کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

در نشست خبری نمایشگاه ایران‌هلث عنوان شد / اختصاص یک سالن به استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌های حوزه سلامت در ایران‌هلث

اولین نشست خبری بیست‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، دارویی و آزمایشگاهی (ایران‌هلث) برگزار شد. این دوره از نمایشگاه ایران‌هلث را پارک فناوری در محل نمایشگاه بین‌المللی برگزار خواهد کرد.

نشست اخیر با حضور مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک فناوری پردیس و شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه و امین‌رضا خالقیان، دبیر نمایشگاه ایران‌هلث برگزار شد.

در این نشست خبری، اهداف مهم نمایشگاه ایران‌هلث؛ ازجمله توسعه فناوری‌های حوزه سلامت، ایجاد ارتباط با فعالان این حوزه در خارج از کشور، بازاریابی خارجی و داخلی در حوزه سلامت و استقبال از سرمایه‌گذاران خارجی معرفی شدند.

گروه‌های کالایی که در این نمایشگاه مجاز به شرکت هستند شامل تمام تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، صنایع دارویی و کلیه صنایع مرتبط با موارد ذکرشده هستند.

نکته قابل تأمل این دوره از نمایشگاه ایران‌هلث، اختصاص یکی از سالن‌های نمایشگاه به استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌های حوزه سلامت است.

شایان ذکر است که این نمایشگاه طی روزهای 29 اردیبهشت تا اول خرداد در محل نمایشگاه دائمی تهران برگزار خواهد شد.


هم‌افزایی در حوزه سلامت


صفاری‌نیا در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «یکی از ظرفیت‌های بزرگ کشور که علاوه بر عمق دانشی که دارد، از سهم بازار خوبی هم در خارج و داخل کشور برخوردار است، حوزه سلامت است. همچنین این حوزه در بخش صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان دارای ظرفیت‌های خوبی است.»

او در ادامه با این توضیح که تجهیزات پزشکی و صنعت دارو دو شاخه اصلی حوزه سلامت هستند، توضیح داد: «در هر دو بخش تجهیزات پزشکی و دارو تعداد قابل توجهی شرکت فناور و دانش‌بنیان وجود دارد. هر فعالیتی که بتواند باعث هم‌افزایی و بالاتر رفتن سهم بازار این حوزه در کشور و بازار جهانی شود، مورد هدف ماست. از سوی دیگر نیازمندی‌های فناوری هم قاعدتاً با توجه به پیشرفت‌های علمی و فناوری در سطح جهانی به تبع نیازمند تبادلات جهانی نیز است.»

صفاری‌نیا افزود: «یکی از اولویت‌های پارک فناوری پردیس که از ابتدا بر آن سرمایه‌گذاری کرده، حوزه سلامت بود. به همین جهت به جز فعالیت‌های پارک فناوری پردیس که عملاً از سال 1384 شروع شد، از اوایل دهه 90 توانستیم مجوز پارک فناوری سلامت پردیس را نیز از وزارت بهداشت با عنوان اولین پارک فناوری سلامت دریافت کنیم.»

او در ادامه توضیح داد که اکنون بیش از 100 شرکت فناور و نوآور در حوزه سلامت در پارک فناوری سلامت پردیس حضور دارند. به گفته او برخی از این شرکت‌ها دارای شرکا و سهام‌داران خارجی هم هستند.

صفاری‌نیا توضیح داد که پارک فناوری پردیس برای برگزاری نمایشگاه ایران‌هلث با وزارت صمت و وزارت بهداشت، همچنین اتحادیه‌های فعال در این حوزه همکاری کرده است.


اهداف نمایشگاه ایران‌هلث


رئیس پارک فناوری پردیس درباره اهداف برگزاری نمایشگاه ایران‌هلث گفت: «توسعه فناوری‌های حوزه سلامت در قالب نمایشگاه و رویدادهای جانبی آن، درگیر کردن مجموعه‌های خارجی و بخش‌های علمی کشور و کمک به انعکاس دیدگاه‌های فعالان این حوزه در کشور، ایجاد ظرفیت برای بازاریابی خارجی و صادرات محصولات داخلی، کنسرسیوم‌سازی در حوزه بازارهای داخلی و همچنین بازارهای خارجی، شبکه‌سازی داخلی و خارجی و به اشتراک گذاشتن تجربیات توسعه فناوری در حوزه سلامت در قالب نمایشگاه و تجاری‌سازی دستاوردهای کشور در حوزه سلامت از اهداف ایران‌هلث هستند. البته از مجموعه‌های خارجی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در کشور برای توسعه محصولات فناورانه حوزه سلامت نیز استقبال می‌شود.»

او در ادامه توضیح داد که رویکرد ایران‌هلث برای دستیابی به اهداف مذکور، تلاش برای حضور حداکثری شرکت‌های فناوری در این نمایشگاه است.

رئیس پارک فناوری توضیح داد: «معرفی شرکت‌ها و محصولات آنها به سیاست‌گذاران و بخش‌های دولتی کمک خواهد کرد تا در بخش‌هایی که تولیدات و واردات به یک میزان وجود دارد، سهم واردات کاهش پیدا کند.»

 صفاری‌نیا همچنین خاطرنشان کرد که حضور شرکت‌های خارجی باعث می‌شود شرکت‌های ایرانی استانداردهای محصولات خود را افزایش دهند.

او در پایان صحبت‌هایش در خصوص هم‌افزایی بین بخش دولتی و بخش خصوصی در این حوزه ابراز امیدواری کرد.


شناسایی مشکلات استارتاپ‌ها


خالقیان، دبیر نمایشگاه ایران‌هلث نیز در ادامه گفت: «این نمایشگاه با مجوزی که از سازمان توسعه تجارت الکترونیکی دریافت کرده، طی روزهای 29 اردیبهشت تا اول خرداد در محل نمایشگاه دائمی تهران برگزار خواهد شد.»

خالقیان همچنین توضیح داد که رونمایی از آخرین دستاوردهای این حوزه از اولویت‌های اصلی نمایشگاه است و توسط کمیته علمی نمایشگاه ایران‌هلث بررسی می‌شود.

یکی از اقدامات تازه در نمایشگاه ایران‌هلث اختصاص یک سالن به استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌های حوزه سلامت است. با توجه به اینکه دو حوزه اصلی این نمایشگاه مختص تجهیزات پزشکی و داروست، این انتظار نیز می‌رود که استارتاپ‌های شرکت‌کننده در این حوزه فعال باشند.

اما نکته قابل توجه این است که استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهایی که اکنون در حوزه سلامت و دارو سعی در فعالیت دارند، با وزارت بهداشت یا سازمان غذا و دارو نتوانستند همکاری کنند.

خالقیان در خصوص نکته اخیر و همچنین اندازه استارتاپ‌های شرکت‌کننده در ایران‌هلث به خبرنگار «کارنگ» توضیح داد: «رویکرد اصلی برای حضور استارتاپ‌ها در ایران‌هلث دو بخش است. معمولاً استارتاپ‌ها برای ارائه دستاورد خود محلی ندارند، اما نمایشگاه برای دیده‌شدن این دستاوردها محلی را ایجاد کرده و شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌گذاران می‌توانند با این استارتاپ‌ها وارد مذاکره شوند.»

خالقیان در توضیح بخش دوم رویکرد حضور استارتاپ‌ها در نمایشگاه گفت: «بسیاری از استارتاپ‌های فعال در حوزه سلامت در مراحل جدی‌تر کار خود دچار مشکل می‌شوند. یکی از اهدافی که در ایران‌هلث وجود دارد این است که مشکلات استارتاپ‌ها شناسایی و برای مراکز متولی مطرح شود تا راه‌حلی برای آن پیدا کنند.»

او در ادامه تأکید کرد که هم از استارتاپ‌های حوزه دارو و هم از استارتاپ‌های حوزه تجهیزات دعوت می‌شود در این نمایشگاه شرکت کنند.

خالقیان همچنین گفت: «استارتاپ‌ها در هر مرحله‌ای از مسیر خود که باشند می‌توانند در این نمایشگاه حضور داشته باشند و از فرصت ایجادشده استفاده کنند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/fgvv
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.