کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

براساس لایحه بودجه سال 1402 / تمامی کسب‌وکارهای فعال در پلتفرم‌های داخلی معاف از مالیات خواهند بود

شروع محدودیت اینترنت از حدود چهار ماه پیش یک مأموریت جدی پیش روی وزارت ارتباطات گذاشت و آن، حمایت از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های بومی بود. حالا برای ادامه این مأموریت، مشوق‌هایی هم برای استفاده از سکوهای بومی در لایحه بودجه سال 1402 در نظر گرفته شده است.

در لایحه بودجه سال آینده امکاناتی برای رشد پلتفرم‌های داخلی در نظر گرفته شده که طبق این لایحه تمامی کسب‌وکارهایی که در پلتفرم‌های داخلی فعالیت کنند، معاف از مالیات می‌شوند.

در تبصره 6 مربوط به عوارض و مالیات در بند «ط» آمده که در راستای حمایت از توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور و تشویق کسب‌وکارهای اینترنتی با استفاده از سکوهای داخلی، تا پایان سال 1402 کسب‌وکارهای حقیقی فعال در سکوهای داخلی مورد تأیید وزارت ارتباطات که فاقد پرونده مالیاتی هستند، به‌صورت پلکانی تا سقف مقرر در ماده (100) قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات با نرخ صفر بوده و جرایم سال‌های قبل ناشی از عدم تسلیم اظهارنامه شامل بخشودگی می‌شود.

همچنین هرگونه کسب درآمد بر بستر سکوها و شبکه‌های اجتماعی خارجی مشمول اخذ مالیات است. در این زمینه آمده که آیین‌نامه اجرایی این بند ظرف مدت دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

حمایت از سکوهای بومی و اصرار حاکمیت به استفاده از این پلتفرم‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که پس از گذشت بیش از 115 روز از شروع محدودیت‌های اینترنتی در کشور، همچنان اکثر پلتفرم‌های محبوب ایرانیان؛ ازجمله اینستاگرام و واتس‌اپ فیلتر هستند و از اظهارات مقامات دولتی و حاکمیتی ازجمله شورای عالی فضای مجازی هم به نظر می‌رسد تا زمانی که این شرکت‌ها دفتری در کشور فعال نکنند، به‌صورت دائم فیلتر خواهند ماند.

در بیش از سه ماه گذشته به دنبال محدودیت‌های اینترنتی، در کنار سردرگمی مردم، بسیاری از کسب‌وکارها با خسارت روبه‌رو شده و رو به تعدیل نیرو آورده‌اند. همچنین در این بین خبرهایی از مهاجرت تیم‌های استارتاپی به کشورهای همسایه برای دسترسی به اینترنت باثبات به گوش می‌رسد.

با وجود این خسارت‌ها، دولت آمارها و وضعیت ایجادشده در کشور را بزرگ‌نمایی و غیرواقعی می‌داند و اعلام می‌کند که از زمان فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ، سکوهای بومی توانسته‌اند نیاز کاربران و کسب‌وکارها را برطرف کنند؛ اظهاراتی که مدیران حوزه فناوری اطلاعات آن را قبول ندارند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ct2v
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.