کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

فعالان حوزه گردشگری آنلاین از مشکلات این صنعت می‌گویند / در صنعت گردشگری نوآوری نداریم

فعالان کسب‌وکارهای گردشگری آنلاین در پنلی که در حاشیه بیست‌وششمین نمایشگاه الکامپ برگزاری شد اعلام کردند که بزرگترین مشکل این صنعت نبود نوآوری است. به باور آنها متأسفانه در حوزه گردشگری فاقد نوآوری هستیم  و کار استارتاپ‌ها در این صنعت فقط بلیت‌فروشی شده است.

همچنین در این پنل اعلام شد که اختلاف‌ شرکت‌های هواپیمایی با دولت در قیمت‌گذاری هم‌اکنون بازار فروش بلیت‌های داخلی را ۳۰ درصد کوچک کرده و در این شرایط حفظ نیروی انسانی برای آنها مشکلات بزرگی به وجود آورده است.

در این پنل تاکید شد که دولت با اعمال قیمت‌های دستوری به دنبال افزایش سفرهای تفریحی مردم است و این مسئله سبب شده هم‌اکنون بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس به سهولت در دسترس افراد نباشد.


سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری و سفر جذابیت ندارد


توحید علی‌اشرفی، معاون بازاریابی گروه «علی‌بابا» در پنل «استارتاپ‌های سفر: داستان موفقیت به سبک گردشگری» که درحاشیه  نمایشگاه الکامپ بیست‌وششم برگزار شد گفت: «در سال‌های اخیر دسترسی مردم به سفرهای تفریحی با توجه به گرانی‌ها و تورم بسیار کمتر شده است. افزایش هزینه‌های سفر سبب شده شهروندان ایرانی به سفرهای غیرتفریحی روی بیاورند و سفرهای تفریحی بیشتر به سفرهای یک‌روزه به مقاصد کوتاه‌مدت اختصاص یابد.»

معاون بازاریابی گروه علی‌بابا با بیان اینکه دولت با اعمال قیمت‌های دستوری به دنبال افزایش سفرهای تفریحی مردم است، تأکید کرد: «این مسئله سبب شده هم‌اکنون بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس به سهولت در دسترس افراد نباشد.»

علی‌اشرفی اظهار داشت: «قیمت‌گذاری دستوری میزان سرمایه‌گذاری را در این بخش کاهش داده و در حال حاضر سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری و سفر در ایران جذابیت لازم را ندارد.»

به گفته او پیش‌تر هزینه اقامتگاه‌ها ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان بود، اما افزایش آن به پنج میلیون تومان سفرهای تفریحی مردم را کمتر کرده است.


نوآوری؛ ضرورت توسعه صنعت گردشگری ایران


در ادامه این پنل مدیرعامل شرکت «فلایتیو» هم قیمت‌گذاری در حوزه بلیت را یکی از اصلی‌ترین مشکلات صنعت گردشگری دانست. همچنین او یادآور شد که شرکت‌های استارتاپی فعال در این صنعت باید نوآوری بیشتری داشته باشند.

کامیار ایرانی در این مورد گفت: «هرچند در فروش بلیت‌های داخلی پروازها مشکلات زیادی داریم، اما همه شرکت‌ها و استارتاپ‌ها در صنعت گردشگری و سفر باید از تجربه یکدیگر استفاده کنند و خلاقیت و نوآوری از ضروریات توسعه صنعت گردشگری و سفر در ایران است.»

ایرانی بیان کرد: «استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌های گردشگری جهان به‌مرور رایج می‌شود و این مهم باید در فرآیندهای سفر در کشورمان مورد توجه قرار گیرد.»

او ادامه داد: «استارتاپ‌ها در هفت یا هشت سال فعالیت در فضای مجازی تجربه خوبی کسب کرده‌اند، اما چالش‌ها و مشکلات در این بخش رفتار مشتریان ما را تغییر داده است.»


گردشگری پایدار را تقویت کنیم


بنیانگذار کسب‌وکار گردشگری تجربه «کاریفان» در این پنل از کمکی که فضای مجازی و استارتاپ‌های حوزه گردشگری به سفر مردم کرده‌اند گفت و اینکه این فضا نیازمند نوآوری بیشتری برای رشد است.

او اعلام کرد: «۱۵ سال پیش مردم برای خرید بلیت سفر باید به آژانس‌های مسافرتی به شکل حضوری مراجعه می‌کردند، اما هم‌اکنون می‌توانند بلیت خود را از طریق فضای مجازی خریداری کنند.»

سهیلا آرمک ادامه داد: «مسافران پس از خرید بلیت می‌توانند تمام اطلاعات مورد نیاز سفر خود را از فضای مجازی تهیه کنند.»

او تأکید کرد: «متأسفانه ما در حوزه گردشگری فاقد نوآوری هستیم و کار استارتاپ‌ها در این صنعت فقط بلیت‌فروشی شده است. در چند سال گذشته فروش بلیت هواپیما؛ آن هم در مسیرهای داخلی مشکلات زیادی داشته؛ درحالی‌که در جهان همه به دنبال گردشگری پایدار هستند، ولی در ایران این مقوله مهم مورد توجه قرار نگرفته است.»

او خواستار توجه و برنامه‌ریزی برای سفرهای سالمندان، معلولان و سایر اقشار جامعه شد و تاکید کرد که باید با ارائه نوآوری‌های جدید، زمینه رونق کسب‌وکارهای گردشگری و سفر در کشور فراهم شود.


صنعتی فاقد خلاقیت


در ادامه فرید یکانی، مدیر ارشد بازرگانی «اسنپ‌تریپ» اعلام کرد که توجه به خواسته مشتریان در سفر باعث خلق ارزش افزوده بیشتر می‌شود و ارائه تجربه‌های جدید به آنها در سفر، نیازمند زیرساخت‌های صنعت گردشگری است.

یکانی هم از نبود نوآوری در این صنعت گله کرد و گفت: «صنعت گردشگری در ایران فاقد خلاقیت‌های جدید است و هنوز هم درگیر کارهای پیچیده در حوزه گردشگری کشور هستیم.»

مدیر ارشد بازرگانی اسنپ‌تریپ  با اشاره به اینکه ماهانه به طور متوسط در پروازهای داخلی کشورمان یک میلیون و ۵۰۰ هزار بلیت به فروش می‌رسد و استارتاپ‌ها با سه یا چهار درصد سود، بلیت‌فروشی می‌کنند، یادآورشد: «اختلافات شرکت‌های هواپیمایی با دولت در قیمت‌گذاری هم‌اکنون بازار فروش بلیت‌های داخلی را ۳۰ درصد کوچک کرده و در این شرایط حفظ نیروی انسانی برای ما مشکلات بزرگی به وجود آورده است.»


ضرورت استانداردسازی ارائه خدمات کیفی به مسافران


بهرام مشرفی، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت «یوتوپین» هم از نبود ایجاد یک استاندسازی مناسب برای سفر مردم اشاره کرد و گفت: «متأسفانه ما نمی‌توانیم یک سفر با استانداردهای مناسب برای قشر متوسط به بالای کشورمان برنامه‌ریزی کنیم. هزینه‌های رستورانی مسافران بین‌راهی بسیار افزایش یافته و از طرفی سیاست‌های نادرست دولتی به حوزه گردشگری لطمه زده است.»

مشرفی تأکید کرد: «مسئله تأمین امکانات در سفر مهم است و تهیه بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس پایه اساسی صنعت گردشگری است و اگر با این شرایط جلو برویم، از صنعت گردشگری و سفر در کشورمان چیزی باقی نمی‌ماند.»

او تصریح کرد: «استانداردسازی و نوآوری مسئله مهم ما در صنعت گردشگری است و باید تلاش کنیم زمینه استانداردسازی سفر و بسته‌های مناسب گردشگری در کشور رایج شود تا تمام سلیقه‌ها بتوانند سفرهای تفریحی خود را انجام دهند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/j3s6
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.