کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

اپراتورها در نشست خبری با قائم‌مقام وزیر ارتباطات مطرح کردند / با وجود هزینه‌ها، افزایش نرخ تعرفه‌های اینترنت باید انجام می‌شد

امروز، سوم بهمن‌ماه مدیران اپراتورهای اینترنت همراه و ثابت، با امیر لاجوردی، قائم‌مقام وزیر ارتباطات دیدار کردند. این نشست خبری با عنوان «بررسی و تبادل نظر پیرامون انجام تعهدات اپراتورها برای بهبود کیفیت اینترنت باتوجه‌به تغییرات تعرفه‌ای» صبح امروز برگزار شد.

 اپراتورها در این جلسه اعلام کردند که در چند سال گذشته تلاش‌های بسیاری برای بالابردن کیفیت اینترنت انجام داده‌اند و در این راستا به تلاش‌های وزیر ارتباطات نیز اشاره کردند.

شاید مهم‌ترین مطلبی که در این نشست خبری مطرح شد، دلایلی بود که اپراتورها برای منطقی بودن بالارفتن تعرفه قیمت اینترنت به آنها اشاره کردند.

 بالارفتن نرخ تعرفه‌ها همسو با نرخ تورم، سرمایه‌گذاری نکردن روی اینترنت ثابت، و هزینه‌های منابع انسانی و از سوی دیگر دلاری بودن هزینه اپراتورها از دلایلی بود که توسط اپراتورها در این جلسه مطرح شد.


اگر سالی 30 درصد افزایش نرخ داشتیم به همین میزان هم سرمایه‌گذاری می‌کردیم


بیژن عباسی‌آرند، مدیرعامل ایرانسل در این جلسه بیان کرد که اپراتورهای سیار در سال‌های اخیر سعی در توسعه اینترنت نسل چهارم و پنجم داشتند. او با توجه به پوششی که اکنون ایرانسل انجام داده، عملکرد این اپراتور را موفقیت‌آمیز خواند.

حمید بهروزی، معاون فنی همراه اول نیز در این نشست خاطرنشان شد که اگر سالی 30 درصد افزایش نرخ تعرفه را داشتیم، می‌توانستیم به همین میزان هم سرمایه‌گذاری کنیم.

اما ایمان میری، نماینده اپراتور ثابت «های‌وب» با بیان اینکه در سال‌های گذشته به اینترنت ثابت توجه نشده، اشاره کرد که تمام بار مصرف اینترنت بر دوش اینترنت سیار بوده است.


هزینه تجهیزات وارداتی پنج‌برابر شده است


حسن شانه‌ساززاده، مدیر اپراتور شاتل نیز به پنج‌برابر شدن هزینه واردات تجهیزات مورد نیاز اپراتورها اشاره کرد. او بیان کرد که تمام منابع ورودی این اپراتور برای توسعه شبکه به کار خواهد رفت.

محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل آسیاتک نیز در راستای افزایش هزینه اپراتورها از مواردی چون هزینه منابع انسانی، هزینه برق و هزینه‌های برق تجاری گفت و خاطرنشان کرد این موارد در زنجیره تأمین ما تأثیر بسیاری دارد.


افزایش نرخ تعرفه‌های اینترنت برای اینترنت داخلی


اپراتورهای همراه بعد از درخواستی که برای افزایش تعرفه اینترنت در نامه به رئیس‌جمهور داشتند، مکلف شدند تمامی افزایش 34 درصدی قیمت اینترنت صرف سرعت و کیفیت خدمات‌شان خواهد شد.

این در حالی است که چندی بعد تعرفه اپراتورهای ثابت نیز 7 تا 34 درصد افزایش پیدا کرد. اما موردی که در این میان مطرح می‌شود نکاتی است که در گزارش دوم انجمن تجارت الکترونیک در خصوص کیفیت اینترنت آمده است.

اولین نکته‌ای که می‌توان مطرح کرد این است که وضعیت کنونی اینترنت ایران مانند کشورهای فقیری است که زیرساخت اینترنت خوبی ندارند. این در حالی است که ایران از لحاظ زیرساخت اینترنت مشکلی ندارد، اما باز هم در کیفیت اینترنت مشکل وجود دارد.

مسئله دوم این است که افزایش 34درصدی نرخ تعرفه اینترنت در واقع برای اینترنت داخلی به کار خواهد رفت؛ پس در هر صورت به دلیل فیلترینگ و عملاً خاموش بودن اینترنت آزاد جهانی تغییری در کیفیت اینترنت آزاد به وجود نخواهد آمد. در حالی که کیفیت اینترنت داخلی مشکلی ندارد. البته امیر محمدزاده ‌لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز دیروز اعلام کرد که گزارش انجمن تجارت الکترونیک و تیترهای آن ناامیدکننده است و باعث ناامیدی شهروندان خواهد شد. همچنین بسیاری از نکات مطرح‌شده کارشناسی‌شده نبوده‌اند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/lej2
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.