کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گفت‌وگو با کاوه مشتاق، مدیرعامل انجمن بلاکچین به بهانه رویداد ۹ ژانویه / صرافی‌های رمزارز زیادی، فاقد استانداردهای امنیتی هستند

فاطمه شایگان / نقطه قوت اکوسیستم رمزارز و کسب‌وکارهای ایرانی این است که بسیاری از مردم برای ورود به این بازار تمایل پیدا کرده‌اند. این موضوع از هات‌مانی بودن ریال نشئت می‌گیرد. کاوه مشتاق، مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران به بهانه رویداد ۹ ژانویه، درباره نقاط قوت و ضعف اکوسیستم ایران و کسب‌وکارهای آن صحبت می‌کند. او می‌گوید: «ضعفی که در اکوسیستم وجود دارد این است که صرافی‌ها بدنه اصلی را تشکیل می‌دهند. همچنین، ما در پروژه‌های بلاکچینی و کریپتوکارنسی فعالیت کم‌تری داشته‌ایم.»


تغییرات اکوسیستم رمزارز و بلاکچین


مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران در این‌باره می‌گوید: «تا چند وقت گذشته بازار یک روند نزولی را طی کرده و اکنون چند روزی است که بازار صعودی شده است. این موضوع باعث شده بود بسیاری از پروژه‌هایی که صرفاً به دنبال خریدو‌فروش رمزارز بودند،‌ کم‌رنگ شوند. از آن طرف نیز پروژه‌های زیادی بر سر کار نیامده‌اند که این موضوع در ایران بسیار مطرح بود. در بازار جهانی، کم‌و‌بیش مشکلات قانونی وجود داشت. می‌توان گفت که در کل امسال، سال پربرکتی نبود.» 


نقاط قوت و ضعف صرافی‌ها و شرکت‌های بلاکچین


کاوه مشتاق، درباره نقاط قوت و ضعف صرافی‌ها اظهار می‌کند: «طبق برآوردی که داشتیم حدود ۷۰۰ صرافی در حال فعالیت هستند و شرکت‌های پرداخت‌یاری به ۴۷۰ صرافی خدمات ارائه می‌‌دهند که این تعداد زیادی است. بسیاری از این صرافی‌ها فاقد هرگونه استانداردهای امنیتی ساده هستند و شاید به این شکل است که وقتی شما دارایی‌تان را تحویل کسی می‌دهید،‌ آن دارایی، در گوشه خیابان نگهداری شود. در واقع اکثر صرافی‌ها حتی صرافی‌های بزرگ در ایران مشکل دارند که این موضوع نقطه‌ضعف بزرگی است. خوشبختانه تاکنون اتفاقی برای صرافی‌ها نیفتاده، اما اگر روزی برای مثال سرقت از صرافی اتفاق بیفتد، برای همه ما بد خواهد شد؛ بنابراین صرافی‌ها باید در بحث امنیت دقیق‌تر عمل کنند و مراقب امنیت رمزارزها و اطلاعات افراد باشند.»

او ادامه می‌دهد: «نقطه قوت صرافی‌ها این است که مشتریان علاقه‌مند هستند و وجود این مشتریان، باعث شده که در یک سال اخیر صرافی‌ها به سمت طرح‌هایی که مردم می‌پسندند، مانند دیفای یا استاپ‌لاس بروند. در واقع امسال فیچرهای کاربرپسند بیشتری دیده شده است، اما فکر می‌کنم همچنان جا دارد که صرافی‌ها، پروژه‌های عملیاتی بلاکچین و رمزارز را تأمین مالی کنند. برای مثال، گروهی وجود دارد که در شبکه بلاکچین، لانچ‌پد ان‌اف‌تی را گذاشتند که لانچ‌پد بسیار موفقی بوده است. صرافی‌ها می‌توانند پروژه‌های مختلف نگهداری کاستودی رمزارز را داشته باشند. بسیاری از کاربران حرفه‌ای نیستند که بتوانند به خوبی از رمزارزشان استفاده کنند؛ به همین دلیل به یک سیستم راحت نیاز دارند. از نظر من صندوق‌های خریدو‌فروش نیز باید راه‌اندازی شود، زیرا برخلاف تبلیغاتی که در اینستاگرام می‌شود، خریدوفروش کار هر کسی نیست. از رمزارز هم می‌شود به‌عنوان یک ابزار استفاده کرد. در واقع ما رمزارز را برای گران شدن خریداری می‌کنیم، در صورتی که می‌توان از آن استفاده‌های دیگری داشت.»


چگونگی کاربردپذیر کردن رمزارز


کاوه مشتاق با اشاره به اینکه اولین پارامتر مورد نیاز برای کاربردپذیر کردن رمزارز در شرایط کنونی، بیدار شدن مردم از توهم پولدار شدن به واسطه رمزارز است، بیان می‌کند: «برای مثال می‌شود از آن در تجارت‌های کوچک استفاده کرد. در واقع، رمزارز در مسائل کوچک می‌تواند مشکلات قشر زیادی از مردم را حل کند و لازم است که توسعه‌دهندگان، راهکارهای مؤثرتر برای مردم را بیشتر ارائه دهند.»


لزوم موافقت رگولاتور برای توسعه


مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران درباره نقش رگولاتور در توسعه اکوسیستم رمزارز کشور بیان می‌کند: «رگولاتور در این معاملات نقشی ندارد و خود را به‌روزرسانی نکرده و به همین دلیل از معادلات کنار کشیده شده است، اما می‌‌تواند با قبول رفع تعهد ارزی با رمزارز، خود را به بازی برگرداند و به جای داشتن نگرانی‌های ذهنی و فلسفی که آینده چگونه خواهد بود، بسیار ساده با کنترل کردن رمپ ورودی و خروجی صرافی‌ها، به مدیریت این فضا بپردازد.»


بلوغ کامیونیتی‌ها


کاوه مشتاق درباره کامیونیتی‌ها خاطرنشان می‌کند: «متأسفانه کامیونیتی در این یک سال اخیر دچار عقب‌گرد شده، زیرا تعداد زیادی از افراد خوب و با‌سواد آن مهاجرت کرده‌اند. در واقع، مهاجرت بلای جان کامیونیتی‌ها شده است. آنها همچنان به یک توسعه‌دهنده و از آن بیشتر به یک کسب‌وکار توسعه‌دهنده خوب نیاز دارند. از نظر من، کامیونیتی‌ها مقداری از پذیرش رمزارزهای فیک بالغ‌تر شده‌اند، اما متأسفانه همچنان شت‌کوین محبوبیت بسیار زیادی در این حوزه دارد.»


شبکه‌سازی؛ مهم‌ترین‌ کار رویداد ۹ ژانویه


مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران، با اشاره به اینکه در رویداد ۹ ژانویه درباره پروژه‌های خوب و همچنین کارهای خوبی که در کامیونیتی اتفاق افتاده، بیشتر صحبت شود، می‌گوید: «مهم‌ترین کاری که این رویدادها می‌توانند انجام دهند، شبکه‌سازی است. در این رویداد می‌شود با افراد زیادی آشنا شد و به‌واسطه هم‌افزایی با یکدیگر می‌توان پروژه‌های زیادی را جلو برد.»

سومین رویداد ۹ ژانویه امسال همچون دوره‌های گذشته، در تاریخ ۱۹ و ۲۰ دی‌ماه، با هدف توسعه اکوسیستم رمزارز و بلاکچین کشور و فرصت‌های کسب‌وکاری و اقتصادی پیش‌ روی فعالان این حوزه نوظهور در کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود. امسال اما توجه به رشد اقتصاد و بازار دیفای و تحولاتی که صنعت مالی غیرمتمرکز رقم خواهد زد، یکی از بخش‌های مهم محتوایی رویداد ۹ ژانویه این حوزه خواهد بود؛ رویدادی که تلاش دارد ضمن رصد دگرگونی‌هایی که رمزارزها و فناوری‌های مرتبط با آنها رقم زده به این پرسش پاسخ دهد که فرصت‌های این تغییرات برای کشورهای در حال توسعه ازجمله ایران کدام‌اند و کدام بخش از این تحولات می‌تواند تهدیدی برای زیرساخت‌های پرداخت یا متغیرهای تأثیرگذار بر کلیت اقتصاد کشور باشد. 

به طور کلی سومین دوره از رویدادهای ۹ ژانویه برای تمام علاقه‌مندان به حوزه‌های بلاکچین و رمزارز و بازارهای نوظهور همچون ان‌اف‌تی، دیفای و دائو مناسب است. علاقه‌مندان برای حضور در این رویداد دوروزه می‌توانند از طریق صفحه رویداد در ایوند ثبت‌نام خود را انجام دهند و با کد تخفیف karang از تخفیف ۵۰درصدی استفاده کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/21vm
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.