کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ماجرای افزایش تعرفه اپراتورهای ارتباطی / آیا افزایش تعرفه اینترنت موجب نارضایتی اجتماعی می‌شود؟

دو سالی می‌شود که اپراتورها درخواست افزایش تعرفه‌های خدمات اینترنتی را دارند و دلیل این درخواست را افزایش نرخ ارز و تورم بالا مطرح می‌کنند.

چندی پیش نامه‌ای از سوی اپراتورهای آسیاتک، ایرانسل، شرکت مخابرات ایران، رایتل، شاتل و همراه اول نوشته شد. مخاطب این نامه رئیس‌جمهور بود و خواسته آنها افزایش صددرصدی تعرفه‌های اینترنت. روز بعد امیر لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات تنها شرط افزایش تعرفه‌های اینترنت را بهبود شرایط زیرساختی و افزایش کیفیت اینترنت بیان کرد.

البته در این میان باید توجه داشت که این خواسته از سوی اکثریت شهروندان و بسیاری از کارشناسان با مخالفت مواجه شد. دلیل اصلی این مخالفت نیز نبود اطمینان از افزایش کیفیت و بهبود در سرعت اینترنت بعد از افزایش تعرفه‌هاست.

لاجوردی در حاشیه نمایشگاه تلکام و در جمع خبرنگاران اعلام کرد که شاخص‌های افزایش اینترنت به اپراتورها اعلام شده است و شامل کیفیت و سرعت اینترنت می‌شود.

به گفته او، در سال ۱۳۹۶ میزان سرمایه‌گذاری یک اپراتور یک میلیارد دلار بود ولی الان سرمایه‌گذاری اپراتورها نزدیک ۳۰۰ میلیارد دلار است؛ بنابراین سرمایه‌گذاری اپراتورها باید افزایش یابد، اما قرار نیست تعرفه‌ای را تغییر دهیم و اپراتور هیچ تغییری در زیرساخت و کیفیت شبکه ندهد. این موضوع جدید نیست و سال گذشته نیز این شاخص‌ها در اختیارشان گذاشته شد. ما اصرار داریم این شاخص‌ها باید الحاقیه پروانه شود. در این صورت وقتی اپراتور تعهدی که داده را انجام ندهد، باید جریمه شود. اپراتور در روز ممکن است بارها جریمه شود و هر بار هم تا پنج درصد درآمد اپراتور را می‌توان جریمه کرد.»


پذیرش شروط سازمان تنظیم مقررات و مخالفت منتقدان افزایش تعرفه


چند روزی نگذشته بود که اپراتورها تمام شروط سازمان تنظیم مقررات را پذیرفتند. اما سازمان تنظیم مقررات افزایش صددرصدی تعرفه‌ها را نپذیرفته بود.

زارع‌پور، وزیر ارتباطات نیز ضمن مشروط دانستن افزایش تعرفه اینترنت، افزایش صددرصدی تعرفه را مردود اعلام کرده بود. او در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت اعلام کرده بود که به دنبال سود اپراتور نیستیم، به دنبال افزایش کیفیت هستیم.

طبق گزارش رسانه‌های مختلف، اپراتورها با افزایش 30درصدی سرعت اینترنت موافقت کردند و اکنون بسته‌های اینترنت بالای دو گیگابایت 34 درصد گران‌تر شده‌اند.

ازجمله شروطی که اپراتورها ملزم به رعایت آن شده‌اند عبارت است از افزایش سایت‌های نسل پنجم به ۱۰ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳، افزایش پوشش نسل چهارم در کشور به ۹۶ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳ و افزایش ۳۰درصدی میانگین سرعت اینترنت در شش ماه آینده.

البته تمام روند گرانی بسته‌های اینترنتی مخالفان سرسختی هم دارد. در ابتدای ماجرا، وزارت ارتباطات از مخالفان اصلی این موضوع بود و به همین دلیل نیز خواسته اپراتورها سال به سال عقب می‌افتاد.

حالا وزارت ارتباطات با افزایش 34درصدی موافقت کرده، اما همچنان بسیاری هستند که افزایش تعرفه‌ها را سبب نارضایتی شهروندان اعلام می‌کنند.

البته مخالفت‌ها دلیل منطقی نیز دارد؛ زیرا کیفیت نه‌چندان مناسب اینترنت، شهروندان و سایر منتقدان را برای افزایش کیفیت پس از افزایش تعرفه‌ها به شک می‌اندازد. زیرساخت نامناسب تنها یکی از دلایل کیفیت نامرغوب است زیرا فیلترینگ و از سوی دیگر تحریم خدمات وابسته به اینترنت، عامل اصلی نارضایتی از وضعیت اینترنت است.

یکی از مخالفان افزایش تعرفه اپراتورها محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات است. او در کانال تلگرامی خود با انتشار یک یادداشت عامل اصلی افزایش تعرفه اپراتورها را فیلترینگ دانسته است.

به گفته او گسترش فیلترینگ باعث افزایش نارضایتی اجتماعی و کاهش درآمد اقتصادی صنعتگران می‌شود و در ادامه راهی که برای جبران هزینه صنعتگران باقی می‌ماند تقاضای آنها از سیاست‌گذاران برای افزایش قیمت‌هاست.

وزیر پیشین ارتباطات، افزایش تعرفه‌ها را باعث دور شدن قشر ضعیف مالی از فناوری و در نتیجه بروز نارضایتی‌های اجتماعی می‌داند و معتقد است به این دلیل افراد ترجیح می‌دهند به اینترنت آزاد مانند استارلینک متصل شوند زیرا هنوز راه اتصال به این اینترنت وجود دارد.

جهرمی در یادداشت خود همچنین به این موضوع اشاره کرده که موضوع افزایش تعرفه اینترنت دو سال است که به صورت آشکار و پنهان پیگیری می‌شود و افزایش تعرفه به ظاهر در حدود 34 درصد است و در اصل بیشتر از این مقدار خواهد بود.


آیا بسته‌های مقرون‌ به‌ صرفه‌تر حذف خواهند شد؟


در این میان یکی از نگرانی‌های کاربران در خصوص حذف برخی از بسته‌های اینترنتی بود. نگرانی‌ای که برخی از اپراتورها با انتشار جدول افزایش خدمات خود سعی در رفع آن کردند.

به گزارش روابط عمومی ایرانسل متن این اطلاعیه به شرح زیر است: «پیرو درخواست اپراتورها برای اصلاح قیمت بسته‌های اینترنت با توجه به عدم امکان سرمایه‌گذاری جدید به دلیل افزایش روزافزون هزینه‌ها، رگولاتوری به شرط سرمایه‌گذاری در بهبود شاخص‌های کیفی شبکه، با افزایش تعرفه بسته‌های اینترنت همراه موافقت کرده است.

بر این اساس، فرایند اصلاح قیمت بسته‌های اینترنت همراه، با اعمال افزایش قیمت ۳۴درصدی روی تمام بسته‌ها، از شب گذشته آغاز شده و هم‌اکنون در حال انجام است.

این فرایند، برای برخی بسته‌ها کامل شده و برای برخی دیگر همچنان ادامه دارد.

طی ۲۴ ساعت آینده، بسته‌های قبلی اینترنت همراه، با لحاظ افزایش قیمت ۳۴درصدی و بدون تغییر در حجم یا مدت زمان در کانال‌های مختلف مانند وب‌سایت، سوپراپلیکیشن ایرانسل‌ من، کدهای دستوری و…، مجدداً در دسترس قرار خواهند گرفت.

ایرانسل این آمادگی را دارد تا در صورت وجود هر نوع ابهام یا سؤالی در خصوص حذف یا افزایش بیش از ۳۴درصدی قیمت بسته‌ها پاسخگو باشد.»

ایرانسل به همراه اطلاعیه خود لیست قیمت‌های جدید خود را نیز منتشر کرده است. لیست قیمت‌های جدید ایرانسل را از طریق این لینک بخوانید.

همراه اول نیز در اطلاعیه خود ضمن تأکید بر عدم دریافت یارانه اپراتورها از سوی دولت، بار دیگر ثابت ماندن قیمت تعرفه‌ها را دلیلی بر عدم پیشرفت این حوزه در کشور دانست.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «به رغم فشار قابل‌ توجه بار تورمی ایجادشده در چند سال‌ گذشته، همراه اول تمام توان و ظرفیت خود را برای نگهداری و ارتقای شبکه ارتباطی به کار بسته است.»

این اپراتور، نگهداری و ارتقای سایت‌های موجود و توسعه فناوری‌های جدید نظیر شبکه 5G را نیازمند سرمایه‌گذاری قابل‌ توجهی دانسته و خاطرنشان کرده که بخشی از این سرمایه‌گذاری از محل فروش بسته‌های اینترنتی اپراتورهای تلفن همراه تأمین می‌شود.

این اپراتور همراه با اطلاعیه خود دو جدول تغییر قیمت تعرفه‌هایش را نیز منتشر کرد:

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/0mop
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.