کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
هفتهنامه اقتصاد نوآوری ایران، کارنگ، به هفتادوچهارمین شماره خود رسید. این شماره کارنگ امیراحمد برکتین، مدیرعامل میاره منتشر شده است.
امیراحمد برکتین میگوید: میاره در سال ۹۵ کار خود را از مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف شروع کرد. آن زمان همهچیز در حد یک ایده بود. بنچ مارک ما در آن زمان شرکتی به نام پستمیتس (Postmates) در آمریکا بود. مهمترین جذابیتی که این کسبوکار برای ما داشت، این بود که در تگلاینش میگفت ما داریم آمازون Z to A درست میکنیم. در صنعت تجارت الکترونیک، چیزی که در سالهای ۲۰۱۳، ۲۰۱۴ ترند بود و آمازون هم به همان روش کار میکرد، این بود که در لجستیک آن فرستمایل، میدمایل و انبارکردن انجام میشد.
در صفحه لجستیک نیز گفتوگویی با ابوالقاسم چیذری، مدیرعامل پیک بادپا داشتیم. چیذری در مورد دغدغههای این روزهایش میگوید: سه موضوع دغدغه این روزهای ماست؛ یکی اینکه برای به دست آوردن رهبری بازار گوشه و بازار کلاسیک بهشدت نیازمند سرمایهگذاری هستیم. عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری، دغدغهای دیگر، نهتنها برای ما، بلکه برای مجموعههای کوریر سرویس درونشهری است که مجموعههای حملونقلی بهواسطه این دوگانگی بهشدت در عذاب هستند. مشکل دیگر ما این است که افراد زیادی بدون مجوز و بدون هماهنگی با بادپا روی شیشه یا سردر مغازه خود لوگوی بادپا را نصب کردهاند و با این لوگو اقدام به ارائه خدمات به شهروندان میکنند.
در این شماره گزارشی هم در مورد کشاکش وزارت صمت، وزارت اقتصاد، وزارت ارتباطات، شاپرک، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و کارگروه اقتصاد دیجیتال بر سر یک نماد پرحاشیه برای شما تهیه کردهایم. بیش از ۴۰ روز از قطعی اینترنت و آسیبهای جبرانناپذیرش به کسبوکارهای اینترنتی، شاپرک اعلام کرد از ۲۴ ماه جاری، پایانههای اینترنتی فاقد اینماد یا دارای هویت نامنطبق با مالک نماد، طی شش هفته از تاریخ یادشده از سمت این شرکت غیرفعال خواهند شد. آیا الان و در این روزها که اینترنت و اقتصاد مرتبط با آن بدترین روزهای خود را سپری میکند، زمان مناسبی برای مطرح کردن دوباره اینماد و الزام آن هست یا نه؟!
گزارشهای متعدد دیگری را نیز از ایران و جهان و در مورد موضوعات متنوعی چون خردهفروشی بزرگ سلزفوزس، ابرآروان و تحریم آن توسط اتحادیه اروپا، استارتاپهایی که بر اثر قطعی اینترنت تعطیل شدند، صرافی ارز دیجیتال FTX و مسیری که از سال ۲۰۱۷ به سمت فروپاشی طی کرده، میتوانید در جدیدترین شماره کارنگ بخوانید.
کارنگ امروز را در مورد فردا بخوانید.
دانلود رایگان کارنگ
دریافت اشتراک هفتهنامه کارنگ
فهرست مطالب
- نظرها و خبرها
- همدستی ابر و باد و مه و خورشید و فلک و مسئولان محترم / اینماد؛ همین الان؟ شوخی میکنید؟!
- فضای مجازی آینه جامعه ایران است؛ به جای انکارش باید در آن دقیق شویم و خود را بهتر بشناسیم / برای کیان ایران
- در چهلمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران مطرح شد / تحدید اینترنت به بهانه امنیت
- ادامه حمایتهای وزارت ارتباطات از پیامرسانهای داخلی / تماسی ارزانتر از هر تماس دیگر
- رگولاتوری
- از طریق مجامع بینالمللی پیگیر احقاق حقوق نخبگان کشور خواهیم بود! / واکنش وزیر ارتباطات به حذف اپهای ایرانی از گوگلپلی
- فعالان تجارت دیجیتال کشور منتظرند ببینند در کشاکش وزارت صمت، وزارت اقتصاد، وزارت ارتباطات، شاپرک، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و کارگروه اقتصاد دیجیتال در نهایت حرف چه کسی درباره اینماد بر کرسی مینشیند؟ / سه وزارتخانه و یک نماد پرحاشیه
- فعالان صنعت رمزارز از جمله مدیران صرافیهای داخلی نگراناند الزام اینماد در شرایط فعلی به زیرزمینیشدن این بازار منجر شود / رمزارزها و اینماد؛ استخوانی لای زخم!
- بانک مرکزی موظف به ایجاد زیرساخت برای عرضه رمزدارایی شد / معاون اول رئیسجمهور آییننامه استخراج رمزداراییها را ابلاغ کرد
- خبر عجیب هفته: ابرآروان در فهرست تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفت / ابرآروان:در مقابل جعل واقعیت شکست خوردهایم!
- گزارش ویژه
- دیترویت برای ساخت دو جاده ویژه آماده میشود / جادههایی که شارژ میکنند
- آرین افشار از آمارهای اولیه «زنجیره همدلی» در خصوص آسیبهای وارده به اکوسیستم استارتاپی خبر داد / حداقل ۵۰ استارتاپ متوقف یا تعطیل شدهاند
- بیلبورد و مارکتینگ
- درباره حساسیت استفاده از تصاویر انسانی / آدمها از یکدیگر توقع بیشتری دارند تا از برندها
- شرکت بهنوش با همکاری آژانس تبلیغاتی بادکوبه، با نگاهی خلاقانه به ظرفیتهای محصولی قدیمی، توانسته تبلیغاتی هدفمند و ماندگار انجام دهد / شما هم ماءالشعیرتان را دلستر صدا میزنید؟
- شخصیسازی تجربه کاربری چیست و چه کاربردی دارد؟ / احترام به شخصیت کاربران با شخصیسازی
- در بازاریابی تمرکز روی هدف اصلی نقشی اساسی دارد / با یک تیر فقط یک نشان را بزنید!
- سلامت
- گزارشها نشان میدهند همزمان با بالا رفتن جمعیت سالمند در جهان، تقاضا برای مراقبهای از راه دور هم افزایش یافته است / رشد بازار سلامت دیجیتال با تمرکز بر سلامت سالمندان
- گفتوگو با رحمتالله مهدیخانی، بنیانگذار استارتاپ سیواَپ که در بازار روبهرشد اما پرمانع سالمندی فعال است / ریسک سرمایهگذاری روی استارتاپها بالا رفته است!
- روندهای سلامت دیجیتال در سال ۲۰۲۳ / پیشگیری و پیشرفت فناورانه
- لجستیک
- رشد ۶۴درصدی فروش مبتنی بر لجستیک در آمریکا / رشد استارتاپهایی مشابه اینستاکارت
- گفتوگو با ابوالقاسم چیذری، مدیرعامل پیک بادپا شرکتی که در رقابت با کسبوکارهای نوآور دچار بحران شد، اما با شناخت بازار توانست از آن عبور کند / ۲۷ سال لجستیک
- بهمنظور توسعه پهپادهای تحویل کالا انجام میشود / همکاری دوردش با وینگ
- داستان اصلی
- گفتوگو با امیراحمد برکتین، مدیرعامل میاره؛ او معتقد است منفکشدن از اکوسیستم جهانی سرعت رشد استارتاپها را به حدی کاهش میدهد که دیگر استارتاپبودن معنایی نخواهد داشت / اکوسیستم آکواریومی جواب نمیدهد
- فینتک
- سه دستور بانک مرکزی برای کنترل دارایی بانکها / محدوده مجاز رشد ترازنامه: ۱.۵ تا ۲.۵
- آیا اخراجها در آستانه سال نو میلادی، به حوزه فینتک آمریکا هم رسیده است؟ / هیچکس از تعدیل مصون نیست!
- گفتوگو با سعید بدره، مدیرعامل شرکت فناوری و راهحلهای هوشمند سپهر / متمرکز بر ارائه سامانههای نرمافزاری لبه فناوری
- گفتوگو با حسین بصرهئی، معاون نرمافزار شرکت دادهورزی سداد درباره رویکردهای جدید هلدینگ / بانکداری باز و بانک ملی
- رمزارز
- کارشناسان معتقدند اتفاقی که برای صرافی افتیایکس افتاد با توجه به رویکرد این کسبوکار دور از انتظار نبوده؛ نگاهی بیندازید به مسیری که این کسبوکار طی کرده است/ جاده ورشکستگی
- فرایند تأیید رمزارزهای باارزش در بلومبرگ / یک راهنما برای مشتریان نهادی
- چهرهها
- سرمایهگذاران میگویند سلبریتیها یک طرح پانزی را تبلیغ میکردهاند / چهرهها زیر ذرهبین
- خردهفروشی بزرگ سلزفورس از کارمندان خواسته به دفاتر کار بازگردند و دیگر دورکاری نکنند / مارک بنیوف هم تجدیدنظر کرد!
- درباره ایاز اسد که چهره این روزهای دیزنی است / مرد باهوش بازاریابی
- اپل پس از گذشت سه سال هنوز موفق به یافتن جایگزینی برای جانی ایو نشده است / در جستوجوی جایگزینی برای طراح افسانهای اپل
- فرهنگ
- یک استارتاپ تأیید اولیه سازمان غذا و داروی آمریکا را گرفت / یک گام تا عرضه مرغ مصنوعی
- غول فناوری جهان در سیاستهای مقابله با آزار جنسی و تبعیض جنسیتی خود بازنگری میکند؛ تلاش این شرکت برای در نظر گرفتن بیشتر روندهای اجتماعی و هنجارهای جامعه چقدر موفقیتآمیز خواهد بود؟ / فرهنگ سمی مایکروسافت در محافظت از «پسران طلایی»
- خدمات آنلاین پریمارک مشکلات دیجیتالیشدن خردهفروشان سنتی را نشان میدهد / آنلاین بخر، حضوری تحویل بگیر!
- برند کارفرمایی
- سرپرست ارشد توییتر در پی سیاستهای جدید استعفا داد / میروم تا دوستانم بمانند
- با روندهای استخدامی سال ۲۰۲۳ آشنا شوید؛ از کمکگرفتن از هوش مصنوعی گرفته تا احترام به تنوع، برابری و شمول / دگردیسی بزرگ
- کار از راه دور کارمندان برای کارفرمایان مشکلاتی ایجاد کرده است / آزادی بدون توقف
- خردهفروشی
- خرید از تیکتاک برای آمریکاییها / همکاری سازنده
- یک خردهفروش چطور میتواند بدون ازدستدادن مشتریان خود، برای سایر برندها تبلیغ کند و از این طریق به درآمد برسد؟ / این چالش نیست فرصت است
- آیا امسال خردهفروشان میتوانند از بازار کریسمس بهخوبی بهره ببرند؟ / همهچیز در هالهای از ابهام
- استفاده از هوش مصنوعی در خردهفروشی حضوری / قلاب فروشنده کجا گیر میکند؟
- تاریخ نوآوری
- محبوبترینها ماندگارند / رسانههای اجتماعی امروزی در گذر زمان
- پیدایش و دگرگونی رسانههای اجتماعی و رشد بهنسبت شتابان این شبکهها، آنها را در جایگاه یک نیروی جامعهشناختی و تجاری قرار داده و دنیای کسبوکار را دگرگون کرده است / مهره اثرگذار دنیای کسبوکار
- طنز و حکمت
- نصایح طغرای مشهدی / زمانه ساز راک و رنگ دارد
- شبنوشتههای یک بچهنوآور! (۶۷) / قرار در اینستاگرام یا چهارراه مولوی؟
- دورهمی سیلیکونولی بچههای بامرام شوش