کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

روزنوشت‌های مینا والی از جیتکس ۲۰۲۳ / ایرانی‌ها؛ پرتعداد، ولی کم‌تأثیر

دوشنبه بیست‌وچهارم مهرماه اولین روز از پنج روز فعالیت جیتکس گلوبال ۲۰۲۳ بود. روز قبلش ما از رویداد جانبی یعنی «اکسپند نورث‌استار» بازدید داشتیم و در یادداشت قبلی هم درباره وضعیت نه‌چندان مناسب رفت‌وآمد به محل برگزاری نمایشگاه گفتم. این تجربه در جیتکس هم تجربه چندان خوشایندی نبود.

جیتکس گلوبال سال ۲۰۲۳ که در یکی از مدرن‌ترین شهرهای دنیا در حال برگزاری است همچنان نتوانسته موضوع لجستیک را حل کند. دوشنبه در کمال ناباوری یک تجربه جدید از به‌هم‌ریختگی در پارکینگ «ورد ترید سنتر» را شاهد بودیم. همچنان بعد از سه سال حضور در جیتکس و تجربه راه‌های گوناگون رسیدن و برگشتن از نمایشگاه جیتکس باید بگویم هیچ راه بدون دردسری برای حضور در نمایشگاه و بازگشت از آن وجود ندارد.

نمایشگاهی که ادعا می‌کند بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری دنیاست و بر بعد جهانی بودنش تأکید زیادی دارد. در ظاهر شما هم نشانی از برندهای بزرگ فناوری دنیا را می‌توانید اینجا ببینید و هم تنوع ملیت‌های مختلف را می‌شود دید؛ اما نگاهی عمیق به آنچه در نمایشگاه می‌گذرد و در دل غرفه‌ها، نشان می‌دهد که هنوز جیتکس نتوانسته به نمایشگاهی جدی برای خارج از جغرافیای خاورمیانه، شمال آفریقا و به طور کلی آسیا تبدیل شود.

بزرگ‌ترین و پرشورترین غرفه‌های جیتکس همچنان در دست برندهای امارات و بخش ایالتی دوبی است. اپراتور «اتصالات» پرسروصداترین و جذاب‌ترین نمایش را در بین شش هزار غرفه جیتکس دارد. تقریباً هر بازدیدکننده‌ای اینجا حداقل یک‌بار از غرفه اتصالات دیدن می‌کند و با استفاده از جذابیت‌های بصری آن حداقل یک عکس از این غرفه در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند. اگر ایرانی‌هایی که اینجا آمده‌اند را دنبال کنید، بعید است یک عکس از غرفه اتصالات در میان عکس‌های آنها نبینید.

از ایرانی‌ها گفتم و اگر مشتاقید بدانید نسبت ما با جیتکس چیست، باید بگویم با اینکه در فضای رسمی و نمایشگاهی جیتکس به‌ سختی بتوان نشانی از محصولات و سرویس‌های ایرانی دید، اما ایرانی‌ها احتمالاً بخش زیادی از بازدیدکننده‌های جیتکس را شامل می‌شوند.

اینکه ما به طور رسمی در رویداد جیتکس حضور نداریم به خاطر این نیست که شایستگی‌هایمان کمتر از بقیه آسیایی‌هاست؛ این به سبب ارتباط ناقص ما با بقیه دنیاست. اگر چند دقیقه‌ای از وقت‌تان را در رویدادهای محتوایی جیتکس، در پنل‌ها، کنفرانس‌ها و تاک‌ها بگذرانید، می‌بینید که کارشناسان ما هم به اندازه چهره‌هایی که در این رویدادها حاضر می‌شوند حرف برای گفتن دارند. در یک کلام می‌خواهم بگویم ایرانی‌ها در حال حاضر در جیتکس پرتعداد حاضر شده‌اند، اما متأسفانه حضورشان پرتأثیر نیست.

از ایران، آن‌طور که در اپلیکیشن جیتکس می‌توان آمار گرفت، حدود 70 کسب‌وکار حضور دارند که اگر با دقت در نمایشگاه بگردید چند نمونه از این کسب‌وکارها را خواهید دید، اما با توجه به تعداد قابل توجه ایرانی‌هایی که مشتاق حضور در جیتکس هستند و حداقل از راه دور این رویداد را دنبال می‌کنند اگر شرایط ارتباط با دنیا شرایط عادی بود حضور در این رویداد برای کسب‌وکارهای زیادی توجیه اقتصادی پیدا می‌کرد و ما شاهد حضور پررنگ‌تری بودیم و دست‌کم بخشی از آنچه هندی‌ها در اختیار گرفته‌اند باید توسط ایرانی‌ها عرضه می‌شد.

نکته‌ای که درباره حضور ایرانی‌ها قابل توجه است شکل‌گیری رویدادهایی برای ارتباط و شبکه‌سازی میان ایرانی‌هاست. سال قبل اگر در جیتکس به عنوان یک ایرانی حاضر می‌شدید مجبور بودید بدون سروصدا بیایید و بدون سروصدا از نمایشگاه دیدن کنید، اما امسال ایرانی‌ها رویدادهایی به صورت رسمی ترتیب داده‌اند که هدف آن شناخت چهره‌ها و کسب‌وکارهای حاضر و درواقع شبکه‌سازی میان ایرانی‌هاست و جالب است که بخش زیادی از این چهره‌ها کسانی هستند که در خارج از مرزهای ایران فعالیت می‌کنند.

بخش زیادی از جمعیتی که در این رویدادها حاضر می‌شوند کسانی هستند که در ایران کسب‌وکار موفقی دارند اما برای استفاده از ظرفیت‌های دنیا و برای اینکه ارتباط‌ خود با ایران را همچنان حفظ کنند دوبی را بهترین موقعیت برای فعالیت بین‌المللی خود دیده‌اند. بخش بزرگ دیگری از این جمعیت کسانی هستند که مستعد راه‌اندازی کسب‌وکاری در دوبی هستند و در حال بررسی شرایط حضور و فعالیت در دوبی هستند. با توجه به چنین ظرفیت‌هایی ایجاد شبکه‌ای میان این افراد نیازی جدی است که چون تعداد قابل توجهی نیز در آینده به این جمعیت خواهند پیوست حتماً مهم‌تر هم خواهد شد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/oz75
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.