کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

عطیه نوری، مدیر ارشد روابط عمومی اسنپ به بهانه برگزاری رویداد برند کارفرمایی مطرح کرد / اعتماد و اعتبار را باید ساخت

عطیه نوری، مدیر ارشد روابط عمومی اسنپ از اهمیت روابط عمومی در هر سازمان و شرکتی گفته است. نوری این بخش را به مانند یک پل ارتباطی بین کارمندان و سازمان می‌داند که وجودش برای اجرایی کردن تصمیمات سازمان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

قسمتی از برند کارفرمایی شرکت‌ها نیز همان تفکری است که کارمندان از شالوده کاری سازمان در ذهن دارند و این مسلم است که اگر بخش روابط عمومی به وظایف خود تمام‌وکمال عمل نکند، برند کارفرمایی سازمان نیز زیر سؤال خواهد رفت.


روابط عمومی پلی است میان کارمندان و سازمان


نوری ابتدا در خصوص چگونگی شکل‌گیری چارت سازمانی هر شرکتی توضیح داد: «چارت سازمانی شرکت‌های مختلف بنا بر نیاز و فرهنگ آن سازمان متفاوت است؛ در برخی شرکت‌ها تیم روابط عمومی (PR) به‌طور مستقیم مسئولیت ارتباطات درون‌سازمانی را بر عهده دارد و در برخی دیگر ارتباطات داخلی از سوی تیمی در بدنه‌ منابع انسانی (HR) مدیریت می‌شود.»

او ادامه داد: «اما چه عنوان سازمانی این واحد Public Relations تعریف شود و چه Corporate Communications، بخشی از فعالیت روابط عمومی به ارتباطات داخلی معطوف می‌شود. روابط عمومی به فراخور مسائل مختلف با سطوح مختلف سازمان محل فعالیت خود در ارتباط قرار می‌گیرد و در این ارتباط می‌تواند با انتقال به‌موقع و مناسب اطلاعات در ایجاد فهم مشترک در سازمان مساعدت کند؛ بنابراین روابط عمومی مسئول ایجاد جریان اطلاعاتی صحیح است و به‌نوعی ارتباطات شفاف و مؤثر بین کارکنان و سازمان را تسهیل می‌کند.»

نوری در ادامه تأکید کرد: «یکی از نزدیک‌ترین تعبیرها به نقش روابط عمومی در ارتباط با ذی‌نفعان داخلی، تشبیه این بخش به پلی بین کارمندان و سازمان برای پیشبرد تصمیم‌گیر‌ی‌های راهبردی و اجرایی است.»


سازمان بدون روابط عمومی چون سازه‌ای غیراصولی است


نوری در اهمیت وجود روابط عمومی گفت: «شبکه‌ ارتباطی در سازمانی که روابط عمومی ندارد، به مانند یک سازه‌ غیراصولی است. یک شبکه ارتباطی ناقص در نهایت به انباشت اطلاعاتی نادرست، شایعات و ناکارآمدی در ارتباطات داخلی منجر می‌شود. روابط عمومی علاوه بر محافظت از جریان شفاف اطلاعات می‌تواند در ایجاد و حفظ هویت سازمان، انتقال ارزش‌ها، مأموریت سازمان، ارتقای فرهنگ سازمانی و مدیریت بحران‌ها نقش مؤثری داشته باشد.»

مدیر ارشد روابط عمومی استپ اضافه کرد: «هرچه ملاحظات روابط عمومی در تصمیم‌گیری‌های یک سازمان بیشتر در نظر گرفته شود، اثرگذاری این بخش در آن سازمان عمیق‌تر خواهد بود. ارتباطات درون‌سازمانی مثل هر ارتباط انسانی دیگری یک تعامل متقابل است و طرفین این ارتباط با همه‌ تنافرها و تناقض‌هایشان باید حس بُرد-بُرد داشته باشند.

تیم روابط عمومی برای پیشبرد اهداف درون‌سازمانی خود بیش از هر چیز باید در همراه‌کردن افراد موفق باشد. برای به دست آوردن این حس همراهی به دو مورد مهم نیاز داریم: اعتماد و اعتبار که هر دو باید ساخته شوند؛ یعنی چیزی نیستند که از اول وجود داشته باشند. ساخت آن هم فرایندی پیچیده‌ و زمان‌بر است و در عین اینکه سخت به دست می‌آید، خیلی ساده و با یک خطای کوچک از دست می‌رود. برای همین هم ارتباط را به یک ارگانیسم زنده‌ تشبیه می‌کنیم که بنا به مدلی که ما آن را پیش می‌بریم، می‌تواند رشد کند یا تضعیف شود.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/m0um
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.