کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

آیا استارلینک نیاز به اخذ مجوز دارد؟ / نگاهی به رگولاتوری اینترنت ماهواره‌ای در جهان

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک که توسط شرکت آمریکایی اسپیس‌ایکس اداره می‌شود، در حال حاضر بیش از ۶۰ کشور جهان را پوشش می‌دهد. اسپیس‌ایکس پرتاب ماهواره‌های استارلینک را در سال ۲۰۱۹ آغاز کرد. طبق اعلام این شرکت، تا دسامبر ۲۰۲۲ استارلینک بیش از یک میلیون مشترک داشته و تعداد کاربران این اینترنت ماهواره‌ای تا سپتامبر ۲۰۲۳ به دو میلیون نفر رسیده است.

استارلینک برای فعالیت در برخی کشورها مجبور به اخذ مجوز است. برای مثال، در ماه ژوئیه سال جاری، مالزی مجوز استارلینک را برای ارائه خدمات اینترنتی در این کشور، به‌ویژه در مناطق دورافتاده، صادر کرده است. وزیر ارتباطات مالزی، «فهمی فاضل» در این‌باره گفته است که دولت این کشور آماده همکاری با شرکت‌های ارتباطات ماهواره‌ای ازجمله استارلینک است تا از پوشش ۱۰۰درصدی اینترنت در مناطق پرجمعیت اطمینان حاصل کند. علاوه بر مالزی، هند نیز در آستانه تأیید سرویس استارلینک اسپیس‌ایکس است تا اینترنت ماهواره‌ای را به جمعیت ۱.۴ میلیاردنفری این کشور برساند. مقامات قرار است در ماه اکتبر برای تأیید مجوز استارلینک در هند ملاقات کنند. استارلینک در کشورهای دیگری مانند روآندا، کاستاریکا و ترکیه مجوز دریافت کرده یا در انتظار صدور آن است.

روز شنبه، ششم آبان نیز مرکز روابط‌ عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده که در آخرین جلسه «هیئت مقررات رادیویی اتحادیه بین‌المللی مخابرات» یا همان RRB، شرکت اسپیس‌ایکس مکلف به همکاری با جمهوری اسلامی ایران برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای خود شده است. بنا بر گفته‌های این مرکز مدارک و مستندات تکمیلی ایران در خصوص فعالیت بدون مجوز منظومه ماهواره‌ای استارلینک در ایران در جلسه RRB مورد بررسی قرار گرفته و جلسه به‌ اتفاق آرا خدمات اینترنت ماهواره‌ای ارائه‌شده توسط این شرکت را خلاف مقررات بین‌المللی شناخته است و از شرکت اسپیس‌ایکس (مالک اینترنت ماهواره‌ای استارلینک) و کشورهای مسئول این درخواست را داشته که به قید فوریت اقدامات خود را منطبق بر قواعد سرزمینی ایران کند و برای اخذ مجوز فعالیت خود در ایران از طریق رگولاتوری این کشور اقدام کند.

وزارت ارتباطات و فناوری کشور این اقدام را گام مهمی برای قانونمند کردن فعالیت استارلینک عنوان کرده تا امکان بهره‌برداری قانونی از این سرویس در ایران فراهم شود.

لازم به ذکر است که در رسانه‌های خارجی و سایت اتحادیه بین‌المللی مخابرات، اشاره‌ای به این جلسه و مصوبات آن و همچنین موضع شرکت اسپیس‌ایکس درباره آن نشده است.

فعالیت اینترنت ماهواره‌ای در ایران در سال گذشته هم‌زمان با اعمال محدودیت برای برخی از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی بود که مورد توجه قرار گرفت و در ادامه برخی مسئولان ازجمله وزیر ارتباطات درباره شرایط فعالیت قانونی آن در کشور اظهارنظر کردند.

براساس گزارش‌ها اینترنت ماهواره‌ای به صورت محدود در برخی از مناطق کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما مسئولان تأکید داشتند تنها در صورتی که این فناوری به صورت قانونی در کشور و مطابق قوانین داخلی فعالیت کند، از آن استقبال می‌کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/zd8o
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.