کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کارنگ صدوسیزدهم منتشر شد

در این شماره «کارنگ» به سراغ صاحبان کسب‌وکارهای شهرهای دور از مرکز رفتیم و با آنها در مورد وضعیت اکوسیستم استارتاپی و نوآوری استان‌شان به گفت‌وگو نشستیم.

مهرداد یزدانی، هم‌بنیان‌گذار پلتفرم کرادفاندینگ آی‌فاند معتقد است که یکی از چالش‌های اصلی شرکت‌های اکوسیستم نوآوری تأمین سرمایه است و با تأکید بر این نکته که راهکار حل چالش کمبود سرمایه برای اکوسیستم نوآوری اساسی و کلیدی است، می‌گوید: «دولت برای حل این مشکل هیچ برنامه‌ای ندارد. وظیفه دولت تنظیم نرخ مرغ و تخم مرغ نیست. وظیفه دولت راهبری و ایجاد آرامش است. دولت باید یک آینده روشن از کشور پیش روی عموم بگذارد تا افراد راغب باشند در کشور سرمایه‌گذاری کنند و کسب‌وکارها را توسعه دهند. کسب‌وکارهای ما به سمت کوچک‌شدن رفته‌اند و هرازچندگاهی خبر نابودی یک کسب‌وکار را می‌شنویم.»

سید محمدصادق میری، بنیان‌گذار و مدیرعامل استارتاپ استودیو سلام در مورد معضل کمبود نیروی انسانی و مهاجرت توضیح می‌دهد: «ما با دو نوع مهاجرت، یعنی مهاجرت به خارج و مهاجرت به تهران مواجهیم. همین موضوع باعث شده با کمبود نیروی انسانی روبه‌رو باشیم، چون اگر نیرویی بااستعداد باشد قاعدتاً به سمت تهران کشیده می‌شود. به این دلیل که در تهران قدر آنها بهتر دانسته می‌شود و حقوق و دستمزد هم در تهران بالاتر است.»

سارا راد، هم‌بنیان‌گذار ابر دراک نیز معتقد است: «روش‌های رشد در مسیر استارتاپی باید به‌عنوان وسیله تلقی شوند، نه هدف. چه در شیراز و چه در شهرهای دیگر ایران اگر به جای اینکه صرفاً روی شکل‌گیری استارتاپ تمرکز می‌کردیم، روی خلق ارزش برای یک شهر یا استان متمرکز می‌شدیم، در آن صورت انگیزه و مسیر زنده‌ماندن استارتاپ‌ها بسیار هدفمندتر و ارزشمندتر می‌شد.»

در جدیدترین شماره کارنگ گفت‌وگویی نیز با فاطمه قیداری، بنیان‌گذار و مدیرعامل «یوتاژن» داشتیم. او در مورد یوتاژن و محصول آن توضیح می‌دهد: «ما به‌واسطه نیازی که در دوره پاندمی کرونا به وجود آمد، تصمیم به راه‌اندازی یوتاژن و تولید کیت‌های تشخیصی گرفتیم. کمبود کیت‌های تشخیصی در دوره کرونا مختص ایران نبود و این یک نیاز جهانی و بین‌المللی بود. این تهدید توسط کارآفرینان به فرصت تبدیل شد و کیت‌های تشخیصی پی‌سی‌آر در کشور تولید شد. ما در یوتاژن هم به سمت تولید این کیت‌ها حرکت کردیم، اما فناوری‌ای که از آن استفاده کردیم متفاوت‌تر از نمونه‌های مشابه بود. ما از فناوری سریع مولکولی استفاده می‌کنیم که تا امروز به‌شخصه نمونه داخلی دیگری از این محصول با این فناوری سراغ ندارم.»

در این شماره گزارشی هم از شرکت مایکروسافت و سیستم رتبه‌بندی توصیفی جدید آن تهیه کرده‌ایم. به نظر می‌رسد مایکروسافت پس از کاهش پاداش و مزایای کارمندانش در سال جدید به دنبال راه‌حل جدیدی برای پاداش دادن به آنهاست. این شرکت می خواهد با این یک سیستم رتبه‌بندی جدید عملکرد کارمندان خود را بررسی و بر این اساس پاداش آنها را تعیین کند.

گزارش دیگر این شماره هم در مورد چالش‌های هوش مصنوعی مولد است. هوش مصنوعی مولد، با توانایی بالقوه‌ای که در تولید محتوا دارد، می‌تواند اساس تجربه ما از اینترنت را تغییر دهد. همان‌طور که هوش مصنوعی مولد به حرکت بی‌وقفه خود به جلو ادامه می‌دهد، مرز بین محتوای تولیدشده توسط ماشین و انسان کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر خواهد شد. این مسئله باعث می‌شود خطر انتشار اطلاعات غلط افزایش یابد و مردم نسبت به اینترنت بی‌اعتماد شوند.

متن کامل تمام این گزارش‌ها را می‌توانید در کارنگ صدوسیزدهم بخوانید.

کارنگ؛ امروز درباره فردا بخوانید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/fp8m
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.