کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گفت‌وگو با میثم فقیهی،‌ مدیرعامل شاهراه اعتماد کیلید (شاکیلید) / افزایش اعتماد با ایجاد هویت پایدارتر

شاکیلید از طریق دو سرویس بیومتریک، احراز هویت با عنوان «آشنامی» و سرویس امضای دیجیتال قانونی افراد به اسم «امضامی» ارائه‌دهنده سرویس‌های هویت دیجیتال است. این دو سرویس به‌‌صورت عمومی در اختیار افراد و کسب‌وکارها قرار می‌گیرند. آشنامی کار خود را از سامانه سجام شروع کرد و در حال حاضر به نیمی از بازار سرویس احراز هویت ارائه می‌دهد. برای مثال سامانه ثنای قوه قضائیه و همچنین چند بانک برای احراز هویت کاربران‌شان از سرویس‌های شاکیلید استفاده می‌کنند.

سرویس امضای دیجیتال «امضامی» در سامانه‌های اداری و دولتی ارائه می‌شود. البته این سرویس در اختیار افراد و کسب‌وکارها نیز قرار می‌گیرد. هر جایی که نیاز باشد یک سند هویت قانونی پیدا کند، امضامی با حفظ ویژگی‌های اصالت سند و هویت پایدار امضاکننده، این کار را انجام می‌دهد. کسب‌وکارهای خصوصی و دولتی نیز از این سرویس استفاده می‌کنند.

به بهانه برگزاری نمایشگاه الکامپ و حضور شاکیلید در این نمایشگاه، به سراغ ‌میثم فقیهی، مدیرعامل شاکیلید رفتیم تا هم درباره تجربه حضور شاکیلید در نمایشگاه الکامپ بپرسیم و هم از سرویس‌های جدید امضامی آگاه شویم.

فکر می‌کنم اولین دوره‌ای است که در نمایشگاه الکامپ شرکت می‌کنید؛ هدف شما از شرکت در این نمایشگاه چیست؟

ما الکامپ را مکانی برای رقم‌خوردن اتفاقات فضای دیجیتال می‌دانیم. به ‌خاطر همه‌گیری کرونا دو یا سه سال این نمایشگاه برگزار نشد. این اولین دوره نمایشگاه بعد از کروناست. ما قصد حضور در نمایشگاه را در سال‌های قبل داشتیم، اما به‌دلیل عدم برگزاری این امر ممکن نشد. اما اکنون شاکیلید با سهم بازار، ایده و پتانسیل بسیار خوب قصد دارد در نمایشگاه شرکت کند و توانایی‌های خود را ارائه دهد تا بتوانیم با کسب‌وکارها و همکاران به هم‌افزایی برسیم و نتیجه مطلوبی کسب کنیم.

در حوزه هویت دیجیتال هر چقدر بتوانیم هویت را پایدارتر و قانونی‌تر کنیم، سطح تعاملات و اعتماد افزایش می‌یابد. با افزایش اعتماد در سطح کسب‌وکارها و جامعه نیز می‌توانیم به ارتقای سطح تمدن کمک کنیم. این مسئله همان چیزی است که ما روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. پس هر چقدر بتوانیم همراهی کسب‌وکارها، مردم و همکاران را جلب کنیم، کمک بیشتری به این حوزه کرده‌ایم. در بانک‌ها نیز برای صدور چک دیجیتال و سفته الکترونیکی از امضامی استفاده می‌شود.

به نظر می‌رسد یکسری ویژگی‌های جدید به امضامی اضافه کرده‌اید؛ راجع به این ویژگی‌ها بیشتر توضیح می‌دهید؟

امضامی پیش‌تر فقط راهکار امضای همراه بود؛ البته اولین راهکار امضای آنلاینی بود که در سال ۱۳۹۹ در حضور وزیر صمت وقت رونمایی شد. با ویژگی‌های جدیدی که افزودیم، از حالا به بعد امضامی هم امضای همراه است و هم کاربردهای عمومی امضای دیجیتال را پوشش می‌دهد. به این معنی که همه کسب‌وکارها و افرادی که توکن‌های سخت‌افزاری داشته باشند، از این به بعد با امضامی می‌توانند گواهی بگیرند و هر جا و در هر سامانه‌ای که به امضای دیجیتال نیاز داشتند، از آن استفاده کنند.

گفتید امضامی در سامانه‌های اداری و دولتی کاربرد دارد. راجع به این کاربردها توضیح می‌دهید؟ مثلاً امضامی در بانک‌ها چه کاربردی دارد؟

به‌طور کلی هر ‌جایی که نیاز به هویت پایدار وجود دارد، با توجه به ظرفیت‌های قانونی می‌توان از امضای دیجیتال بهره برد. برخی سامانه‌ها در کشور به سمتی رفته‌اند که از امضای دیجیتال به جای امضای افراد استفاده می‌کنند. سامانه تدارکات دولت از قدیمی‌ترین سامانه‌هایی است که از امضای دیجیتال استفاده می‌کند. سامانه مؤدیان نیز به‌زودی افراد را ملزم می‌کند صورت‌های مالی خود را با امضای دیجیتال امضا کنند. سامانه ثبت اسناد و املاک هم نیروهای خود را ملزم می‌کند امکانی را به فراهم بیاورند که اسناد را بتوان از راه دور امضا کرد.

افزون بر این، امضامی فقط مختص کارهای دولتی و بانکی نیست. هر فرد و کسب‌وکاری هرجا که می‌بایست سندی را به‌صورت قانونی و امضاشده داشته باشد که بتواند به‌راحتی و قاطعیت از آن استفاده کند و نگران قانونی‌بودن و اطمینان آن نباشد، می‌تواند از امضامی بهره ببرد. امضای انواع قراردادها، فاکتورها، پیش‌فاکتورها، توافقات و تفاهمات را هم می‌توان به کمک امضامی انجام داد.

مشتریان سرویس امضامی چه کسانی هستند؟ آیا با افزودن این ویژگی‌ها، مشتریان جدیدی به سراغ شما آمده‌اند؟

با توجه به اینکه ما سرویس عمومی ارائه می‌دهیم، در هر جایی که از امضای دیجیتال استفاده شده یا قرار باشد استفاده شود،‌ امضامی کاربرد دارد؛ بنابراین ما طیف گسترده‌ای از مخاطبان را داریم. تعریف مشتری در این حوزه کمی متفاوت است. مشتریان اصلی ما افرادی هستند که امضامی را نصب می‌کنند و می‌خواهند از گواهی امضایشان برای کارهایشان کمک بگیرند. این دسته از مشتریان به ‌واسطه رشد کاربردهای امضا، بسیار بیشتر شده‌اند.

به‌دنبال توسعه امضای همراه هم هستیم. ویژگی امضای همراه این است که کسب‌و‌کارها و سازمان‌ها، سند را جهت امضا کردن برای فرد ارسال می‌کنند. آن فرد هر وقت صلاح دانست، سند را امضا می‌کند. به محض اینکه فرد سند را امضا کند، در پرتال ارسال‌کننده سند نمایش داده می‌شود.

تفاوت اصلی امضای همراه با امضای کلاسیک این است که در امضای کلاسیک فرد می‌بایست به محض مشاهده سند آن را امضا کند، اما در امضای همراه فرد می‌تواند به‌دفعات و کرات سند را مطالعه کند و هر وقت خواست سند را امضا کند؛ بنابراین اسناد با دقت بیشتری امضا می‌شوند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ur9w
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.