کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

بیت‌کوین، بلاکچین و آینده اینترنت

بیت‌کوین 12 سال پیش شروع شد؛ امروز بهترین انتخاب ما چیست؟

بیت‌کوین: ۹ ژانویه (۱۹ دی) ۱۲ سال پیش نرم‌افزار بیت‌کوین شروع به کار کرد؛ سر اینکه چه روزی را باید روز تولید بیت‌کوین بدانیم ممکن است اختلاف‌نظرهایی باشد؛ برخی روز انتشار وایت‌پیپر ۹ صفحه‌ای را شروع این تغییر می‌دانند و برخی اولین بلوکی که ماین شد و برخی اولین انتشار نرم‌افزار هسته را مبداء این تحول می‌دانند. هر کدام را که درست بگیریم، تفاوت جدی در اصل ماجرا ایجاد نمی‌کند؛ این روزها ۱۲ سال از شروع تغییری می‌گذرد که هنوز درباره آینده آن بحث‌های زیادی وجود دارد.

تجربه این سال‌های ما در دنیای بیت‌کوین هم نشان داده که جامعه بیت‌کوین بر سر هیچ‌چیز توافق ندارند! در سال‌های قبل شیفتگان بیت‌کوین و به عبارتی بیت‌کوین ماکسیمالیست‌ها کسی و چیزی را قبول نداشتند و ندارند؛ از نظر آنها آن ۹ صفحه وایت‌پیپر ساتوشی ناکاموتو حکم کتاب مقدسی را دارد که تحت هیچ شرایطی نباید به آن پشت کرد.

از نظر این گروه هر تلاشی برای راه‌اندازی چیزی مشابه و رقیب بیت‌کوین حرکتی شرک‌آمیز است که به دور از آرمان‌های ساتوشی است. خوشبختانه یا متأسفانه هر انقلابی در درون خود ضدانقلاب را پرورش می‌دهد و در این ۱۲ سال ما شاهد شکل‌گیری فرقه‌های متنوعی در درون بیت‌کوین بوده‌ایم که هر کدام خودشان را صاحب برحق این انقلاب می‌دانند.

تمام فورک‌هایی که از بیت‌کوین شروع شده و تمام آن فورک‌های دیگری که از فورک‌های بیت‌کوین شروع شده‌اند، نشان می‌دهند که استمرار یک مسیر کار آسانی نیست. در مدت‌زمانی به اندازه چشم برهم‌زدن ما شاهد واگرایی شدید در دنیای بیت‌کوین بوده‌ایم و این سؤال اساسی پیش روی ما قرار دارد که آیا این اختلاف‌ها در نهایت سلطه بیت‌کوین را تضعیف نمی‌کند؟

بلاکچین: فصل دومی که در تاریخ کریپتو باید به آن توجه کرد، آلت‌کوین‌ها هستند. آلت‌کوین‌هایی که با مدد گرفتن از فناوری بلاکچین سعی کرده‌اند ضعف‌های بیت‌کوین را بپوشانند و حتی در مواردی آن را یک گام به پیش ببرند؛ از مکانیسم‌های اجماع سبزتر گرفته تا نرم‌افزارها و پلتفرم‌هایی که قرار است قراردادها را هوشمند کنند.

از نظر متعصبان بیت‌کوینی حتی فردی مانند ویتالیک بوترین، خالق پلتفرم اتریوم هم شیاد و کلاهبرداری بیش نیست؛ با این حال توسعه اتریوم در سال‌های گذشته و رقبای اتریوم مانند سولانا در سال گذشته نشان داده که بازی احتمالاً تازه شروع شده است. هرچقدر که بیت‌کوین نتوانسته سیستم پرداخت جهانی باشد که بی‌عدالتی را از بین ببرد، باقی آلت‌کوین‌ها توانسته‌اند تا حدودی به ادعاهای خود جامه عمل بپوشانند.

توسعه DeFi و NFT در سال گذشته تازه ابتدای راهی است که قرار است به بهره‌برداری بیشتر از پتانسیل‌های بلاکچین منجر شود. بلاکچین با این وعده که واسطه‌ها را حذف می‌کند و واسطه‌های بدکار را با کد جایگزین می‌کند، در سال‌های آینده می‌تواند بسیاری از زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی را تغییر دهد. ما چقدر برای این تغییر آماده‌ایم؟

آینده اینترنت: آنچه ورای همه این تحولات نباید فراموش شود، آینده اینترنت است. اگر نسل اول وب به‌صورت یک‌طرفه بود و در نسل دوم به تعامل دوطرفه تبدیل شد، نسل سوم قرار است بستری باشد برای مبادله ارزش و آنچه این روزها در هر کوی و برزن از آن صحبت می‌شود؛ متاورس. اینترنت تحول بزرگی بود که برای به ثمر نشستن، سال‌های زیادی نیاز داشت.

ما هنوز هم با ابعاد منفی وب 2.0 دست‌به‌گریبان هستیم و وب 3.0 نوید آینده هیجان‌انگیزی را می‌دهد که دنیای فیزیکی و سایبری بیشتر از گذشته درهم‌تنیده می‌شوند. اگر از این زاویه به ماجرای کریپتو نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که اقتصاد توکن قرار است بخشی از آینده اینترنت را بسازد.

امروز جهان بدون اینترنت قابل ‌تصور نیست و ارتباطاتی که ما توانسته‌ایم از طریق این بستر جهانی بسازیم، دنیا را برای همیشه تغییر داده است؛ حالا اینکه جهان با اینترنت به ‌جای بهتری تبدیل شده یا بدتر، بماند برای زمانی دیگر؛ آنچه در آن شک نداریم، این است که جهانِ با اینترنت، بسیار متفاوت با جهانِ بدون اینترنت شده است.

همان‌طور که اینترنت گام‌به‌گام رشد کرده، ما در سال‌های آینده به‌مرور شاهد سویه‌های دیگری از تحول‌ بلاکچین خواهیم بود. شما چگونه به ماجرا نگاه می‌کنید؟ آیا تمام فکر و ذهن شما را تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی پر کرده یا به فرای این تغییرات و تغییر قیمت‌ها نگاه می‌کنید؟ راه دور است و بیابان در پیش.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/3h90
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.