کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

جایگاه گیمیفیکیشن در محبوبیت برند کارفرمایی / آیا با گیمیفیکیشن منابع انسانی امیدوارتری خواهیم داشت؟

گیمیفیکیشن چیست و چه کاربردی دارد؟ گیمیفیکیشن مفهومی است که می‌تواند در قالب‌های متنوعی اجرا شود؛ آموزش، فروش، برند کارفرمایی و…

گیمیفیکیشن یا بازی‌وارسازی به عبارتی در ذات خود با هدف بازی طراحی نشده، بلکه یک فعالیت بازی‌گونه است که برای رسیدن به هدفی جز سرگرمی، ولی با استفاده از سرگرمی طراحی می‌شود. بگذارید چند نمونه از گیمیفیکیشن را در نزدیک‌ترین فعالیت‌های روزمره خود مرور کنیم.

فرض کنید یک پست یا استوری در اینستاگرام یا یکی از شبکه‌های اجتماعی خود گذاشته‌اید. شاید ترغیب شوید در مدت کوتاهی به گوشی موبایل خود سر بزنید تا تعداد لایک‌ها و دیده شدن پست خود را مشاهده کنید. این یک نمونه از بازی‌وارسازی یا گیمیفیکیشن در شبکه‌های اجتماعی است.

یک نمونه نزدیک دیگر شاید بازی‌هایی باشد که در فروشگاه‌های بزرگ برای تبلیغ برندهای گوناگون می‌بینید. برند یک شامپو که شما را مجاب کند برای دریافت جایزه تحرک کنید را هیچ‌ وقت از یاد نخواهید برد.

بازی‌وارسازی در آموزش هم بسیار دیده می‌شود. این موضوع را حتی شاید از دوران مهد کودک مشاهده کرده باشید که کودک با بازی کردن بهتر می‌آموزد.

جاذبه‌ای که بازی در ذهن افراد ایجاد می‌کند کمک می‌کند اطلاعات به شکل بهتری در حافظه جای بگیرد.


مفهوم گیمیفیکیشن در برند کارفرمایی


اما موضوع اصلی صحبت ما گیمیفیکیشن در برند کارفرمایی است؛ مفهومی که شاید کمتر با آن برخورد داشته‌اید و شاید حتی به ذهن‌تان هم نرسد که در محیط کاری، که عموماً باید یک مکان ساکت و متمرکز باشد، بازی بتواند جایی داشته باشد.

گیمیفیکیشن در مفهوم برند کارفرمایی زمانی به رسالت خود خواهد رسید که کارمندان را به کاری که انجام می‌دهند علاقه‌مند کند. به عبارت دیگر برند را در دل آنها محبوب کند یا افراد سازمان را به ایجاد تعامل با یکدیگر تشویق کند. در واقع گیمیفیکیشن در برند کارفرمایی در فرایند انجام پروژه‌های کاری پیاده‌سازی می‌شود.

پس میز پینگ‌پنگ و پلی‌استیشن که در برخی شرکت‌های امروزی می‌بینید که در برخی موارد هم مدت زمان محدودی برای استفاده از آن تعیین می‌شود، نمی‌تواند جایی در مفهوم گیمیفیکیشن برند کارفرمایی داشته باشد؛ مگر اینکه به امید پلی‌استیشن به سر کار بروید که در این زمان بهتر است بعد از چند ماه کار کردن یک پلی‌استیشن بخرید و کارتان را هم عوض کنید.


گیمیفیکیشن در برند کارفرمایی در چه زمان‌هایی استفاده می‌شود؟


در اینجا بهتر است کمی درباره برند کارفرمایی توضیح دهیم. برند کارفرمایی در واقع به معنای تصویری است که افراد داخل و بیرون سازمان از یک برند دارند. به عبارت دیگر هر فرد مانند یک رسانه عمل می‌کند و باید به تصویری که یک سازمان از خودش در اذهان به جا می‌گذارد دقت کرد. از اصلی‌ترین کانال‌هایی که در ساخت برند کارفرمایی می‌تواند تأثیرگذار باشد می‌توان به صفحات مجازی، دانشگاه و رسانه‌های حوزه تکنولوژی اشاره کرد. به معنای دیگر می‌توان گفت برند کارفرمایی یک استراتژی درون‌سازمانی است که با معیار و ملاک جذابیت برند ابتدا درون سازمان ساخته می‌شود و سپس به مخاطبان بیرون سازمان انتقال پیدا می‌‌کند؛ به گونه‌ای که افراد آن را فراموش نکنند.

گیمیفیکیشن می‌تواند در زمانی اتفاق بیفتد که سازمان بخواهد فردی را استخدام کند. در این زمان شرکت استخدام‌کننده متقاضی را در جایگاهی قرار می‌دهد که می‌خواهد استخدام کند. برای مثال از او می‌خواهد مدتی برای جمعی از کارگران نقش رهبر را داشته باشد. البته این بخش از بازی‌وارسازی در فرایند استخدام باید به گونه‌ای طراحی شود که خوشایند متقاضی نیز باشد. علت انجام این کار هم این است که در مصاحبه متقاضی تنها به صورت شفاهی نظرات خود را بیان می‌کند، اما در زمان گیمیفیکیشن به طور عملی در جایگاه شغلی مورد نظر سازمان قرار می‌‌گیرد.

علاوه بر آن کار در محیطی که گیمیفیکیشن در آن حاکم باشد برخی از توانایی‌های کارمندان مانند حل مسئله و ایجاد توازن و تعامل را در بین دیگر کارمندان افزایش خواهد داد.


گیمیفیکیشن کارمندان را به یکدیگر نزدیک می‌کند


بازی‌وارسازی یا گیمیفیکیشن می‌تواند به صورت دیگری نیز نمایان شود. چندی پیش کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار رویدادی با نام «برند کارفرمایی» برگزار کرد. برخی از مدیران و کارشناسان شرکت‌کننده در این رویداد از فرایندی که گیمیفیکیشن می‌تواند در یک سازمان ایجاد کند گفتند.

رویکرد کوروش عباسی، مدیر ارشد برند توسن به بازی‌وارسازی، ایجاد فضایی در سازمان برای تعامل بیشتر کارمندان با یکدیگر بود. یکی از مسائلی که امروزه کسب‌وکارهای ایرانی بسیار با آن روبه‌رو هستند، مهاجرت است. پیشنهاد عباسی برای اینکه بتوان کمی این روند را کاهش داد به‌کارگیری گیمیفیکیشن در محیط کار بود.

کوروش عباسی در ارائه خود در روز رویداد برند کارفرمایی بیان کرد که تعامل افراد در سازمان‌ها کم شده و موضوع شادی از محیطی که هر روز به آن رفت‌وآمد می‌کنیم از میان رفته است. به اعتقاد عباسی اما بازی‌وارسازی پروژه‌ها صرفاً برای دادن امتیاز به کارمندان نیست، بلکه برای ایجاد فضایی جهت حل مسئله و خلاقیت است تا افراد نیز اختیار عملکرد بیشتری داشته باشند.

عباسی می‌گوید بازی‌‌وارسازی در تعریف پروژه‌ها افراد را از گوشه انزوای خود بیرون می‌آورد و ایجاد تعامل می‌کند.


افزایش مهارت توسعه فردی با بازی‌وارسازی


مسیح کریمیان، مشاور منابع انسانی نیز روایت خود را از گیمیفیکیشن در برند کارفرمایی در رویداد برند کارفرمایی ارائه داد. به گفته او دلبستگی شغلی است که باعث ایجاد برند ماندگار می‌شود و هدف گیمیفیکیشن در یک سازمان، ایجاد دلبستگی به سازمان است. به گفته او بازی‌‌وارسازی در دو سطح ماکرو و میکرو اتفاق می‌افتد. سطح میکرو باعث حال خوب کوتاه‌مدت و سطح ماکرو باعث حال خوب بلندمدت می‌شود که بازی‌وارسازی در واقع به دنبال هدف دوم است.

این مشاور منابع انسانی در ادامه با تشریح یک نمونه بین‌المللی به بررسی گیمیفیکیشن در برند پپسی پرداخت و با اشاره به فعالیت‌هایی که برند پپسی برای تقویت برند کارفرمایی خود داشته، گفت: «چهار اپلیکیشن؛ PepsiCo Ignite، PepsiCo Go، PepsiCo Wellness Program، PepsiCo Leadership Academy در ساخت برند کارفرمایی پپسی بسیار مؤثر هستند. در PepsiCo Go چالش‌ها و مسابقاتی درون سازمان تعریف می‌شود که افراد در زمان‌های مختلف در این چالش‌ها شرکت می‌کنند و امتیازاتی به دست می‌آورند و بعد وصل می‌شوند به PepsiCo Ignite که آموزش مهارت‌های توسعه فردی به افراد است. در ادامه به افراد در PepsiCo Leadership Academy مهارت‌های مدیریتی و رهبری آموزش داده می‌شود. افراد با شرکت در این چالش‌ها مهارت‌هایی را در مسیر توسعه شغلی و فردی خود به دست می‌آورند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/03kc
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.