کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

عصر تازه‌ای آغاز شده، با آن همراه شوید…

درباره گزارشی به قلم نوبلیست اقتصاد و مدیر مؤسسه مکنزی

مجله مشهور فارین‌افرز اخیرا در گزارشی وضعیت صنعت را در دنیای پس از پاندمی بررسی کرده و چیزی متفاوت از نکته‌های معمول را در تحلیل خود لحاظ کرده است. در این تحلیل که به قلم جیمز مانایکا رییس و مدیر مؤسسه جهانی مکنزی و مایکل اسپنس نوبلیست سال 2003 اقتصاد و استاد مدرسه کسب‌وکار استنفورد در فارین‌افرز منتشر شده، روند رشد اقتصادی در کشورهای صنعتی در اثر افزایش چشمگیر بهره‌وری صعودی پیش‌بینی شده است. صنایع در این کشورها کانون تازه تولید ثروت هستند، ولی برای این موضوع باید به سرمایه‌گذاری در رویه‌های غیرمتعارف ترغیب شوند.

منظور از غیرمتعارف چارچوبی است که به دلیل فشار ناشی از پاندمی، بسیاری از روندهای صنعت و تولید را دیجیتالی، رباتیک و هوشمند می‌کند. گزارش تازه مجله فارین‌افرز به طور کلی خبر از تأثیر مثبت پاندمی روی صنایع جهان دارد. این روند برخلاف چیزی بود که در سال ابتدایی کرونا به اقتصادهای صنعتی تحمیل شد و ظرف 12 ماه رشد اقتصادی آن‌ها را منفی کرد. از این مهم‌تر اما رشد درآمد در کشورهای صنعتی است که در طول دهه آینده سالی یک درصد از محل افزایش بهره‌وری رشد خواهد کرد و مستقیما 3500 دلار را به حساب شهروندانی در سوئد، اسپانیا، ایالات متحده، فرانسه، ایتالیا، انگلستان و آلمان واریز می‌کند. این خبر که نشان از تأثیر متناقض پاندمی بر اقتصادهای بزرگ دارد، تماما خوشایند نیست.

خبر بد درباره تأثیر بهره‌وری بر کشورهای صنعتی این است که در محاسبات جایی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط در نظر گرفته نشده و این یعنی وقوع دوباره اتفاقی که در بحران 2008 برای SMEها رخ داد و افت شدید سطح درآمد و نوآوری در واحدها را ایجاد کرد. از آن‌سو، یک نکته که در رشد بهره‌وری یا رشد درآمد دیده نمی‌شود، مسائل زیست‌محیطی و اقتصاد سبز است. متأسفانه با وجود خطر جدی گرمایش زمین، هنوز هم تغییرات آب‌وهوایی در مقیاس‌های اقتصادی چندان لحاظ نمی‌شوند. بنابراین سرمایه‌گذاری در فناوری‌های سبز باید با جدیت بیشتر در دستور کار کشورها قرار گیرد.

توصیه این گزارش، تلاش سیاست‌گذاران به تشدید سطح رقابت در این اقتصادها در کنار تشویق غول‌های فناوری به توسعه اکوسیستم نوآوری خود با هدف جذب بنگاه‌های کوچک و متوسط است. سیاست‌گذاران می‌توانند با تجدیدنظر در قوانین رقابت، رویه‌های ورشکستگی و مقررات مربوط به محصولات و بازار کار، روند طبیعی فعالیت اقتصادی را احیا و تقویت کنند. کارویژه مهم دیگری که باید دولت‌ها از طریق اهرم‌های مختلف، شرکت‌ها را به آن تشویق کنند، افزايش سرمایه‌گذاری روی مهارت کارکنان است.
در نهایت باید گفت دوره تازه‌ای از رشد اقتصادی آغاز شده که تقویت نوآوری را به‌شدت تحریک کرده است. البته اینکه این دوره، به عصر تازه‌ای از حیات انسان‌ها بدل شود، به تدبیر دولت‌ها برمی‌گردد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/dysx
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.