کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

معاون سابق سرمایه‌گذاری معاونت علمی و فناوری مطرح کرد:‌ تمام روش‌های بهره‌مندی شرکت‌های دانش‌بنیان از معافیت مالیاتی

معاون سابق مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه ماده 11 قانون جهش تولید دانش‌بنیان، درباره اعتبار مالیاتی است، سه روش بهره‌مندی از معافیت مالیاتی به دنبال سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان در فعالیت‌های تحقیق و توسعه را بیان کرد.

او به ماده ۱۱ این قانون که به معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص دارد، اشاره و تأکید کرد که اعتبار مالیاتی یعنی مالیات بر درآمد را بتوان در جایی دیگر استفاده کرد. منابعی برای استفاده از این اعتبار در قانون جهش تولید دانش‌بنیان مشخص شده است. به گفته او بند «ب» قانون جهش تولید دانش‌بنیان می‌گوید همه شرکت‌های تولیدی و خدماتی که یک سال صورت‌های مالی یا واحد تحقیق و توسعه داشته باشند، می‌توانند صددرصد پول مالیات خود را در تحقیق و توسعه شرکت‌ خود هزینه کنند. به باور او هدف قانون‌گذار در تدوین این قانون این بوده که تحقیق و توسعه در شرکت‌های دانش‌بنیان گسترده شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن تجارت الکترونیک تهران، کارگاه «نحوه استفاده از قانون جهش تولید دانش‌بنیان» از سلسله‌کارگاه‌های تخصصی انجمن، با حضور علیرضا دلیری، معاون سابق مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری برگزار شد.

در این نشست علیرضا دلیری با بیان اینکه قانون جهش تولید دانش‌بنیان با قانونی که در سال 1389 تصویب شد، متفاوت است، گفت: «در آن قانون، بحث حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح بود، اما در قانون جدید، نگاه به اقتصاد دانش‌بنیان است و قصد دارد همه بخش‌هایی را که می‌توانند در اکوسیستم فناوری و نوآوری مؤثر باشند، با این قانون همراه کند.»

او با اشاره به اینکه این قانون ۲۰ ماده دارد که ۱۵ ماده آن عملیاتی است و باقی آن مسائل عمومی است، ادامه داد: «هر ۱۵ ماده یک قانون و توضیحات مفصل برای استفاده شرکت‌ها دارد. طی این مدت به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از شرکت‌ها از بندهای این قانون اطلاع ندارند که چه بهره‌برداری‌هایی از آن می‌توان کرد. شاید خیلی هم در این قانون زمان وجود نداشته باشد و ممکن است دولت آن را محدود کند.»

معاون سابق مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری عنوان کرد: «بحث امروز ما این است که بتوانیم ماده ۱۱ این قانون را که اعتبار مالیاتی است بیان کنیم. در ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، مسئله‌ای به عنوان اعتبار مالیاتی مطرح است، یعنی اینکه شما بتوانید مالیات بر درآمد را در بندهایی که قانون گفته استفاده کنید. در واقع قانون‌گذار گفته مالیاتی را که به دارایی واریز می‌کنید در این قانون استفاده کنید.»

دلیری با تأکید بر اینکه چند منبع در این ماده مشخص شده به بند «ب» این قانون اشاره کرد و توضیح داد: «در این بند گفته شده که همه شرکت‌های تولیدی و خدماتی، که یک سال صورت‌های مالی داشته و واحد آرندی داشته باشند، می‌توانند صددرصد اعتبار مالیاتی را که همان مالیات بر درآمد است در R&D خود هزینه کنند.»

وی اظهار کرد: «در اینجا قانونگذار بر این باور بوده که شرکت‌های بخش خصوصی را با تحقیق و توسعه آشنا و درگیر کند. به عبارت دیگر باید گفت در این مورد، بحث کسب‌وکارهای نوین است و اگر این کسب‌وکارها R&D نداشته باشند، دیگر کسب‌وکار نوین صورت نمی‌گیرد؛ بنابراین کسب‌وکارهای نوین باید بتوانند با تحقیق و توسعه شکل بگیرند.»

معاون سابق مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در ادامه به بند «ت» این قانون نیز اشاره کرد و گفت: «این بند با هدف حمایت از تعمیق فناوری و استفاده حداکثری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان، مواردی به‌عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت‌ها و مؤسسات متقاضی اعطا کرده و به همین میزان از مالیات قطعی‌شده سال تخصیص سرمایه مذکور یا سال‌های بعد کسر می‌شود.»

دلیری ادامه داد: «به عبارت دیگر این بند مربوط به اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری است که شرکت‌ها می‌توانند از توان مالیاتی خود برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنند.»

همه فرم‌ها و توضیحات قانون جهش تولید دانش‌بنیان در سایت Etebar14.ir وجود دارد و شرکت‌ها می‌توانند برای دریافت فرم‌ها به این سامانه مراجعه کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/dxqc
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.