کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گزارش فصلی رگولاتوری از وضعیت فناوری اطلاعات و ارتباطات منتشر شد / آهنگ کند توسعه اینترنت ثابت همچنان ادامه دارد

گزارش شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات مربوط به سه ماه سوم سال 1401 منتشر شد. این گزارش به خوبی نشان می‌دهد که با وجود وعده‌های وزیر ارتباطات مبنی بر توسعه در بخش اینترنت ثابت، همچنان این رشد به کندی صورت می‌گیرد و بخش زیادی از کاربران اینترنت ثابت که به حدود 9 میلیون و 994 هزار نفر می‌رسند هنوز از تکنولوژی ADSL استفاده می‌کنند و بیشترین سرعتی هم که در اختیار این کاربران قرار گرفته بیشتر از 10 مگ نیست. همچنین این گزارش خلاصه‌تر از گزارش‌های فصلی دیگر رگولاتوری است و در آن دیگر خبری از اعلام شاخص‌های کیفیت پهنای باند کشور نیست.

این گزارش نشان می‌دهد مانند سال‌های گذشته رشد در بخش مشترکان پهنای‌باند سیار همچنان بیشتر از رشد مشترکان پهنای باند ثابت است و با وجود برنامه‌ها و وعده‌ها وزارت ارتباطات برای تحول در بخش اینترنت ثابت، کاربران به دلیل کیفیت پایین و سرعت نه چندان قابل توجه در اینترنت ثابت، از اینترنت همراه استفاده می‌کنند.

طبق این گزارش در حالی که میزان مشترکان پهنای‌باند سیار در پاییز سال جاری نسبت به پاییز سال گذشته (1400) 11.46 درصد رشد داشته، در بخش مشترکان پهنای‌باند ثابت تنها 1.70 درصد رشد نسبت به پاییز سال 1400 دیده می‌شود.

با این وضعیت طبیعی است که میزان ضریب نفوذ پهنای‌باند سیار نیز بیشتر از ثابت باشد. طبق این گزارش ضریب نفود پهنای‌باند سیار از 109.27 در پاییز سال 1400 به 120.78 درصد در پاییز 1401 رسیده و رشد 10.62 درصدی داشته است. در مقابل ضریب نفوذ پهنای‌باند ثابت تنها با 0.93 درصد رشد از 12.96 درصد در پاییز سال گذشته به 13.08 درصد در پاییز سال جاری رسیده است.

مشترکان تلفن‌همراه در پاییز 1401 نسبت به پاییز سال گذشته رشد 7.20 درصدی داشته و به 145 میلیون و 667 هزار و 536 مشترک رسیده است.

همچنین مشترکان تلفن ثابت نیز نسبت به پاییز سال گذشته تنها 0.12 درصد رشد داشته‌اند، از 29 میلیون 306 هزار و 782 مشترک به 29 میلیون و 342 هزار و 60 مشترک در بخش تلفن ثابت رسیده‌اند.


ADSL همچنان پیشتاز


از زمان روی کار آمدن عیسی زارع‌پور به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از شهریور سال 1400 تا کنون، او بارها بر رشد و توسعه اینترنت ثابت تاکید کرده و بخشی از تمرکزش را در کنار رشد پلتفرم‌ها بومی، روی پروژه دیگر وزارتخانه تحت مدیریتش یعنی پروژه فیبرنوری گذاشته است.

با اینکه از بهمن سال گذشته کلید توسعه شبکه فیبرنوری در کشور زده شده است، اما گزارش رگولاتوری نشان می‌‎دهد که بعد از گذشت تقریبا یک سال اینترنت بر مبنای تکنولوژی فیبرنوری یا FTTH هنوز جایگاهی در سبد خانواده‌ها ندارد و همچنان کاربران از در بخش اینترنت ثابت از تکنولوژی قدیمی ADSL استفاده می‌کنند.

طبق گزارش رگولاتوری 77 درصد سهم بازار مشترکان پهنای‌باند به تفکیک تکنولوژی به X-DSL می‌رسد و تنها 17 درصد مشترکان پهنای‌باند ثابت از تکنولوژی فیبرنوری (FTTH) استفاده می‌کنند.

در این میان سرعتی هم که کاربران اینترنت ثابت دریافت می‌کنند چنگی به دل نمی‌زند. طبق نمودارهای این گزارش بیشترین سرعتی که کاربران اینترنت ثابت دریافت می‌کنند بین 2 تا 10 مگابیت بر ثانیه است و تعداد این کاربران تنها به بیش از 4 میلیون نفر می‌رسد.

همچنین تعداد کاربرانی که به سرعت بین 10 تا 20 مگ دسترسی دارند 3 میلیون نفر اعلام شده است. کاربرانی که به سرعت 20 تا 30 مگ هم دسترسی دارند زیر 500هزار نفر اعلام شده است و کاربران که به اینترنت بالای 30 مگ دسترسی دارند در حدود 1 میلیون نفر بروآورد شده است.

بازار اینترنت ثابت همچون گذشته با سهم 49 درصدی در اختیار مخابرات است و 30 درصد بازار در اختیار 17 شرکت FCP است. همچنین ایرانیان نت که قرار بود پروژه فیبرنوری به در منازل را به سرانجام برساند بعد از گذشت بیش از یک دهه از این بازار تنها 0.018 درصد سهم دارد.


بازار اینترنت سیار در اختیار 4G


این گزارش نشان می‌دهد که بازار اینترنت سیار در اختیار تکنولوژی 4G است. طبق این گزارش 90 درصد تعداد مشترکان از پهنای باند براساس تکنولوژی 4G استفاده می‌کنند و تنها 10 درصد مشترکان از پهنای باند 3G بهره می‌برند. در این گزارش با اینکه بیش از دو سال از شروع به فعالیت سایت‌های 5G در کشور شده، اماری از تعداد مشترکان و ضریب نفوذ آن در کشور ارائه نشده است.

سهم بازار مشترکان پهنای‌باند سیار نیز ابتدا به همراه اول با 53 درصد سهم و بعد ایرانسل با 43 درصد سهم می‌رسد. از این بازار رایتل با اینکه به عنوان اپراتور دیتای همراه شناخته می‌شود، تنها 4 درصد است.

این گزارش سهم بازار اپراتورها از مصرف دیتای اینترنت را هم مشخص کرده که در این زمینه ایرانسل با 53 درصد سهم پیشتاز است و بعد از آن همراه اول با 40 درصد سهم وجود دارد. سهم رایتل در این زمینه برابر با 7 درصد است.


از ضریب نفوذ 13 درصدی اینترنت ثابت تا 120 درصدی اینترنت همراه


در انتهای این گزارش تعداد اشتراک‌های پهنای‌باند ثابت و سیار و ضریب نفوذ در این بخش‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته است. طبق این آمار تعداد اشترک‌ خانگی سرویس اینترنت در پاییز امسال به 9 میلیون 994 هزار و 729 اشتراک رسیده و به این ترتیب ضریف نفوذ در این زمینه برابر با 13.08 درصد اعلام شده است.

همچنین میزان ضریب نفوذ پهنای‌باند اینترنت همراه نیز در پاییز  امثال 120.87 درصد عنوان شده است که نسبت به تابستان سال جاری روند کند رشد را پشت سر گذاشته است. در تابستان امسال ضریب نفوذ اینترنت همراه 120.01 درصد اعلام شده بود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/hrww
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.