کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

حسین اسلامی، رئیس هیئت‌مدیره نصر تهران / فناوری اطلاعات؛ عرصه فرصت‌ها و چالش‌ها

همزمان با اینکه تهدیدهای زیادی پیش روی حوزه فناوری اطلاعات کشور وجود دارد و موانع زیادی در این مسیر داریم، اما نباید فراموش کنیم که از سویی دیگر هم شاهد دلخوشی‌ها و حرکات رو‌به‌جلوی جدی در این فضا هستیم. در حال حاضر به موضوع فناوری اطلاعات بیش از پیش در کشور ما توجه می‌شود و می‌توان گفت زیرساخت‌ها به این فناوری اعتماد کرده‌اند و مجموعه‌های سنتی نیز اهمیت این حوزه را درک می‌کنند. برای مثال امروز مجموعه‌ای مانند اتاق بازرگانی به موضوع فناوری اطلاعات و بازیگران آن بیشتر بها می‌دهد و در دولت شاهد ایجاد کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال هستیم.

به‌طور خلاصه به رسمیت نشناختن دارایی‌های مجموعه‌های آی‌تی، مشکلات مربوط به تخصیص ارز و تأییدیه‌های وزارت صمت و ایجاد اختلال در نحوه مواجهه با فناوری‌های نوین در استارتاپ‌ها جزء معضلات قابل بهبود هستند.

غیر از موانعی که به آنها اشاره شد، موضوع تنظیم‌گری یکی از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه است؛ هنگامی که ما در کشور در خصوص نحوه مواجهه با فناوری‌های نوین دچار اختلال هستیم، باید در این میان یک تنظیم‌گر وجود داشته باشد، نه اینکه فعالان این حوزه به چندین تنظیم‌گر مختلف ارجاع داده شوند. این تنظیم‌گر که می‌توان آن را تنظیم‌گر تنظیم‌گران نامید، اگر قرار است در دولت ایجاد شود، باید زیرمجموعه رئیس‌جمهوری یا معاون اول آن باشد و اگر قرار است فراقوه‌ای عمل کند، باید به‌عنوان زیرمجموعه شورای عالی فضای مجازی در نظر گرفته شود.

مهم‌ترین خواسته فعالان حوزه فناوری اطلاعات قبل از هرگونه حمایتی، رفع موانعی است که پیش رویشان قرار دارد. این موانع در حوزه‌های سخت‌افزار، نرم‌افزار، استارتاپ‌ها و… متفاوت هستند و پیچیدگی خاص خودشان را دارند. در همین راستا مهم‌ترین کار صنف هم واسطه‌گری و رساندن صدای تخصصی بدنه بخش خصوصی و فعالان حوزه فناوری اطلاعات به مجموعه حاکمیت و دولت است. رفع این موانع نیازمند ارائه تصویر متفاوتی از این حوزه برای مدیران ارشد کشور است و این کار همزمان باید توسط فعالان این حوزه و خود دولت انجام گیرد.

چشم‌انداز آینده این صنعت، حضور حداکثری زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در اقتصاد است و با توجه به اینکه شناخت فعالان بخش خصوصی و سنتی از اقتصاد دیجیتال با افزایش همراه بوده، این انتظار را داریم که درصد اقتصاد دیجیتال در کل اقتصاد نیز افزایش یابد. در حال حاضر بر اساس آماری که وزارت ارتباطات ارائه داده، اقتصاد دیجیتال حدود 7.4 درصد از کل اقتصاد ما سهم دارد؛ این رقم می‌تواند تا ۲۵ درصد افزایش پیدا کند؛ با این شرط که حوزه فناوری اطلاعات در بسیاری از بخش‌های سنتی توسعه یابد، در این صورت شاهد ایجاد شکوفایی در اقتصاد کشور خواهیم بود.

اهمیت روز فناوری اطلاعات را می‌توان از چند منظر بررسی کرد؛ اول اینکه این روز در تقویم با پیشنهاد نظام صنفی ثبت شده و ما پیش از این روزی را با این عنوان نداشتیم. همچنین این روز به نام حکیم خوارزمی ثبت شده که یک دانشمند ایرانی، صاحب مجموعه‌های مختلف و منشاء اثر، ثمر و تحولات جدی است. مهم‌ترین اثر این نام‌گذاری این است که فارغ از خود بدنه صنف و فعالان حوزه فناوری اطلاعات، عامه مردم بیشتر با این حوزه آشنا شوند و این موضوع را که پیشرفت کشور تا چه اندازه به پیشرفت فناوری اطلاعات وابسته است، درک کنند. آنهایی که در حوزه سرمایه‌گذاری فعال

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/73l4
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.