمله ظرفیت‌های صادرات دانش‌بنیان و بلوغ کسب‌وکار از نظر زیرساخت‌ها و امکانات موجود دقت شود.


ارتباط منابع انسانی مهاجر با کارفرمای داخلی


پورفخیم درباره نیروهای متخصصی که پس از مهاجرت همچنان ارتباط کاری خود را با کسب‌وکارهای داخلی ادامه می‌دهند، می‌گوید: «با توجه به پیشرفت فناوری و تغییرات فرهنگی که کسب‌وکارها بعد از کرونا با آن روبه‌رو شدند، امروز این شکل از ارتباط کاملاً اجرایی است و در حال حاضر نیز برخی شرکت‌ها به این شکل از توانمندی افراد متخصص که مهاجرت کرده‌اند استفاده می‌کنند، اما این شکل از ارتباط چالش‌های خاص خود را دارد که می‌توان به عنوان مهم‌ترین آنها به چالش پرداخت دستمزد اشاره کرد. شاید اگر روزی پرداخت دستمزد نیروی انسانی با ارزهای دیجیتال در کشور ما جایگاه خودش را پیدا کند بتوان از این موضوع به‌عنوان یک راه‌کار برای حل این مسئله استفاده کرد. البته نکته دیگر تفاوت هزینه فرصت افراد در ایران و خارج از کشور و همچنین ارزش پول ملی است، ولی به هر حال نفس حفظ ارتباط با شبکه داخلی برای بسیاری فارغ از مسائل مالی حائز اهمیت است.

عطیه‌ پورفخیم در پاسخ به این سؤال که جیتکس چه خلأهایی را می‌تواند برای کسب‌وکارهای ایرانی پر کند، عنوان می‌کند: «ارزنده‌ترین کمک جیتکس به کسب‌وکارهای ایرانی بازدیدکننده از این رویداد، امکان ارتباط حضوری با طیف گسترده‌ای از کسب‌وکارها و بررسی تغییرات بازار و جهت‌گیری‌ها و نوآوری­‌های بازارهای فناوری است. در این فضا و با توجه به اینکه این کسب‌وکارها در حوزه‌های گوناگون از بانکداری نوین گرفته تا هوش مصنوعی حضور دارند، کسب‌وکارهای ایرانی می‌توانند در کنار آشنایی با این کسب‌وکارها تلاش کنند با بررسی دقیق و جامع شایستگی‌های محوری، مزیت‌های رقابتی، پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های این شرکت‌ها و علاوه بر دریافت ایده و آموزش، در صورت امکان به ایجاد ارتباط‌های فنی و تجاری با این شرکت‌ها در راستای شبکه‌سازی و ورود به بازارهای جهانی اقدام کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/iiki
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.