کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

چرا  نسل زد کمتر تن به کارمندی می‌دهد؟ / ارزش‌آفرینی زیر سایه تناقض با مدیران

از هر سه نسل زدی یک نفر معتقد است بهترین راه درآمدزایی و ثروتمند شدن، خوداشتغالی است؛ این نتیجه جدیدترین نظرسنجی اینستاگرام است که در نگاه اول ممکن است نادرست و غیر قابل‌ باور به نظر برسد، اما بررسی دیدگاه مدیران از رفتارهای نسل زد در محیط کار، تا حدی تأیید می‌کند که چرا یک نسل زدی آینده کاری خود را در عدم وابستگی به سازمان‌ها می‌داند. 


مدیران، نسل زد را فاقد مهارت‌های نرم می‌دانند


اخیراً متا، در یک نظرسنجی تعدادی از نسل زدهای (در بازه سنی 11 تا 26 سال) کشورهای ایالات متحده، بریتانیا، برزیل، هند و کره جنوبی را مورد بررسی قرار داد. این شرکت تعداد جامعه مخاطبان نظرسنجی را به‌ صورت عمومی منتشر نکرد اما این دو نکته را در نظر داشت؛ اینکه افراد 26ساله ممکن است از هم‌نسلی‌های خود زندگی را بیش‌تر درک کرده باشند و از سویی دیگر، نقشه راه زندگی برای 16ساله‌ها هنوز مبهم باشد. نکته دیگر این بود که تعداد زیادی از نسل زدها، افراد بسیار جوانی هستند که با خانواده خود زندگی می‌کنند و آمادگی لازم برای کار تمام‌وقت و رسمی ندارند و به همین دلیل ممکن است دیدگاه کاملی نسبت به کار کردن نداشته باشند. در مقابل، دسته دیگری از نسل زد هستند که در شرکت‌ها فعالیت دارند و می‌توانند درباره اینکه از شغل و آینده خود چه می‌خواهند، برنامه‌ریزی کنند.

با وجود اختلاف سنی و تفاوت تجربه نسل زد از اشتغال، نتایج بررسی نشان داد که از هر سه نسل زدی، یک نفر معتقد است که خوداشتغالی بهترین راه کسب درآمد است. اما علت این دیدگاه چیست و چرا افراد ترجیح می‌دهند جزئی از یک سازمان نباشند؟

تمایل نسل زد به  کسب درآمد از خوداشتغالی، از عوامل زیادی نشئت گرفته، اما آن‌طور که نظرسنجی نشان می‌دهد، اصلی‌ترین دلیل آن فضای حاکم بر محل کار است. آنها اعلام کرده‌اند که شغل‌های سنتی را غیر قابل‌ اعتماد می‌دانند و در محیط کار با اضطراب دست به گریبان‌اند.

در همین راستا Deloitte، وضعیت نسل زد در محیط کار را بررسی کرد و در نتیجه آن مشخص شد بیش از نیمی از کارمندان نسل زد، در محیط کار احساساتی مانند استرس و اضطراب را تجربه می‌کنند. 

تجربه این احساسات از افراد 11 تا 26ساله کاملاً طبیعی است؛ زمانی که مدیران این نسل در گزارش‌ها و نظرسنجی‌ها اعلام کردند که نسل زد را نسلی فاقد مهارت‌های نرم و تنبل می‌دانند. آنها می‌گویند نسل زد از نحوه ارسال‌ ایمیل‌های رسمی آگاه نیست و حتی نمی‌داند با چه لباس و شمایلی در محل کار حاضر شود.


تناقض دغدغه کارکنان نسل زد با ارزش‌های مدیران


با توجه به شرایط موجود، این سؤال پیش آمد که نسل زد در محیط کار چه دغدغه‌ای دارد و همان‌طور که انتظار می‌رفت مشخص شد دغدغه کارکنان نسل زد، بر کسب مهارت‌های شغلی متمرکز است تا به‌دست‌آوردن مهارت‌های نرم؛ آنها حتی به ترفیع‌های شغلی مدیریتی تمایل ندارند چون نمی‌خواهند مدیر باشند.

از نگاه سایر نسل‌ها و یک فرد اداری عدم توانایی در ارسال ایمیل و اینکه فردی نحوه نوشتن ایمیل را بلد نباشد، یک فاجعه است؛ اما موضوعی که باید به آن توجه کرد این است که ایمیل شکل اولیه ارتباط برای نسل زد نبوده و آنها به‌ندرت از آن استفاده کرده‌اند. این موضوع تا حدی برای نسل زد مبهم بود که یکی از کارآموزان 20ساله CGK، از منتور خود پرسیده بود که آیا می‌تواند ایمیل را با «HEY» شروع، یا از ایموجی‌های شبکه‌های اجتماعی استفاده کند و آیا می‌شود در ایمیل گفت «هاهاها».

طبیعتاً برای نسل غریبه با ساختار برقراری ارتباط با ایمیل یک برنامه آموزشی ارسال ایمیل ممکن است کارساز باشد؛ چراکه این نسل واقعاً دوست دارد مهارت‌های شغلی را توسعه دهد و یاد بگیرد. این موضوع احتمالاً برای نسل‌های پیشین ملموس نیست.

 در همین راستا هم در یک نظرسنجی از آنها پرسیده شد مهم‌ترین مهارت برای موفقیت در محیط کار برای آنها چیست که 57 درصد آنها پاسخ دادند ارتباطات، 49 درصد گفتند حل مسئله و 32 درصد آنها از اهمیت یادگیری گفتند.


همکاری با نسل زد برای 74 درصد مدیران چالش است


با وجود اشتیاق نسل زد به یادگیری و توسعه مهارت‌ها، در نظرسنجی Resume builder، مشخص شد که 74 درصد مدیران اعتقاد دارند همکاری با نسل زد دشوارتر از سایر نسل‌هاست؛ این نتیجه شاید به تفاوت آرمان‌ها و اهداف آنها از کارکردن مربوط باشد.

یک نسل زد به‌عنوان یک نیروی کار به Business Insider اعلام کرد: «نسل هزاره سرشان را پایین می‌انداختند و هنوز که هنوز است برای خرید خانه و به‌دست‌آوردن تلاش می‌کنند. فعالیت‌ آنها به نحوی است که فکر می‌کنند دارایی یک دستاورد است اما ما نسل زد هستیم؛ راه و نگرشی متفاوت داریم و با همین اعتقاد راه را ادامه می‌دهیم.»

 برنت پیرسون، بنیان‌گذار بوردر هم به نوعی این گفته را تأیید کرده و گفته است اولویت نسل زد برای کار کردن، شرکتی است که در آن ارزش کارمند از هر چیز دیگر (اعم از حقوق و رتبه کاری) بیشتر است. آنها فهمیده‌اند که اگر قرار است یک‌سوم عمر خود را در محل کار سپری کنند، باید از کاری که انجام می‌دهند به معنای واقعی لذت ببرند و شرکتی را پیدا کنند که برای آنها ارزش قائل شود. (از کتاب زیکونومی)

نسل زد مانند سایر نسل‌ها معتقد است اگر شغل خوب پیدا کنید و سخت کار کنید، قطعاً پاداش را دریافت خواهید کرد؛ اما مشاهده تلاش والدین برای گذران زندگی، باعث شده آنها بخواهند از چالش‌های مالی نسل ایکس و میلنیان در امان باشند و آینده مالی متفاوتی برای خود رقم بزنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/xbsu
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.