کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

در نشست خبری نصر استان تهران مطرح شد / با تغییر آیین‌نامه، انتخابات کمیسیون‌ها اردیبهشت‌ماه برگزار می‌‌شود

اولین نشست خبری هیئت‌مدیره دوره هفتم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با حضور علی حکیم‌جوادی، رئيس هیئت‌مدیره و برخی از اعضای هیئت‌مدیره این نهاد صنفی، امروز ۱۳ اسفندماه برگزار شد. در این نشست خبری به اهداف سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران و برنامه‌های این نهاد برای رفع چالش‌های کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات پرداخته شد.

بهناز آریا، نایب‌رئيس هیئت‌مدیره این نهاد صنفی در ابتدای این نشست با بیان اینکه هدف هیئت‌مدیره دوره هفتم این است که به نیازهای اعضا و بدنه صنف بپردازد، گفت: «در سه سال آینده به دنبال این هدف هستیم که ارتباط‌مان را با بدنه صنف افزایش دهیم و امیدواریم بتوانیم بسترها و روش‌هایی ایجاد کنیم که حرف اعضا را هرچه بیشتر بشنویم، نیازهای صنف را به‌درستی شناسایی و اولویت‌بندی کنیم و با همراهی اعضای صنف بتوانیم آنها را به نتیجه برسانیم.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد:‌ «آنچه ما باید براساس آن تصمیم‌گیری کنیم، داده‌های صحیحی است که باید از بدنه صنف جمع‌آوری شود؛ آماری که نشان دهد مشکلات امروز شرکت‌های فناوری اطلاعات و مطالبات آنها چیست.»

آریا در ادامه افزود‌: «ما نیازمند تحولاتی در ساختار فعلی هستیم که بتوانیم با جمع‌آوری اطلاعات، عملکردی دقیق‌تر داشته باشیم و با بازطراحی مجدد کمیسیون‌ها، آنها را توانمندتر کنیم تا مسائل روز صنف را به‌سرعت پاسخ دهیم و همچنین اطلاع‌رسانی و ارتباط خوبی با اعضا داشته باشیم.»

او در پایان به ایجاد کارگروه‌هایی توسط هیئت‌مدیره دوره هفتم اشاره کرد که در حال بررسی مسائل پیش روی صنف فناوری اطلاعات هستند.


دغدغه‌های شرکت‌های حوزه فاوا


در ادامه این نشست حسام اسدی، رئیس کمیسیون مدیریت ارتباط با مشتریان سازمان نصر تهران گزارشی از نتایج نظرسنجی‌ای با عنوان «دغدغه‌های شرکت‌های حوزه فاوا» ارائه داد. براساس آمار ارائه‌شده نزدیک به ۳۸.۵ درصد از شرکت‌های فعال در صنعت فاوا در زمینه «نرم‌افزار» فعالیت می‌کنند.

حوزه «سخت‌افزار» و «شبکه و مراکز داده» از دیگر زمینه‌های فعالیت شرکت‌های فاوا بودند که سهم هر کدام از این حوزه‌ها از مجموع شرکت‌های فاوا در این گزارش به ترتیب نزدیک به ۱۵.۲ درصد و ۱۴.۲ درصد عنوان شد. خدمات (۸.۴۵ درصد)، تجارت الکترونیک (۵.۶۹ درصد)، امنیت (۴.۹ درصد)، اینترنت و ارتباطات (3.67 درصد) و پرداخت و فین‌تک (۲.۳۹ درصد) از دیگر حوزه‌های مطرح‌شده در این گزارش بودند. در این آمار سایر حوزه‌ها مانند «آموزش»، «مشاوره»، «سیستم‌های ویژه» و «چندوجهی بزرگ» هر کدام کمتر از دو درصد سهم داشتند.

اسدی در ادامه مطرح کرد: «پس از این تقسیم‌بندی ما دغدغه‌های اصلی هر حوزه را استخراج کردیم تا بتواند مبنای تصمیم‌گیری هیئت‌مدیره باشد.»

او در ادامه آماری از دغدغه‌های شرکت‌های فعال در حوزه‌های مختلف ارائه داد. چالش‌های حوزه منابع انسانی، مجوزها و الزامات متعدد، امکان پیش‌بینی نرخ ارز و تأمین و تخصیص ارز، رگولاتوری، فقدان رگولاتوری واحد و پراکندگی نهادهای تصمیم‌گیر، چالش‌های تأمین مالی، موضوع IPO و ورود شرکت‌ها به بورس و عدم تجهیز زیرساخت‌ها ازجمله مواردی بودند که در این زمینه مطرح شدند.

رئیس کمیسیون مدیریت ارتباط با مشتریان سازمان نصر تهران در ادامه اعلام کرد که براساس این نظرسنجی ۱۵.۶ درصد از اعضای صنف با خدمات نظام صنفی رایانه‌ای آشنایی زیاد داشته‌اند، ۴۲.۲ درصد گفته‌اند که آشنایی متوسطی با این موضوع دارند و ۴۲.۲ درصد نیز گفته‌اند که میزان آشنایی‌شان با خدمات نصر کم است. او تأکید کرد که یکی از برنامه‌های اصلی که در هیئت‌مدیره هفتم در حال برنامه‌ریزی است، توسعه بخش روابط عمومی، تحول دبیرخانه و فعال‌تر کردن بدنه کمیسیونی است تا صنف بتواند اعضا را بیشتر از پتانسیل‌هایی که وجود دارد، منتفع کند.

اسدی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اینکه حدود ۶۱ درصد از بدنه اعضا با ساختار کمیسیون‌ها آشنایی ندارند، افزود: «این موضوع تکلیف مهمی برای ما ایجاد کرده که با بازنگری در آیین‌نامه فعالیت‌ کمیسیون‌ها بتوانیم مشارکت را در کل صنف افزایش دهیم.»

در ادامه این جلسه رضا حیدری، حمید فروزنده و اشکان امیرزاده ابراهیمی به ترتیب در خصوص فعالیت‌های کارگروه تدوین آیین‌نامه کمیسیون‌ها، کارگروه تحول دبیرخانه و کارگروه روابط عمومی توضیحاتی ارائه دادند.


کار در نصر کشور اگر بیشتر از تهران نباشد، کمتر نیست


علی حکیم‌جوادی، رئيس هیئت‌مدیره نصر تهران که در بخش پرسش و پاسخ به این نشست اضافه شد، در پاسخ به سؤالی در خصوص احتمال انتخاب او به‌عنوان رئيس نصر کشور و اینکه اگر چنین اتفاقی بیفتد ترجیح می‌دهد در نصر تهران بماند یا خیر، گفت:‌ «در کشور بحثی هست که ما در برنامه هفتم از سهم ۷.۲درصدی به سهم ۱۵درصدی اقتصاد دیجیتال در GDP برسیم  و این‌ کار جز با همراهی صنف فناوری اطلاعات امکان‌پذیر نیست. برای این کار باید زیرساخت‌ها برای صنف فراهم شود.»

او ادامه داد: «در این زمینه ما در صنف باید چند تنظیم‌گری را انجام دهیم؛ مورد اول اینکه باید تنظیم روابط درستی میان صنف و دولت صورت بگیرد. ما باید در صنف همزمان با اینکه مطالبه‌گری خود را داشته باشیم، به دولت هم حق بدهیم که از ما مطالبه داشته باشد. دوم اینکه باید یک تنظیم روابط میان صنف و اعضای آن داشته باشیم که در این راستا ما بحث تحول دبیرخانه را نیز در اولویت خود قرار داده‌ایم. در این زمینه رسانه‌ها نیز می‌توانند به سازمان نصر کمک کنند. امیدوارم با کمک اعضای هیئت‌مدیره، چه در سازمان نظام صنفی تهران باشم و چه کشور، بتوانیم تعداد مراجعان به صنف‌مان را به مراتب ده‌ها برابر به نسبت اکنون افزایش دهیم. مورد سوم تنظیم روابط بین کارفرماها و اعضای صنفی است که مغفول مانده و باید آن را نیز در اولویت کار خود قرار دهیم.»

او در پایان بیان کرد: «من فکر می‌کنم ذیل این تنظیم‌گری‌ها ده‌ها پروژه عملیاتی باید تعریف شود که برای اجرای هر کدام نیاز به کار زیاد است. در خصوص سؤال مطرح‌شده هنوز مشخص نیست و در این‌باره نمی‌توانم چیزی بگویم، اما اگر توفیقی باشد و من خدمتگزار دوستان در آنجا باشم، کار در نصر کشور اگر بیشتر از نصر تهران نباشد، کمتر نیست.»


انتخابات کمیسیون‌ها پس از تغییر آیین‌نامه در اردیبهشت برگزار می‌‌شود


آزاد معروفی، خزانه‌دار نصر تهران نیز در این نشست با اشاره به اینکه انتخابات کمیسیون‌های نصر تهران از ابتدای اردیبهشت‌ماه و پس از تغییر آیین‌نامه برگزار خواهد شد، اعلام کرد که با توجه به تعدد کمیسیون‌ها احتمال دارد روند این انتخابات حدود یک الی دو ماه طول بکشد.


تغییر برخی قوانین مالیاتی مانع کسب‌وکار و رشد آنهاست


رضا حیدری، عضو هیئت‌مدیره نصر تهران در پاسخ به سؤال خبرنگار «کارنگ» در خصوص فعالیت‌ صنف در راستای رفع چالش‌هایی که کسب‌وکارها در زمینه قوانین جدید مالیاتی و سامانه مؤدیان ازجمله موضوع سقف مجاز فروش دارند، گفت: «یکی از مشکلاتی که در آینده نه‌چندان دور با آن مواجه هستیم، چه کسانی که در حوزه کسب‌وکاری هستند و چه کسانی که در این حوزه نیستند، موضوع مالیاتی است. سرعت تغییر قوانین مالیاتی به‌شدت زیاد شده و این تغییر قوانین در جهت منافع اعضای صنف نیست. در برخی موارد برخی از این تغییر قوانین مانع کسب‌وکار و رشد آن می‌شود.»

او در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد:‌ «در حال حاضر یک کمیسیون موضوعی مالیات در سازمان نظام صنفی داریم که از همه کمیسیون‌ها در آن فعالیت دارند و احتمالاً با تغییراتی که در شکل پیگیری خواهیم داشت امیدوار هستیم تا حدودی بر روند حل مشکلات مالیاتی تأثیرگذار باشیم.»

در ادامه اشکان امیرزاده ابراهیمی اعلام کرد که در زمینه فروش، کسب‌وکارها محدودیتی ندارند. این صحبت او در حالی است که قانون سامانه مؤدیان و پایانه فروشگاهی این اجازه را به سازمان امور مالیاتی کشور داده است تا برای فروش مؤدیان حد مجاز تعیین کند. با توجه به ماده ۶ این قانون، سقف فروش برای مؤدیان جدیدالتأسیس یا واحدهای فاقد سابقه مالیاتی نمی‌تواند بیش از سه‌برابر معافیت سالانه موضوع ماده ۱۰۱ قانون مالیات مستقیم باشد که این حد مجاز در قانون تسهیل به پنج‌برابر تغییر یافت.


پیگیری حقوق فریلنسرها


بهناز آریا نیز در پاسخ به خبرنگار کارنگ در خصوص برنامه‌های سازمان نصر در خصوص فریلنسرها و آزادکاران و همچنین چالش‌هایی که شرکت‌‌ها برای به‌کارگیری نیروهای دورکار و… دارند، گفت: «از سال گذشته به تبع آنچه در جامعه در حال انجام است موضوع فریلنسرها و آزادکاران پررنگ شده و حتماً هم در این دوره ما بیشتر پیگیر حقوق مربوط به این دوستان خواهیم بود. خصوصاً در بخش کمیسیون‌ها بحث مشاوران و به شکل جداگانه آزادکاران را پیگیری خواهیم کرد و قوانین و موارد و آیین‌نامه‌های مرتبط با انتخابات این حوزه در حال حاضر در حال بررسی برای تغییر و بهینه‌سازی است.»

آریا همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد:‌ «برخی مسائل شفاف نیست و برای کسب‌وکارها نیز جای سؤال است که به چه روشی باید برای آنها اقدام کنند و این موضوع مسائلی مانند بیمه و مالیات تا مجوزهای مختلفی که کسب‌وکارها با آن مواجه هستند را در بر می‌گیرد. همه این مسائل نیاز به این دارد که سازمان نظام صنفی آنچه کسب‌وکارها لازم است بدانند را تجمیع کند و در اختیار اعضا بگذارد و در کنارش مشاورینی داشته باشد که در حوزه‌های مختلف به اعضا مشاوره دهند. ما از گذشته در خصوص مسائلی در حوزه‌های بیمه و مالیات در داخل سازمان مشاور داشتیم و در هیئت‌های بیمه و… نیز نمایندگانی از صنف حضور داشته‌اند. تصمیم داریم در خصوص موارد دیگری مانند گمرک نیز مشاور داشته باشیم که بتوانند به کسب‌وکارها کمک کنند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/uha8
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.