کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

در گفت‌وگو با مدیرعامل انجمن بلاکچین مطرح شد / فعالیت‌های علمی انجمن بلاکچین باید پررنگ باشد، زیرا ذات آن علمی بودن است

دلیل محبوبیت انجمن بلاکچین این است که به یکسری از کارهای علمی دست زده و این امر باعث شده که افراد بتوانند شبکه‌سازی و فعالیت‌های مختلف گروهی انجام دهند. کاوه مشتاق، مدیرعامل انجمن بلاکچین در استودیو راه کار در رویداد 9 ژانویه به بررسی فعالیت‌های علمی و صنفی انجمن بلاکچین پرداخت. او معتقد است مدتی می‌شود که از بار علمی انجمن کاسته شده و بار صنفی آن افزایش پیدا کرده و نیاز است بار دیگر آن بار علمی افزایش پیدا کند و در کنار آن بار صنفی نیز وجود داشته باشد. واقعیت این است که بسیاری از کسب‌وکارهای این حوزه به جز انجمن بلاکچین، پناهگاهی ندارند. شاید اگر صنفی وجود داشت که به واسطه آن همه مسائل در آن قانونی پیش می‌رفت، شرایط بهتر بود، زیرا انجمن فین‌تک برای استارتاپ‌های کوچک مناسب نیست و بیشتر برای پرداخت‌یارها مناسب است.


آینده SRO


مشتاق با بیان اینکه SRO برای کشور ما بسیار فانتزی به نظر می‌آید، ادامه داد: «نهادهای نظارتی ما دوست دارند همه‌چیز در اختیار قدرت خودشان باشد و مسئله‌ای را به فرد دیگری نمی‌سپارند؛ بنابراین بسیار عجیب خواهد بود که نهادهای نظارتی اجازه دهند SRO اتفاق بیفتد. با این حال من فکر می‌کنم این موضوع در حوزه رمزارزها اتفاق خواهد افتاد، زیرا این حوزه بسیار سریع پیش می‌رود؛ بنابراین رگولاتور ترجیح می‌دهد بار این اتفاق را بر دوش دیگری بیندازد. موضوعاتی مانند SRO و فعالیت‌های صنفی انرژی و زمان زیادی از انجمن می‌گیرد و ما امیدواریم بتوانیم به نتیجه خوبی برسیم. بدین ترتیب ممکن است از یک جایی به بعد برای این موضوع به کمک صرافی‌ها نیز احتیاج پیدا کنیم.»


پول SRO به دردسری که دارد، نمی‌ارزد


اگر از دور به این موضوع نگاه کنیم شاید به نظر برسد که SRO می‌تواند یک منبع درآمد باشد، اما واقعیت این است که دردسر و مقدار فعالیتی که لازم دارد بسیار زیاد است. مدیرعامل انجمن بلاکچین در این‌باره بیان کرد: «در واقع پول SRO به دردسری که دارد، نمی‌ارزد. قبول این دردسر در انجمن به خاطر این است که تقاضای آن وجود دارد و تا به این لحظه هیچ درآمدی نداشته است. همچنین در آینده نیز فکر نمی‌کنم برای انجمن بلاکچین درآمد زیادی داشته باشد. تاکنون نیز هزینه‌های موجود آن را توانستیم با کمک صرافی‌ها و افراد انجمن به جلو پیش ببریم؛ در غیر این صورت بدون این حمایت‌ها شاید انجمن به تنهایی نمی‌توانست آن را به جلو هدایت کند. من قبل از مسئولیت فعلی خود فکر می‌کردم که SRO یک منبع درآمد است، اما اکنون متوجه شده‌ام که این‌طور نیست. اگر با کمک آن منبع درآمد، می‌توانستیم فعالیت‌های علمی بیشتری انجام دهیم، بسیار خوشحال می‌شدم، اما متأسفانه این‌طور نیست. دغدغه اصلی من این است که این فعالیت‌های علمی را در انجمن پر‌رنگ‌تر کنیم، زیرا ذات آن علمی بودن است و باید آن را انجام داد. حتی اگر در حوزه قانون‌گذاری یا مقررات بخواهد کاری انجام دهد باید از طریق پژوهش‌های خود، آن جلو ببرد. البته که در دوره‌های قبلی این انجمن، روال به همین شکل بود و از همه مدیران قبلی به‌خصوص آقای آشتیانی تشکر می‌کنم. در واقع ممکن است رویکردهایمان با هم متفاوت باشد، اما نظر کلی همه ما یکی است. در این میان برخی حواشی نیز برای انجمن به وجود آمد که کمی باعث دلسرد شدن افراد شد و امیدوارم بتوانیم به روال قبلی خود بازگردیم.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/iic3
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.