کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

امنیت و شفافیت معیار اصالت پروژه‌های رمزارزی

دو توصیه دیگر برای شناسایی توکن‌های تقلبی

علاوه بر سه توصیه کلیدی در گزارش اصلی که در این صفحه می‌خوانید که می‌توانند راهنمای خوبی برای شناسایی پروژه‌های اصیل از پروژه‌ها و توکن‌های بی‌پشتوانه و جعلی باشند راهکارهای دیگری هم برای شناسایی توکن‌های تقلبی وجود دارد. راهکارهایی که مبتنی بر شفافیت و امنیت هستند و شناسایی آن‌ها البته کمی سخت‌تر است و بیشتر به کار کاربران حرفه‌ای‌تر می‌آیند.


آیا اطلاعات به‌راحتی در دسترس و واضح هستند؟


به وب‌سایت پروژه بروید. عدم وجود وایت‌پیپری که اهداف پروژه، خطرات، اطلاعات مربوط به مدیریت و موارد دیگر را با دقت شرح دهد، یک مشکل بزرگ است. سرمایه‌گذاران باید ماهیت محصول یا پروژه‌ای را که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، درک کنند.

همچنین سرمایه‌گذاران باید توجه داشته باشند که تمامی اطلاعات در وایت‌پیپر ذکر شده باشد. «الکس کونانیخین»، بنیان‌گذار و مدیرعامل Unicoin، یک رمزارز با پشتوانه سهام می‌گوید: «بی‌نظمی در وب‌سایت و عدم ارائه اطلاعات دقیق، دلایلی هستند که می‌توانند صلاحیت یک گروه را از بین ببرند؛ چراکه کلاهبرداران برای اجرای طرح خود، زمان و هزینه زیادی صرف رسیدگی به این موارد نمی‌کنند.»

ادعاهای موجود در وب‌سایت باید توسط اشخاص ثالث اثبات شوند. بنیان‌گذاران پروژه‌های رمزنگاری باید تأییدیه افراد یا شرکت‌هایی که می‌توانند اعتبار آنها را تضمین کنند، ارائه دهند. همچنین سرمایه‌گذاران بالقوه باید پوشش رسانه‌ای چنین پروژه‌هایی را بررسی کنند تا ببینند آیا سؤالاتی مطرح شده است یا خیر. برخی از طرح‌ها همچنین از تبلیغات بیش از حد تهاجمی در رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. نامشخص‌بودن اهداف و زمان‌بندی پروژه و مبهم‌بودن اطلاعات و صحبت‌های فنی درباره سؤالات ساده، می‌تواند نشانگر یک کلاهبرداری باشد.


حسابرسی و امنیت


سرمایه‌گذاران باید نسبت به پروژه‌هایی که حسابرسی نمی‌شوند، بسیار محتاط باشند. «گابریلا کوس» از گروه دارایی دیجیتال جهانی می‌گوید: «حسابرسی و تضمین یک پروژه غیرمتمرکز از سمت شخص ثالث، امری ضروری است.»
حسابرسی‌ها همچنین می‌توانند مسائل امنیتی را شناسایی کنند.

پروژه‌های واقعی امنیت خود را در دسته مسائل مهم قرار می‌دهند و توجه ویژه‌ای به آن دارند؛ چراکه شرکت‌های معتبر نیز در معرض خطرات هک‌شدن قرار دارند. در ژانویه ۲۰۲۲، Qubit Finance، یک پلتفرم غیرمتمرکز که به کاربران اجازه می‌دهد تا با تغییرات قیمت رمزارزها وام بگیرند و پیش‌بینی‌های خود را ارائه دهند، هک شد.

به گفته مقامات این پلتفرم، در ۲۷ ژانویه، هکرها ۲۰۶۸۰۹ سکه بایننس به ارزش ۸۰ میلیون دلار را سرقت کردند. پیش از این، Crypto.com، یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های مبادلاتی، قربانی سرقت بیت‌کوین و اتریوم با ارزش کل بیش از ۳۵ میلیون دلار شده بود.

«نیکلاس دونارسکی»، مؤسس ORE System، ارائه‌دهنده خدمات مرتبط با بلاکچین می‌گوید: «مهم‌ترین موضوعات در مورد تیم، ابزار، نقشه‌راه، جامعه و فناوری است. افراد تمایل دارند در تیم‌هایی که چشم‌انداز عالی برای فناوری خود و نحوه حل مشکلات بزرگ دارند، سرمایه‌گذاری کنند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/39tp
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.